در وب‌سايت وزير بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی منتشر شد

"چند نکته درباره کرونا ویروس" از زبان وزير بهداشت

در شرایطی که بر اساس رصدهای دقیق علمی که توسط همکارانم صورت می‌گیرد، نشانی از شیوع این ویروس در ایران وجود ندارد، لازم دیدم به عنوان مسئول بهداشت و درمان کشور، لازم ديدم بی‌واسطه با شما عزیزان در خصوص اين ويروس سخن بگويم سخن بگویم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،دکتر قاضی زاده هاشمی وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در وبسايت شخصي خود مطلبي با عنوان "چند نکته درباره کروناویروس" منتشر کرد که در ادامه آمده است :
این روزهـــا خبـــرهـــای متعددی در مورد «کرونا ویروس» در رســـانه‌هــا خوانـده، شنیــده و دیـده می‌شود. با مروری بر آنها متوجــه شــدم در کنار واقعیات، درصـــد زیادی از مطالب، شایعه و خالی از حقیقت است.

به همیـن دلیـــل و در شرایطی که بر اساس رصدهای دقیق علمی که توسط همکارانم صورت می‌گیرد، نشانی از شیوع این ویروس در ایران وجود ندارد، لازم دیدم به عنوان مسئول بهداشت و درمان کشور، از این طریق و بی‌واسطه با شما عزیزان سخن بگویم. به‌ویژه آن که در مورد این موضوع نیز چون همیشه با افراط و تفریط‎هایی مواجهیـم؛ برخی اعتراض می‌کنند که با یک مورد ابتلا نباید جامعه را نگران کرد و گروه دیگری مسئولان را متهم به کم‌کاری می‌کنند.

عمیقاً باور دارم مردم فهیم ایران در صورت اطلاع‌رسانی صحیح و کسب دانش لازم، در همه زمینه‌ها بهترین برخورد را در پیشگیری و مراقبت‌ها خواهند داشت.

اما کرونا چیست؟ «کرونا ویروس» خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که عامل درصد بالایی از سرماخوردگی‌های معمولی و بیماری‌های خفیف تنفسی می‌باشد که همه ما آنها را تجربه کرده‌ایم و اغلب پس از چند روز، سیستم ایمنی بر این ویروس غلبه کرده و سلامت بازیافته می‌شود. ویروس عامل MERS نیز از همین خانواده است که علاوه بر علائم تنفسی، در برخی افراد باعث بروز علائم گوارشی مانند تهوع  یا اسهال نیز می‌شود؛ همان‌طور که در بسیاری از موارد، ویروس‌های دیگر نیز می‌توانند چنین ترکیبی از علامت‌ها را داشته باشند؛ به همین دلیل تشخیص نوع بیماری فقط بر عهده پزشک معالج است.

درصد عمده‌ای از جمعیت کشور را افراد سالم تشکیل می‌دهند که سیستم ایمنی ایشان در برابر این ویروس به خوبی عمل کرده و باعث بهبودی می‌شود، اما در افرادی که سن بالا داشته و از لحاظ جسمی ضعیف باشند یا کسانی که از بیماری مزمنی مانند دیابت پیشرفته، سرطان و بیماری‌های خونی، بیماری قلبی و... رنج می‌برند، ویروس عامل MERS می‌تواند باعث بیماری شدید تنفسی شود.

این نوع از «کرونا ویروس» نخستین بار در تابستان سال 1391 شمسی در عربستان دیده شد و تا اردیبهشت 1393 بیش از 600 نفر از مسافران کشورهای مختلف که به عربستان و امارات متحده عربی سفر داشتند به MERS مبتلا شدند.  

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده‌اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده‌اند.

در حال حاضر موارد ابتلا در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.

البته بیشترین موارد مبتلایان در عربستان با 562 و امارات متحده عربی با 68 مورد بوده است.

در کشور ما هم متأسفانه 2 خواهر هموطن در کرمان مبتلا شدند که نه به سفر حج رفته بودند و نه هیچ‌گونه تماسی با حجاج داشته‌اند. البته این توضیح را هم لازم می‌دانم که تا امروز سازمان جهانی بهداشت ممنوعیتی برای رفتن به حج اعلام نکرده است.

علیرغم این موضوع و با این‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقشی در سیاست‌گذاری‌های بهداشتی در زمان اجرای مناسک حج در کشور عربستان ندارد، بر اساس وظایف خود موضوع MERS را به دقت، با وسواس حرفه‌ای و به دور از جنجال و هیاهو پیگیری کرده و می‌کنیم.

در این مسیر هر گام بر اساس بررسی‌های سریع و دقیق علمی برداشته می‌شود و هر آن چه را که نتایج این بررسی‌ها نشان دهد، بی کم و کاست با همکارانم و مردم در میان می‌گذارم.

جدا از نقش ما در حوزه درمان و اطلاع‌رسانی، نقش عمده‌ای نیز برعهده شما و همه مردم در گوشه و کنار این سرزمین است. شاید باور نکنید که رعایت نکات بهداشتی ساده می‌تواند امکان انتقال این بیماری را به صفر نزدیک کند.

پس شایسته است یکایک ما روش‌های پیشگیری و راه‌های انتقال «کرونا ویروس» را بشناسیم؛ به عزیزان‌مان اطلاع‌رسانی کرده و به آنها عمل کنیم. برای کسب اطلاعاتی در این زمینه اینجا کلیک کنید.

و سخنی هم با اصحاب محترم رسانه؛ این نخستین مورد از بروز چنین بیماری‌هایی در سطح جهان و منطقه نیست و به یقین آخرین آن هم نخواهد بود؛ روش علمی برخورد با چنین مسائلی، اطلاع‌رسانی صحیح ، به دور از بزرگ‌نمایی و همین‌طور به دور از اهمال و کوچک نشان دادن واقعیت‌ها است. امروز هم تنها مرجع دقیق اطلاع رسانی در مورد این بیماری «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت» است و قطعاً رسانه‌ها با هماهنگی این مرکز می‌توانند نقش ارزنده‌ای در افزایش اطلاعات افکار عمومی و ترویج روش‌های پیشگیری از این بیماری داشته باشند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وزیر ، بهداشت ، کرونا ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
نگفتید اون دو تا خواهر مردن...
آخرین اخبار