در دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای لوکزامبورگی تاکید شد

همبستگی و همکاری وسیع ایران و اروپا در خصوص توافقنامه ژنو

ظریف پس از گفتگو با همتای لوکزامبورگی خود گفت: پیرامون مذاکرات هسته‌ای و مسئله حقوق بشر گفتگو و بحث خوبی داشتیم همچنین در زمینه همکاری‌ها دیدگاه‌های متفاوتی بیان شد که فرصت بسیار خوبی برای بنده و همکارانم بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان ظهر امروز (سه شنبه 13 خرداد) با "راسل بورن" همتای لوکزامبورگی خود دیدار و گفتگو کرد.
 
ظریف در ابتدا ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه اظهار داشت: این تیم وزارت خارجه لوکزامبورگ برای اولین بار به ایران سفر کرده چرا که وزیرخارجه پیشین 11 سال پیش به ایران سفر داشت. 

وزیرامور خارجه کشورمان به سفر این گروه به اصفهان اشاره کرد و افزود: روابط ما با لوکزامبورگ در سال 49 به بیش از 60 سال پیش باز می‌گردد که روابط خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، بانکی و فرهنگی وجود داشت البته در سال‌های گذشته مقداری از حجم روابط ما کاسته شده که امیدواریم با برقراری روابط جدید گسترش خوبی را در همکاری با حوزه‌های مختلف داشته باشیم.  
 
ظریف گفتگوهای خود با همتای لوکزامبورگ را به ویژه در روابط دوجانبه بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: ما پیرامون مذاکرات هسته‌ای  و مسئله حقوق بشر گفتگو و بحث خوبی داشتیم همچنین در زمینه همکاری‌ها دیدگاه‌های متفاوتی بیان شد که فرصت بسیار خوبی برای بنده و همکارانم بود که انشاءالله این گفتگوها را ادامه می‌دهیم.  
 
در ادامه این نشست راسل بورن وزیر امورخارجه لوکزامبورگ اظهار داشت: بنده بیش از ده سال است که وزیرامورخارجه لوکزامبورگ هستم که یکی از اعضای اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شود ما همواره در طی این 10 سال هر زمانی که از ایران صحبت شده از این کشور دفاع کرده‌ایم. 

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه مباحث مربوط به ایران انتقاداتی در پی داشته است که باید آن را حل می‌کردیم تصریح کرد: در این یکسال با توجه به روی کار آمدن دولت جدید دکتر روحانی فضا تغییر کرده است و همین طور آقای ظریف که وزارت امورخارجه و بحث مذاکرات هسته‌ای را نیز بر عهده گرفته در یک فضای جدیدی است.

وی ادامه داد: از 23 و 24 نوامبر که توافق ژنو حاصل شده جو انتقادی علیه ایران میان وزرا عوض و فضا نیز تغییر یافته است. 

بورن تاکید کرد: میان اتحادیه اروپا همبستگی وسیعی پیرامون دفاع از توافق نامه ژنو وجود دارد. 

وزیر امورخارجه کوکزامبورگ 23 ژوئیه را تاریخ مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ارزیابی کرد و گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد را پیرامون عملکرد ایران شنیدم بنابراین نبایستی ابهامی ایجاد شود چراکه توافق 23 و 24 نوامبر مهم است حتی ظریف نیز تأکید داشته که در زمینه رسیدن به توافق تلاش خود را خواهد کرد. 

راسل بورن با تأکید بر اینکه جنبه نظامی مجزا از بحث هسته‌ای است افزود: بعد از 10 سال تنش تحریم و انتقاد فکر می‌کنم اروپا آمده است تا به سطح جدیدی از همکاری‌ها با ایران برسد.

وی ادامه داد: پیام بنده این است که در اروپا و کشورهایی که عضو شورای امنیت هستند نه تنها همکاری‌های اقتصادی و سیاسی را می‌توانند با ایران انجام دهند بلکه پیرامون مسائل حقوق بشری نیز طبق گفته ظریف می‌توانیم مباحث خوبی داشته باشیم. 

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ در ادامه به گفتگوی خود با "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان اشاره کرد و افزود: امروز با لاریجانی صحبت کردم و گفتم نمی‌شود گشایش آزادی بیان و مطبوعات را اتحادیه اروپا به ایران تحمیل کند اما می‌تواند در جهت پیشرفت جامعه ایران در راستای جوامع بازتر این کشور را تشویق کند.
 
راسل بورن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تحولات کشور سوریه اشاره کرد و گفت: ایران شاه کلیدی در منطقه است و زمانی که در مورد سوریه صحبت می‌کنیم مواضع ما و ایران اشتراکات زیادی دارد. 

وی ادامه داد:‌بنده معتقدم که بایستی از نظر انسانی سازمان ملل به کشور سوریه کمک‌های بشر دوستانه‌ای از جمله کمک‌های دارویی، اجتماعی و.... به آنها برساند. 

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ در ادامه گریزی به مسائل فلسطین زد و پیرامون آن اظهار داشت: امیدواریم با دولت جدید وحدت ملی در فلسطین به سطح جدیدی از روابط فلسطین و اسرائیل برسیم البته که ایران می‌تواند نقش مثبتی را در زمینه ثبات منطقه‌ای همچنان که در مسائل مربوط به عراق، لبنان و افغانستان داشت ایفا کند. 

راسل بورن با بیان اینکه ایران از نظر مساحت، تاریخ، فرهنگ و نفوذی که در منطقه دارد کشوری بزرگ است گفت: با حضور چنین کشور بزرگی هدف مشترکی میان اتحادیه اروپا و ایران که آن هم از بین بردن استفاده نادرست از سلاح‌های کشتار جمعی است برسند. 

***در ادامه این نشست ظریف و همتای لوکزامبورگی‌اش به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرانی مبنی بر اینکه کشور شما عضو غیردائم سازمان ملل متحد است، با توجه به رویکرد مثبتی که ایران در پیش گرفته است، آیا غرب رویکرد واقع بینانه‌ای نسبت به این عملکرد دارد یا خیر، گفت: لوکزامبورگ عضو اتحادیه اروپا بوده و از ایران هم حمایت می‌کند. البته مذاکره کننده ارشد ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران مذاکره می‌کند و امیدواریم در نتیجه نهایی هم پیرامون محتوا و هم پیرامون مباحث مربوط به تحریم‌ها به توافق برسیم.
 
وی تاکید کرد: من طرفدار تحریم‌ها نیستم اما فکر می‌کنم روابط ایران و اروپا بایستی به سمت اعتمادسازی پیش رود، البته ایران به تعهدات خود به ویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و پیامدهای منتج از آن عمل کرده است و در مقابل اتحادیه اروپا نیز تحریم ها را کاهش داده است.
 
راسل بورن با بیان اینکه ما نتایج مثبتی را در شورای امنیت دنبال می‌کنیم، افزود: امیدواریم در پایان مذاکرات هم نتایج مثبت و مفید باشد.
 
ظریف در پاسخ به خبرنگاری که از وی پیرامون مسائل سوریه و انتخابات پیش روی این کشور پرسیده بود، گفت: ما همواره اعتقاد داشته‌ایم که سرنوشت مردم سوریه به دست خود آنان است و خودشان تشخیص می‌دهند که آینده را چگونه رقم بزنند و حتما صندوق‌های رای بهترین انتخاب برای تعیین سرنوشت از سوی مردم است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما از خواست مردم همه کشورها پیرامون آینده خودشان حمایت می‌کنیم و امیدواریم همه کشورها اینگونه رفتار کنند، بنابراین روند مصالحه در سوریه باید ادامه یابد و همه افراد و گروه‌هایی که به آینده سوریه دل بسته‌اند بایستی نقش موثری ایفا کنند.
 
ظریف با بیان اینکه افراط و فرقه گرایی پدیده بسیار خطرناکی را در منطقه ایجاد کرده است، تاکید کرد: این دو پدیده با هم مرتبط‌ند و نه تنها باعث نابسامانی بلکه امنیت و صلح جهانی را هم به هم ریخته‌اند، بنابراین بهترین راه حل برای این تحولات سیاسی است و انتخابات هم جزئی از آن است، البته بایستی با افراط و خشونت‌گرایی به صورت ریشه‌ای برخورد شود و بایستی به مردم برای بازگشت به یک شرایط عادی کمک کنیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران بازیگر فعالی در منطقه است که از هرگونه حرکت انسان دوستانه و واقعی بدون اغراض سیاسی در جهت یاری رساندن به همه نیازمندان در کشور سوریه استفاده می کند.
 
خبرنگاری از ظریف پیرامون زمینه همکاری‌های ایران با لوکزامبورگ، همچنین مقاله وزیر امور خارجه کشورمان در روزنامه فارین پالیسی که ایران را یک قدرت بزرگ منطقه‌ای دانسته بود، پرسید که ظریف هم در پاسخ گفت: زمینه متعدد همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا و لوکزامبورگ وجود دارد، همکاری‌های بانکی، سرمایه‌گذاری، همچنین همکاری‌های فنی، مهندسی، سیمان، نفت، گاز، پتروشیمی وجود دارد.
 
ظریف افزود: لوکزامبورگ نقش قابل توجهی را در اروپا و جامعه جهانی ایفا می‌کند و زمینه فعالیت در همه حوزه‌ها با کشور ما فراهم است که البته با حرکت به سمت جلو شاهد حضور موثر هر دو کشور با توجه به علاقه‌های مشترک وجود دارد.

وی همچنین پیرامون مقاله خود در فارین پالیسی اظهار داشت: البته بحث مفصل پیرامون این مقاله ممکن نیست، اما اعتقاد دارم ایران هم از نظر امکانات جغرافیایی، نیروی انسانی، سابقه تاریخی، استقلال سیاسی که در نتیجه انقلاب اسلامی رخ داد، بازیگری موثر در منطقه و جهان است و به عنوان یک بازیگر جدی منطقه‌ای و قابل توجه در صحنه بین‌المللی قرار دارد.
 
ظریف تاکید کرد: ایران تمایل به فهم مشترک و رسیدن به راه حل مشترک با سایر کشورها را دارد و می‌تواند نقش ثبات‌آفرینی را به ویژه در منطقه استراتژیک خلیج فارس ایفا کند.
 
وی به سفر اخیر امیر کویت به ایران اشاره و تصریح کرد: این دیدار برای اولین بار پس از 50 سال صورت گرفت و نشان می‌دهد که همکاری‌های ما با کشورهای حوزه خودمان خوب است، همه همسایگان ما روابط سازنده و موثری با ما دارند.
 
ظریف تصریح کرد: ایران قدرتی است که برای نشان دادن قدرتش نه نیاز به ابزار نظامی دارد و نه کشورگشایی، در طول این چند سال به هیچ کشوری تجاوز نکرده، اما هر زمانی که به خاک ما تجاوز کردند، با خودباوری از آن دفاع کرده‌ایم.
 
راسل بورن در پاسخ با سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه تناقص در سیاست اتحادیه اروپا پیرامون رفع تحریم از ایران و مسئله حقوق بشر را چگونه ارزیابی می‌کنید افزود: بنده وزیر امورخارجه طرفدار تحریم نیستم و فکر می‌کنم تحریم‌ها قبل از هرچیز به مردم تأثیرگذار است که این را در اصفهان و در دیدار با مردم مشاهده کردم البته که بایستی تلاش کنیم این تحریم‌ها رفع شود ما نیز تلاش خود را همگام با اتحادیه اروپا انجام خواهیم داد.  
 
وزیر امورخارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه پیرامون حقوق بشر نباید موضوعات را با یکدیگر ادغام کرد بیان داشت: دموکراسی با انتخابات آغاز می‌شود و من در این زمینه به خاطر انتخابات و نتیجه‌ای که در ایران به وجود آید تبریک می‌گویم اما فقط برگزاری انتخابات کافی نیست.
 
وی ادامه داد: وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم بایستی بسیار توجه کنیم صحبت از حقوق بشر صحبت از میان بردن مجازات مرگ و غیره است که البته برخی آن را اجرا و برخی اجرا نمی‌کنند بنابراین بایستی بحث گسترده‌ای در این زمینه نه تنها با ایران بلکه با کشورهای دیگر صورت بگیرد.  
 
وزیر امورخارجه  لوکزامبورگ مسئله حقوق بشر را گره‌ایی میان جامعه بین‌الملل و ایران دانست و گفت: اگر این گره حل شود ایران به جامعه بازتری وارد خواهد شد، دفاع از حقوق بشر بایستی از داخل خود کشور شروع شود ما اروپایی‌ها مایلیم در کنار شما قرار بگیریم.  
 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اتحادیه اروپا احساس خطری از افراط گران سوریه در داخل این کشور دارد؟ گفت: ما هردو دوستان سوریه هستیم با این تفاوت که در دو جبهه و باشگاه متفاوتی از همدیگر قرار داریم ما دو سیاستمداری هستیم که در جهات مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنیم.  
 
راسل بورن اضافه کرد: چگونه است که 1500 نفر زندگی‌شان به خطر می‌افتد و میلیون‌ها نفر آواره می‌شوند فکر می‌کنم بایستی حداقل یک آتش بس و یا قطعنامه‌ای به کمک کشور سوریه بیاید و شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه‌اش عمل کند.

وی افزود: مذاکرات ژنو نتیجه مثبتی را دربر نداشت فکر می‌کنم اگر ایران بیشتر در ژنو وجود داشته باشد و نهایت تلاش خود را بکند ملت سوریه رنج بیشتری نکشد. 

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه نمی‌دانم چه زمانی جنگ داخلی در سوریه تمام خواهد شد افزود: شورای امنیت بایستی به سرعت قطعنامه‌ای و یا آتش‌بسی را اعلام کند من اردوگاه آوارگان ترکیه را دیدم و مشاهده کردم که در اردن و ترکیه چگونه ثبات بهم ریخته است البته ایران باید به مسئولیت خود عمل کرده و کمک کند تا این بحران به پایان برسد. 

در پایان این نشست وزیر امور خارجه کشورمان به لزوم واقع بینی همه کشورها پیرامون مسئله سوریه و حقوق بشر اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد و همواره آمادگی داشته است تا بحران سوریه هرچه سریعتر به نتیجه برسد، اما هستند کسانی که راه حل را نظامی می‌دانند و با طرفداری از گروه‌هایی که با ترور و خشونت مانع اجرای خواست مردم سوریه شدند، نیاز است باری دیگر به واقعیات نگاه کنند.  
 
وی ادامه داد: حضور گسترده آوارگان سوری(هفته گذشته انتخابات لبنان) را ببینند که چرا نمی‌گذارند مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند، چرا پیش داوری می‌کنند؟چرا اجازه نمی‌دهند که مردم سوریه پیرامون آینده کشورشان تصمیم بگیرند؟
 
ظریف تاکید کرد: اگر ما تمایل داریم بحث حقوق بشر به صورت جدی مورد حمایت قرار بگیرد، نیاز است به حقوق بشر نه به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان یک هدف، همانطور که اعلامیه جهانی در زمینه حقوق بشر و استانداردهای حقوق بشر یک هدف عالی برای رسیدن به یک حد از نحوه رفتارها را تعیین کرده است، باید آن حد را به صورت جدی مدنظر قرار دهیم. باید توجه کنیم که محروم کردن مردم از دارو نقض حقوق بشر است، نقض حق حیات است.
 
وی به اجلاس حقوق بشری که در سال 1967 در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: حقوق بشر مجموعه‌ای بهم پیوسته است که جامعه جهانی در اجلاس 1967 تهران تصمیم گرفت تا تمام حقوق را به هم پیوسته قرار دهد، لذا محروم کردن مردم یک کشور از دارو و غذا، حتما نقض گسترده، وسیع، سیستماتیک و جدی حقوق بشر است، در حدی که در جوامع بین‌المللی قابل پیگیری است.
 
ظریف با تاکید بر اینکه ما علاقمند هستیم که به صورت جدی این موضوعات را پیگیری کنیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی علاقمند است در همه این زمینه‌ها بحث کند و این موضوعات باید جایگاه بسیار خوبی در مباحث بین‌المللی به صورت جدی، صادقانه و فراگیر داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: روابط ، بشر ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار