هاشمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:

کلیه "عملیات بانکی" به شیوه عقود اسلامی اجرا می‌شود

یک کارشناس بانکداری گفت: ایران تنها کشوری است که کلیه عملیات بانکداری بر مبنای بانکداری اسلامی اجرا می‌شود و در سایر کشورهای اسلامی نظام بانکداری به شیوه کشورهای غربی اداره می‌شود.

سید حسین هاشمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: در ایران کلیه عملیات بانکداری بر مبنای بانکداری اسلامی است و  طبق اعلام مرکز بین‌المللی مالیه اسلامی در مالزی ایران به عنوان بزرگ‌ترین کانون بانکداری اسلامی در جهان شناخته شده است.
 
این کارشناس حوزه بانکداری در ادامه گفت: در سایر  کشورهای اسلامی نظام بانکداری به شیوه بین‌المللی و کشورهای غربی اداره می‌شود و در کنار این شیوه محصولات بانکداری اسلامی از قبیل جعاله، اجاره به شرط تملیک و ... نیز ارائه می‌شوند.
 
وی در ادامه با اشاره به تاریخ اجرای این قانون در کشور گفت: قانون بانکداری اسلامی در سال 1362 به تصویب رسید و از سال 1363 کلیه عملیات بانکداری کشور بر مبنای بانکداری اسلامی اجرا می‌شود.
 
وی در توضیح کامل‌تر بانکداری اسلامی گفت: در بانکداری اسلامی بخش سپرده‌گیری به دو دسته سپرده جاری و قرض‌الحسنه تقسیم می‌شود بانک در عمل مالک این پول‌هاست و تسهیلاتی را که در این راستا به مردم می‌دهند بدون دریافت سود است.
 
دسته دیگر سپرده‌ها، سپرده‌ها سرمایه‌گذاری بانک‌ها است؛ دراین نوع سپرده‌ها، بانک‌ها موظفند سپرده‌ها را در ارائه تسهیلات و امور تولیدی و سرمایه‌گذاری به کارگیرند و پس از برداشت حق‌الوکاله از سود حاصل شده، مابقی و سود آن را به صاحبانشان بازگرداند.
 
هاشمی در ادامه به این نکته نیز تأکید کرد: که بانک‌ها موظفند کلیه این سرمایه‌گذاری‌ها را در راستای عقود اسلامی به کار گیرند و تخطی از این قانون تخلف محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
اگه اسلامی بودن به این سود زیاده که 10 تومن بگیری 14-15 پس بدی حرف شما متین ما ملت از محضر شما عذر خواهی میکنیم و اعتراض نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۳:۵۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
آیا این درصدهای کلان وام ها نیز اسلامی میباشد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
خدایش اسلامیه..
آخرین اخبار