امروز در تاریخ؛

از میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) تا روز جهانی مستضعفان

میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولی‌عصر، امام زمان (عج)، روز جهانی مستضعفان، آغاز عملیات بیت المقدس، پرتاب اولین موشک زمین به زمین توسط آلمان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 15 شعبان 1435 هجری و 13 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی‌عصر، امام زمان (عج)(255 ق)
معصوم چهاردهم، حجت دوازدهم، ولی اللَّه المنتظر، بقیةاللَّه الاعظم، حضرت امام زمان، مهدی موعود (عج) در نیمه‌ی شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا به دنیا آمد. پدرش امام حسن عسگری (ع) و مادر آن حضرت، نرجس خاتون می‌باشد. آن امام، هم‌نام و هم‌کنیه‌ی پیامبر اسلام (ص) و دارای القاب قائم، منتظر، حجت، مهدی، خلف صالح، صاحب الزمان، بقیةاللَّه و... می‌باشد. فشارها و تضییقاتی که از جانب خلفای جور بنی‌عباس، به ویژه از زمان امام جواد (ع) به بعد، بر امامان معصوم وارد شد و محدودیت‌های فوق‌العاده‌ای که از طرف دستگاه حاکم برقرار گردید، فعالیت‌های امامان را به حداقل رسانید.

وجود این وضعیت خاص در زمان امامت حضرت مهدی (عج) و همچنین احتمال به شهادت رساندن آن حضرت در آن شرایط حساس، نشان داد که زمینه‌ی مساعدی جهت بهره‌مندی از هدایت‌ها و راهبری‌های امامان در جامعه وجود ندارد. از اینرو حکمت الهی اقتضا کرد که حضرت مهدی (عج) به اذن خداوند متعال غیبت اختیار کند تا موقعی که آمادگی لازم در جامعه به وجود آید. او روزی خواهد آمد و زمین را که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پُر خواهد کرد.

رحلت فقیه برجسته "شیخ زین العابدین مازندرانی" (1271 ش)
شیخ زین العابدین بن مسلم بارفروشی مازندرانی، عالمی ربانی، فقیه صمدانی و از بزرگان علمای امامیه اوایل قرن چهاردهم هجری است. ایشان پس از مهاجرت به نجف اشرف از محضر شیخ حسن از شاگردان صاحب جواهر و سید العلمای مازندرانی بهره‌های وافر برد. وی به حسن تقریر و بیان بین هم دوره‌ای‌های خود ممتاز بود و از لحاظ علمی، استادی کامل به شمار می‌رفت. شیخ زین العابدین همچنین مرجع تقلید جمع زیادی از شیعیان هند و عراق و ایران نیز بوده است. از فرزندان وی شیخ علی (صاحب فهرست جواهر) و حاج شیخ محمد حسین مجتهد معروف‌اند. این عالم ربانی در 16 ذی‌القعده سال 1309 ق وفات یافت. ذخیرةالمعاد (به فارسی که به سؤال و جواب معروف است و بارها چاپ و جمعی از بزرگان حواشی بسیاری برآن نوشته‌اند) زینةالعباد، مناسک الحج و غیر آن از جمله آثار ایشان است.

صدور فرمان امام خمینی (ره) برای تشکیل "ستاد انقلاب فرهنگی" (1359 ش)
حضرت امام خمینی (ره) به منظور ایجاد تحول در دانشگاه‌های ایران طی پیامی، فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند. ایشان در بخشی از پیام خود از اعضای این ستاد خواستند تا برای برنامه‌ریزی رشته‌های مختلف و خط مشی آینده دانشگاه‌ها، بر اساس فرهنگ و ارزش‌های اسلامی اقدام کنند. هدف اصلی از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، بازسازی و دگرگون ساختن نظام آموزش عالی کشور و زدودن مظاهر فرهنگ غرب از چهره دانشگاه‌های ایران بود. اعضای این ستاد به دستور حضرت امام، از بین کارشناسان و استادان مسلمان در تخصص‌های مختلف برگزیده شدند. حیطه کار این ستاد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام یافته است به تدریج گسترش یافت و ساماندهی امور فرهنگی جامعه را در زمینه‌های مختلف بر اساس فرهنگ غنی اسلام بر عهده دارد.

آغاز عملیات بیت المقدس (1367 ش)
عملیات بیت المقدس 7 با رمز عملیاتی یا اباعبدالله الحسین در منطقه عمومی شلمچه آغاز شد. عملیات مزبورهنگامی آغاز گردید که نیروهای دشمن بعثی بارها شهرهای بی دفاع میهن اسلامی را آماج موشک‌ها و بمب‌های شیمیایی خود قرارداده بودند و با تجمع نیروهایش در ناحیه شلمچه قصد تجاوز و محله ای جدید را داشتند. پس از صدور فرمان حمله، رزمندگان اسلام نیروهای دشمن را غافلگیر کردند و در نخستین مرحله از عملیات بیت المقدس با انهدام وسیع نیروهای بعثی عراق و تجهیزات جنگی آنان همراه بود. طی این دو مرحله چهار لشکرارتش بعثی عراق منهدم شد.

تولد بابک بیات، سازنده ملودی‌های سینمای ایران (1385-1325 ش)
بابک بیات پس از یک دوره بیماری به علت نارسایی کبدی در بیمارستان ایرانمهرتهران درگذشت. «بابک بیات» در سال 1325 در شهر تهران به دنیا آمد. از سن 19 سالگی در اپرای تهران مشغول به فعالیت شد. از آخرین فعالیت‌های بابک بیات در این سال‌ها ساخت موسیقی سریال ولایت عشق و قطعه کرال و ارکسترال "سرزمین خورشید " بود، که در سال 1376 توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری "فریدون ناصری " اجرا شد. بابک بیات در کنار ساخت موسیقی حدود هشت سال است که در دانشگاه‌های تهران مشغول به کار بود و موسیقی فیلم تدریس می‌کرد.

رحلت بانوی مجتهده و عالمه "سیده نصرت امین اصفهانی" (1362 ش)
حاجیه خانم سیده‌نصرت‌بیگم‌امین معروف به بانوی مجتهده اصفهانی درسال 1265 هجری‌شمسی در اصفهان متولد شد. در سن 15 سالگی با پسر عموی خود ازدواج کرد و از 8 فرزند، 7 تن آن‌ها به مرگ زودرس درگذشتند و فقط یک پسر برای او باقی ماند. بانو امین در 20 سالگی به تحصیل زبان عربی و علوم دینی (فقه و اصول) پرداخت و همزمان به فراگیری حکمت و فلسفه مبادرت ورزید تا اینکه در سن 40 سالگی مرتبت و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علما و مراجع تقلید وقت قرار گرفت و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نائل شد. از این بانوی مجتهده آثار متعددی بر جای مانده که تفسیر قرآن کریم در پانزده جلد، اربعین الهاشمیه (عربی)، جامع الشتات (عربی)، معاد یا آخرین سیر بشر، مخزن‌العرفان، روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی و سیر و سلوک در روش اولیاء از آن جمله‌اند. سیده نصرت امین در سال 1344 با سرمایه خود مکتبی به نام فاطمه (س) و نیز دبیرستانی دخترانه تأسیس کرد و در آن به پرورش تعداد زیادی از دختران مسلمان با روش دینی همت گماشت. این حکیم الهی که نسبت ایشان با سی واسطه به امیرالمؤمنین (ع) می‌رسد، پس از یک عمر خدمت خالصانه در 23 خرداد 1362 ش برابر با آخر شعبان 1403 ق در 97 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

انقراض سلسله‌ی آل بویه توسط "طغرل سلجوقی" مؤسس سلسله‌ی سلجوقی (447 ق)
بغداد از سالیان قبل توسط اُمرای آل بویه اداره می‌شد تا این که طغرل سلجوقی، نیشابور، گرگان و طبرستان و... را فتح کرد. طغرل، در سال 447 ق بغداد را از مَلِک رحیم دیلمی، آخرین حاکم آل‌بویه گرفت و این سلسله را برانداخت و خاندان سلجوقی را بنیان نهاد.

روز جهانی مستضعفان
یکی از بارزترین خصوصیات حضرت مهدی موعود (عج) این است که حکومت عدل جهانی به رهبری آن حضرت و با حضور و همّت و نقش آفرینی «مستضعفان» تشکیل می‌شود. این خصوصیت، همان است که در کلام و پیام امام خمینی رحمه‌الله، بسیار مورد توجّه بود وایشان به صورت مکرّر با تعبیراتی از قبیل مستضعفان، محرومان، پابرهنه‌ها و گودنشین‌ها از این قشر مهم، ولی فراموش شده، یاد می‌کردند و بر ضرورت خدمت به آن‌ها تاکید می‌نمودند.

از همین روست که روز نیمه شعبان «روز جهانی مستضعفان» نام گرفته است.

تغییر قبله از "مسجد الاقصی" در بیت المقدس به "مسجد الحرام" در مکه به روایتی (2 ق)
تغییر قبله از بیت المقدس به مسجدالحرام در رکوع رکعت دوم نماز ظهر روز سه‌شنبه نیمه‌ی شعبان روی داد. این واقعه سیزده روز پس از واجب شدن روزه‌ی ماه رمضان بود. ابن هشام مؤلف سیرةالنبی معتقد است که تغییر قبله در نیمه‌ی ماه رجب، هفده ماه پس از ورود پیامبر به مدینه اتفاق افتاده است.

درگذشت "علی بن محمد سَمَری" نایب خاص امام‌زمان و پایان غیبت صُغری (329 ق)
ابوالحسن علی بن محمد سَمَری چهارمین و آخرین سفیر و نایب خاص حضرت صاحب الزمان (عج) است که به امر آن حضرت در سال 326 ق به سفارت آن امام برگزیده شد. سَمَری به مدت سه سال نیابت خاص امام عصر را برعهده داشت و چند روز قبل از وفات، نامه‌ای از جانب امام به او رسید که وی را آخرین نایب حضرت معرفی نمود. با وفات او، باب وکالت و سفارت و نیابت خاصه مسدود شد و با به انتها رسیدن غیبت صغری، غیبت کبری آغاز گردید.

وفات عالم جلیل شیخ عبدالله مامقانی (1351 ق)
عبدالله مامقانی در تاریخ 15 ربیع الأول 1290 هـ. ق درنجف اشرف دیده به جهان گشود. در پنج سالگی خواندن و نوشتن قرآن را آموخت و پس از اینکه آثار هوش فراوان در وی نمایان شد پدرش تعلیم وی را به عهده گرفت. سپس نزد سایر اساتید علوم اسلامی را آموخت. در ربیع‌الأول سال 1308 هـ. ق به درس خارج اصول و در محرم سال 1309 هـ. ق به درس فقه پدر حاضر شد و تقریرات آن‌ها را نگاشت و تا زمان فوت پدرش (سال 1323 هـ. ق) این کار ادامه داشت. از سال 1309 هـ. ق به دستور شیخ حسن میرزا تألیف را آغاز کرد و تا پایان عمر بدین کار مشغول بود. دوران سطوح ایشان دو سال و نیم به طول انجامید؛ چون تمامی روزهای سال را به تحصیل اشتغال داشت و تنها روز عاشورا را تعطیل می‌کرد. در سال 1322 به مشهد مقدس سفر کرد و در سال 1338 به حج مشرف شد که مایه عزت شیعه را فراهم کرد. وی در این سفر به اقامه‌ی نماز جماعت بر طبق مذهب شیعه در برابر علمای مذاهب عامه پرداخت و هر شب افراد زیادی به او اقتدا می‌کردند.

تأسیس سازمان "شین فین" به عنوان شاخه سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند (1906 م)
ایرلند از اواخر قرن پانزدهم مستعمره انگلیس بود و سازمان شین فین با هدف استقلال ایرلند توسط یک روزنامه نگار برجسته ایرلندی به نام آرتور گریفیت در 13 ژوئن تأسیس شد. روش شین فین در ابتدا، مقاومت منفی در برابر انگلیسی‌ها و عُمّال دولتی آن‌ها بود ولی پس از چندی به مبارزه مسلحانه علیه دولت انگلستان تبدیل گردید. در نهایت به دنبال شورش مسلحانه و جنگ‌های چریکی که در سال 1920 م آغاز شد، در سال 1921، استقلال ایرلند جنوبی به دست آمد. اما شین فین به عنوان شاخه سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند، بعد از استقلال ایرلند جنوبی، در کنار مبارزات مسلحانه ارتش جمهوری خواه ایرلند شمالی (ایرا)، برای وحدت دو بخش شمالی و جنوبی ایرلند، به مبارزات سیاسی خود ادامه داد تا این که پس از دو سال مذاکرات فشرده با دولت انگلیس و احزاب پروتستانِ طرفدار انگلیس در ایرلند شمالی، در دهم آوریل 1998 م، رهبران شین فین موافقتنامه صلحی با انگلیس امضا کردند. بر اساس این موافقتنامه، ایرلند شمالی به یک منطقه خودمختار تحت الحمایه انگلیس تبدیل می‌گردد. در این میان، مسئله ایرلند شمالی همچنان حل نشده باقی ماند.

آغاز نخستین جنبش سراسری و بزرگ فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها (1921 م)
در اولین سال‌های قیمومیت انگلیس بر فلسطین، نخستین جنبش سراسری و بزرگ فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها، در 13 ژوئن 1921 م آغاز شد. این نهضت ضد استصهیونیست‌های عماری، بیانگر اعتراض مسلمانان به سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس و طرفداری این کشور از ساکن در فلسطین بود. بر اساس این سیاست استعماری بود که مهاجرت صهیونیست‌ها از سراسر نقاط جهان به فلسطین آغاز شد تا مقدمات تشکیل دولت صهیونیستی در خاک فلسطین فراهم شود. در راستای اجرای این سیاست، تعداد صهیونیست‌ها از حدود 35 هزار نفر در سال 1923 م به بیش از 600 هزار نفر یعنی حدود یک سوم جمعیت فلسطین در آستانه تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 م رسید.

پرتاب اولین موشک زمین به زمین توسط آلمان نازی علیه انگلستان (1944 م)
از زمان اعلان جنگ آلمان نازی به انگلستان، آلمانی‌ها با استفاده از هواپیما، انگلیس را که از صحنه جنگ زمینی دور مانده بود، مورد حمله قرار می‌دادند. در طی این حملات، خسارات عمده‌ای به نیروهای هوایی و هواپیماهای آلمان وارد می‌آمد؛ در نتیجه آلمان درصددِ ساخت سلاحی بود که از راه دور، انگلستان را مورد هدف قرار دهد. از این‌رو موفق به ساخت موشک شد و آن را برضد انگلستان و دیگر متفقین به کار بُرد. موشک‌های زمین به زمین، برای ارتش آلمان، ارزان‌تر وکم‌خطرتر از پرواز هواپیما برفراز خاک انگلیس بود.

این سلاح جدید که موشک "V یک" نام داشت نخستین بار در سیزدهم ژوئن 1944 م بر روی لندن پرتاب شد ولی دقت عمل آن، آن‌طور که انتظار می‌رفت نبود و هم‌زمان با تکمیل و رفع نواقص آن، مرکز تهیه و تولید این موشک‌ها توسط هواپیماهای انگلیسی بمباران شد. این موشک‌ها، اولین موشک‌های زمین به زمین در جهان بودند و پس از جنگ جهانی دوم، سایر کشورها با تکمیل تکنولوژی آن، موشک‌های زمین به زمین پیشرفته امروزی را ساختند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار