کدام پاسخ امام به شاه به زندانی شدن امام منتهی شد

کدام پاسخ امام به شاه به زندانی شدن امام منتهی شد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،،‌در آغاز محرم سال 1383 ق برابر با خرداد 1342 ش، قم به صورت پایگاه ضد رژیم درآمده و شور خاصی در آن برپا بود.

در عصر عاشورای آن سال برابر با سیزدهم خرداد 1342 ش حضرت امام خمینی(ره) با حضور در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبنده‏ای، ضمن انتقاد شدید از رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی و اسرائیلی شاهِ ایران، پرده از جنایات طاغوت برداشتند.

حضور مردم در سخنرانی به اندازه‏ای بود که تمام صحن فیضیه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، میدان آستانه و اطراف، مملو از جمعیت بود.

در پی سخنرانی افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بی‏آلایش امام در قم یورش برده و امام را دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که فریاد مردم معترض و انقلابی، علیه حکومت دیکتاتوری شاه بلند شد و خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی شدند.

به همین جرم بود که گلوله‏های برخاسته از خشم و کینه حکومت ننگین شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابی بپاخاسته را در این روز نشانه رفت و با به خاک و خون کشیدن آنان، قیام خونبار و جاوید پانزدهم خرداد 42 شکل گرفت.

 

سید محمد صادق قاضی طباطبایی همرزم حضرت امام و آیت‌الله طالقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس در مورد قیام 15 خرداد اظهار داشت: ساواک قبل از 12 خرداد (عاشورا) بسیار سعی کرد تا امام خمینی(ره) را از نقش تاریخی خود بازدارد اما نه تنها  تسلیم این فشارها نشد و اعلام کرد در عصر عاشورا سخنرانی خواهد کرد.

 

وی با اشاره به سخنرانی جالب امام در عصر عاشورا در پاسخ به شاه که روحانیون را مفت‌خور خواند، فرمودند: من شما را نصیحت می‌کنم. ما که آیت‌الله بروجردی از دنیا می‌رود 600 هزار تومان بدهی دارد ایشان مفت‌خور است؟. ما آیت‌الله حائری از دنیا می‌روند و آقا زاده ها شام نداشتند بخورند ایشان مفت خورند؟ اما آنهایی که در کاخ‌ها زندگی می‌کنند و بانک‌های خارجی را پر از پول کردند مفت خور نیستند؟!. دنیا باید قضاوت کند مفتخوار کی است؟

 

طباطبایی ادامه داد: بعد از این سخنرانی ماموران صبح فراد قبل از اذان صبح، به خانه امام حمله کردند و امام از ماموران خواست اجازه بدهد نماز بخواند اما ماموران اجازه ندادند و امام فرمود نماز را در ماشین پشت به قبله خواندم. بعد از دستگیری امام در شهرهای مختلف از جمله قم و تهران مردم تظاهرات کردند.

 

وی گفت: برادر علی دوانی مورخ در قم رادیوسازی داشت من نوار  عصر عاشورای امام را در قم ضبط کردم و به او دادم تاکید کردم اگر ساواک بفهمد روزگارت را سیاه می‌کند.

 

این مبارز در پایان خاطرنشان کرد: آن وقت یکی از ضبط صوت‌ها باید می‌خواند و یکی دیگر باید ضبط می‌کرد دوانی گفت شب تا صبح برای شما در منزل ظبط می‌کنم و ده تا نوار ظبط کرد و به من داد. من هم منتشر کردم.
برچسب ها: امام ، هم رزم ، زندانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.