قنبری در گفتگوی ویژه خبری:

امام‌خمینی (ره) همه مظاهر استکبار را درهم کوبیدند/ دولت باید عامل و کارگزار دین باشد + فیلم

چهارچوب‌های اصلی اندیشه‌های امام خمینی (ره) شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حشمت ا.. قنبری استاد دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محکمات و چهارچوب‌های اصلی امام خمینی (ره) شب گذشته، سه‌شنبه 13 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حشمت‌اله" قنبری استاد دانشگاه بررسی شد.
 
 وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه درباره مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب امام خمینی (ره) گفت: مکتب امام در قالب نهضت امام خمینی به جهان بشریت عرضه شد زیرا امام برخواسته از مکتب الهی بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) قائل به شاه و دستگاه سلطنت نبود، افزود: امام خمینی (ره) سلطه و استکبار جهانی را مورد هدف قرار داده بودند.

قنبری با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) قلعه استکبار را مورد هدف قرار داده بود خاطر نشان کرد: امام خمینی ( ره) همه مظاهر استکبار را در هم کوبیدند به طوری که ایشان این مسئله را از پیامبر گرامی اسلام آموخته بودند.

وی با بیان اینکه پیامبر نظام بت‌پرستی  و استکبار را مورد هدف خود قرار داده بود گفت: در عصر معاصر دنیا در اختیار دو قطب شرق و غرب بود به طوریکه این دو با یکدیگر انسجام قطعی نداشتند و جنگ سرد سختی میان آن دو حاکم شده بود.
 
این استاد  دانشگاه با اشاره به اینکه این دو قطب تنها در یک موضوع با هم وحدت داشتند،  افزود: این دو قطب در برخورد  با پدیده دین با یکدیگر هماهنگ بودند.

وی با بیان اینکه راه نجات همگان در سایه مکتب اهل بیت است ادامه داد: نسل طلوع امام خمینی (ره)  در احیای دوباره اسلام بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دوران استکبار، دین در زندگی خصوصی مردم قابل تحمل نبود اظهار داشت:حرکت امام در مبناء در راستای طلوع اسلام بود به طوری که باید حاکمیت اهل بیت در زندگی بشر جاری  باشد.
 
وی با اشاره به اینکه تمام آنچه را که امام خمینی (ره) انجام می‌داد منطبق با خواسته پیغمبر بود خاطر نشان کرد: خواسته پیغمبر در وحی الهی مفهوم پیدا می‌کرد.
 
قنبری با تاکید بر اینکه وحی الهی برای حرکت بندگان و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است افزود: سعادت در دنیا و آخرت احتیاج به نقشه راهی دارد که  وحی همان نقشه راه است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در کتاب وحی، مدل زندگی کردن وجود دارد  گفت: اولیا دین مدل زندگی  مومنان را در همه‌ ابعاد مورد طراحی قرار دادند.
 
وی با اشاره به اینکه در قرآن و در بزرگترین آیه قرآن به مبانی اقتصادی اشاره دارد، ادامه داد: قرآن فوق کلام مخلوق است و نهج البلاغه و قرآن بالاترین مبانی سیاست در راستای اقامه حق و ابطال باطل است.
 
*** وحی اصلی‌ترین سند الهی است
 
قنبری با اشاره به اینکه اسلام به عنوان آئین آسمانی باید مورد توجه قرار بگیرد خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین سند کتاب وحی است.
 
وی با اشاره به اینکه در دوران پیامبر ابوالحکم حشام در عین دانایی غرق  در جاهلیت شده بود گفت: خط جاهلیت تاریخی را امام مورد شناسایی قرار دادند همان طور که پیامبر در آن دوران اقدام به شناسایی خط جاهلیت کرد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ملت ایران شریف‌ترین، آگاه‌ترین و بصیر‌ترین مردم تاریخ به حساب می‌آیند، ادامه داد:ا مام برای خدا قیام کرد و قلب مردم به طرف امام بازگشت.
 
 قنبری با اشاره به اینکه در آن دوران نظام استکباری در صدد خشکاندن افکار امام در ذهن مردم بودند، ادامه داد: امام به خوبی آموخته بود که در تنهایی باید از فرصت استفاده کرد بنابر این در تنهایی به تربیت پرداخت.

وی با اشاره به اینکه زمانی که ما تنها می‌شویم شروع به غصه و انواع و اقسام فکر‌ها می‌کنیم اما این درحالی بود که به تربیت افراد پرداخت گفت:امام فرصت را به نظام جامع تربیتی تبدیل کرد و افرادی را مورد تربیت قرار داد که دارای عقبه فکری بوده است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) نظام نامه حکومتی را نوشته‌اند، اظهار داشت: امام این مرام نامه را به عنوان نسخه کاربردی  و آزمون عملی در  اختیار مردم قرار گذاشت.

قنبری با اشاره به اینکه تهدیدی که متوجه انقلاب امام خمینی (ره) بود متوجه سایر انقلاب های کشورهای دیگر نبود، گفت: جهانیان از انقلاب امام خمینی (ره) متحیر شده بودند.
 
*** قلب مردم خانه امام (ره) شد
 
وی با اشاره به اینکه امام خمینی حرکت اسلامی خودشان را آغاز کرده بودند، گفت: قلب مردم خانه امام (ره) شده بود.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام در تنهایی احساس همه بودن را می‌کردند، ادامه داد: دین در کنار امام حضور داشت و به همین دلیل امام خمینی احساس تنهایی نمی‌کردند.
 
*** امام نظام را بر پایه دین استوار کرد
 
قنبری با اشاره به اینکه امام در جنس اجرا و عملیات پرچمدار مکتب دین بود، خاطرنشان کرد: امام (ره) این نظام را برپایه دین استوار کرد.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم برای مبارزه با نظام شاهنشاهی جان خود را بدست گرفتند، ادامه داد: مجموعه رفتارهای دینی در یک جا ظهور و بروز می‌کند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به رفتارهای شیخ فضل الله نوری، مدرس ، آیت الله کاشانی در آن دوران اظهار داشت: رفتار هیچ کسی با انبیاء قابل مقایسه نیست.
 
قنبری با اشاره به اینکه همه انبیاء مقدمه‌ای بودند برای رسیدن به رسالت پایانی افزود: پایه محور حرکت امام برای تاسیس حکومت کلمه وحدت بود.
 
وی با اشاره به اینکه کلمه وحدت دین خدا و کتاب وحی است، اضافه کرد: امام خمینی (ره) در تبعیت کامل خداوند و نبوت قرار داشته است.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) کلمه وحدت بود، خاطرنشان کرد: مردم برای خداوند قیام و به وظیفه خود عمل کردند.
 
قنبری با اشاره به اینکه انسان باید عارف به زمان برای انتخاب استراتژی باشد، گفت: در آن دوران عده‌ای ناراحت بودند که چرا اسلام باید مبنای نظام باشد و عده‌ای دیگر هم معتقد بودند که مسلمان بودن مردم کافی است.
 
وی با اشاره به اینکه اسلام بودن نظام شرط کافی است، افزود: یا ایهاالذین آمنوا پله‌ای بالاتر از قوانین و مقررات الهی است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عقل مردم از میزان برخوردار است، ادامه داد: متاسفانه میزان در دوران امام جابجا شده بود.
 
قنبری با اشاره به اینکه خون پاک جوانان بالاترین سایه مردم بود، افزود: مردم برای اسلام جان خود را فدا کردند و جلوی گلوله‌های پهلوی در دوران دفاع مقدس قرار گرفتند.
 
*** امام خمینی مظهر دین و اسلام بود
 
وی با تاکید بر اینکه مردم فقط برای خدا جانهایشان را بدست گرفتند، اظهار داشت: امام خمینی مظهر دین و اسلام بود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امام  (ره) در راستای سیر و سنت نظام اسلامی حرکت می‌کرد، گفت: امام بر مبنای اسلام ناب محمدی مکتب اسلام را بنیانگذاری کرد، به طوری که در این مکتب تعاریف مختلف و زوایای گوناگونی ظهور و بروز کرد.
 
قنبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رابطه دین و دولت از دیدگاه امام خمینی افزود: دین و دولت در یک تراز نیستند، زیرا این دو در یک مفهوم مشترکی قرار ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه دولت باید شایستگی خود را در راستای حرکت در مسیر مبانی اعتقادی نشان دهد، افزود: دولت باید عامل و کارگزار دین باشد.
 
*** قیاس دین و دولت غلط است
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه قیاس دین و دولت غلط است، ادامه داد: دین و دولت از باب تساوی نیستند.
 
قنبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه زمامدار و حکومت چگونه باید در چارچوب‌های دینی به جلو پیش بروند، گفت: نظام حکومتی در جامعه ما برپایه مبانی اسلامی امام در حال حرکت و سیر است.
 
*** قانون اساسی برپایه قرآن و دین است
 
وی با تاکید بر اینکه میثاقمان برپایه احکام و فرامین قرآنی تنظیم شده است، ادامه داد: قانون اساسی بر پایه قرآن و دین است، به طوری که نظام در راس خود در سایه ولایت دین قرار دارد.
 
این استاد دانشگاه  با اشاره به اینکه ولی امر مجتهد، مرجع، آگاه و بصیر ، فرزانه و دانشمند در کشور حاکم است، گفت: ولی امر مجتهد بر پایه مبانی دینی در کشور حکومت می‌کند.
 
قنبری با تاکید بر اینکه در کلیت حرکت کشور هیچ عیب و ایرادی وجود ندارد، ادامه داد: لوکوموتیو انقلاب اسلامی برپایه اسلام و در راستای مبانی فکری امام در حال حرکت است.
 
وی با اشاره به اینکه سیر حرکت لوکوموتیو برپایه مبانی اسلام و نظام در حال حرکت است، افزود: دشمنان مستکبر و متکبر از این سیر حرکت نگران هستند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این مسیر حرکت افراد چه خواب باشند و چه بیدار به سوی مقصد هدایت می‌شوند، گفت: سعادتمند کسی است که در این مسیر بیدار باشد و خواب نماند.
 
قنبری با اشاره به اینکه معرفت نسبت به امام به افراد غیرت دینی می‌دهد تا آنها بیدار بمانند، افزود: بیداری به معنای درست عمل کردن در سایه شناخت درست و معرفت صحیح از ماموریت‌ها است.
 
*** تضعیف دولت عمل غیر اخلاقی است
 
وی با اشاره به اینکه تضعیف دولت عملا غیر اخلاقی است و هرگز مورد پسندیده جریان دینی کشور نیست، افزود: کسانی که در نظام دینی از مسئولیت برخوردار هستند، باید به تعهدات خود به خوبی عمل کنند.


وی با اشاره به اینکه در این نظام ارزش‌های دینی لایق است گفت: خواست مردم عمل کردن به قوانین مقررات اسلامی است.
 
قنبری با تاکید بر اینکه خواست مردم وفادار بودن به میثاق ملیت خاطر نشان کرد: اگر کسی این مباحث را به خوبی درک نکرده باشد در ابتدا به خود خیانت کرده است زیرا سرنوشت خود را با مخاطره مواجه کرده است.
 
 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در طول سی و پنج سال گذشته حرکت ارکان کشور بر پایه ارزش‌های دینی و اسلامی بوده‌ است، ادامه داد:حرکت دولت در راستای ارزش‌های انقلاب، راه امام و شهدا و تبعیت از امر مسلمین است.
 
وی با اشاره به اینکه مردم در ایران در متن نظام قرار دارند افزود: مردم با هوشیاری و دانایی در مسیر نظام حرکت می‌کنند.
 
قنبری با تاکید بر اینکه مردم جزء موجودیت نظام هستند خاطر نشان کرد: خوشبختانه کشور هرگز با بزنگاه خطرناک مواجه نشده است و حتی اگر مردم با فتنه‌ای مواجه بودند آن را با هوشیاری در نطفه خفه کرده‌اند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با توسل به ولی امر مسلمین می‌دانند به خوبی چیکار باید بکنند گفت: متاسفانه در برخی از مواقع ناهنجاری در جامعه وجود دارد که این عارضه ناشی از بی‌دقتی نسبت به انقلاب است.

***دولت باید در سایه دین طی طریق کند
 
وی این عارضه را محصول تساهل نسبت به ارزش های اسلامی دانست و افزود: دولت در سایه دین باید طی طریق کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پس از گذشت 35 سال مذاکرات بر سر انرژی هسته‌ای مفهوم یافته است گفت:در گذشته سرنوشت ما با 1 منهای صد تعیین می‌شد این در حالی است که اکنون مذاکرات ایران با 1+5 بر سر انرژی هسته‌ای مفهوم یافته است.

وی با اشاره به اینکه امروزه  1+5 برای مذاکره در قالب مسائل هسته‌ای ما وارد عرصه شده افزود: در پناه عزت اسلامی تکیه بر ساخت درونی به وجود می‌آید.

***منطق امام منطق اسلام بود
 
وی با اشاره به اینکه در منطق امام منطق اسلام حاکم است افزود: سپردن امور باید به دست افراد صالح و اهل صورت گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امام با پیروزی انقلاب شاهکار شگفتی را انجام دادند، اظها رداشت: امام به شاهکار مدیریت دینی پرداخت.

قنبری با اشاره به اینکه در فضای نظام اسلامی راه زندگی کردن برای همه باز است، گفت:در آن دوران  یازده میلیون نفر به بنی صدر رای دادند این در حالی بود که بنی صدر دچار اشتباه شد و باطن بنی صدر به خوبی نمایان گر شد.
 
وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) راضی به رئیس جمهور شدن بنی صدر نبودند، افزود: نظام دینی دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی است که هیچ کس نمی‌تواند به برندازی آن بکند.

این استاد دانشگاه  با اشاره به اینکه نظام گذشته با ایام امروزی تفاوت بسیاری دارد گفت: باید امور را به دست افراد صالح سپرد تا از این طریق بتوانیم خطرات پیش روی مردم را به حداقل برسانیم.
 
وی با بیان اینکه امام در نظام دینی و تربیتی از افراد سالم استفاده می‌کرد گفت: مدیر در جامعه اسلامی نباید از روح تملق پذیر داشته باشد.
 
قنبری با تاکید بر اینکه امام از جاذبه و دافعه برخوردار بود افزود:کسی که خود را مردم دار می‌داند نباید اشتباه کند.
 
وی با اشاره به اینکه میل به تملق باعث اشتباهات فراوان می‌شود افزود: باید نسبت به ذخایر دنیا بی‌تفاوت باشیم زیرا امام نسبت به تعلقات دنیا بی تفاوت بود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هیچ دولتی و هیچ دستگاهی در کشوردر سایه نظام دینی نیست گفت:باید در سایه ولایت حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: همه کسانی که در این کشور مسئولیت دارند باید خود را در خدمت مردم و نظام قرار دهند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تضعیف کردن در انتقاد کردن نیست افزود: باید دلبستگی‌ها را به دنیا کم کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه هیچ پدیده و هیچ موضوعی را در تراز و نظام دین نمی‌پذیریم خاطر نشان کرد: کسانی که لباس خدمتگزاری به تن می‌کنند باید در سایه دین به جلو حرکت کنند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار