آسوشيتدپرس:

روسيه درصدد تقويت روابط با کره شمالی است

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که روسیه با سرعت هر چه تمام تر در تلاش برای بهبود روابط با کره شمالی است که این موضوع به نوبه خود می تواند سبب پیچیده شدن تلاش های تحت رهبری آمریکا در وادار کردن پیونگ یانگ به دست برداشتن از برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش شود.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ آسوشیتدپرس در گزارشی از توکیو به قلم اریک تالماج با عنوان « تلاش روسیه برای بهبود روابط با کره شمالی » ، نوشت: روسیه - که از واکنش غرب به بحران اوکراین خشمگین و مشتاق متنوع کردن گزینه های خود است - با سرعت هر چه تمام تر در تلاش برای بهبود روابط با کره شمالی است که این موضوع به نوبه خود می تواند سبب پیچیده شدن تلاش های تحت رهبری آمریکا در وادار کردن پیونگ یانگ به دست برداشتن از برنامه تسلیحات هسته ای اش شود.

راهبرد فعال روسیه در آسیا - که همچنین شامل بهبود روابط با چین می شود و به سیاست "چرخش پوتین " مشهور است - از چند سال پیش و همزمان با پاسخ مسکو به تقویت حضور نظامیان آمریکایی در منطقه اقیانوس آرام، آغاز شد . اما این روند از زمان آغاز بحران اوکراین وارد مرحله ای جدید شد و این در حالی است که پیونگ یانگ نیز از این موضوع به نفع خود بهره برداری می کند.

گشایش روابط روسیه با کره شمالی هم منعکس کننده فاصله گرفتن مسکو از اتحادیه اروپا و واشنگتن به سبب اعمال تحریم ها علیه روسیه برسر بحران اوکراین است و هم نشانه تلاش های دیرینه روسیه به منظور تقویت نفوذ خود در آسیا از طریق ایجاد هم پیمانی سیاسی ، افزایش صادرات انرژی و توسعه مناطق در سیبری و شرق دور است.

از نظر کره شمالی سیاست چرخش پوتین در بهترین بازه زمانی ممکن رخ داده است. از زمان فروپاشی شوروی سابق ، کره شمالی در تلاش برای حفظ اقتصاد متزلزل و به شدت وابسته خود به تجارت و کمک های هم پیمانش یعنی چین بوده است. اعمال تحریم ها علیه کره شمالی به سبب برنامه های موشکی و هسته ای سبب انزوای بیش از پیش این کشور شد و پیونگ یانگ همواره از این موضوع بیم داشته که ممکن است برای همیشه مدیون پکن باشد.

بهبود روابط با روسیه می تواند سبب بهبود اقتصاد کره شمالی شود و همچنین سبب ایجاد توازن در مقابل نفوذ چین در این کشور و در عین حال سبب حمایت از کره شمالی در مقابل غرب در نشست های بین المللی شود ، به ویژه در مقابل تلاش های آمریکا به منظور انزوای پیونگ یانگ بر سر تسلیحات هسته ای.

"ناروشیگه میچیشیتا "کارشناس مسائل امنیتی کره شمالی و اسیا در موسسه مطالعات سیاست ملی ژاپن اعلام کرد:« روسیه با تقویت روابط خود با کره شمالی در تلاش برای بهبود قدرت چانه زنی خود در مقابل آمریکا و ژاپن است.»

میچیشیتا همچنین گفت نشان دادن این موضوع به واشنگتن که اعمال تحریم ها سبب تضعیف روحیه روسیه نخواهد شد « یکی از مهمترین عوامل » در این باره می باشد که چرا پوتین در حال حاضر به پیونگ یانگ روی آورده است.

مسکو همچنان درباره وجود یک کره شمالی مسلح به سلاح هسته ای در مرزهای خود محتاطانه عمل می کند. اما طی چند ماه گذشته، روسیه تلاش کرده است با وعده افزایش مبادلات تجاری و اجرای طرح های توسعه ای ، مبادلات سیاسی سطح بالا و رأی گیری در دوما به منظور بخشیدن حدود 10 میلیارد دلار بدهی کره شمالی مربوط به دوران شوروی سابق ، به پیونگ یانگ نزدیک شود.

روسیه متعهد شده است یک میلیارد دلار دیگر به طرح مربوط به احداث خط آهن دو سوی منطقه سیبری از طریق کره شمالی به کره جنوبی اختصاص دهد، طرحی که همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد.

این طرح به همراه طرح احداث خط لوله ای که به روسیه اجازه صادرات گاز و برق به کره جنوبی را می دهد ، طرحی پر منفعت برای هر سه کشور خواهد بود.

میچیشیتا خاطرنشان کرد در همان روزی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در محکومیت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه صادر کرد ، روسیه و کره شمالی در حال امضای قرارداد همکاری های اقتصادی بودند.

روند گرم شدن روابط مسکو و پیونگ یانگ در اوایل ماه ژوئیه سال گذشته آغاز شد، اما با افزایش خصومت ها بین مسکو و غرب این روند تسریع شد. مسکو نمایندگانی سطح پایین را برای شرکت در مراسم شصتمین سالگرد پایان درگیری ها در شبه جزیره کره به پیونگ یانگ اعزام کرد. اما از آن زمان به بعد، مسکو میزبان یکی از مقامات بلندپایه کره شمالی در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک سوچی در ماه مارس بود .

"الکساندر وورونتسوف" کارشناس مسائل کره شمالی در آکادمی علوم روسیه اعلام کرد سفر سه روزه "یوری تروتنف" معاون نخست وزیر روسیه در ماه آوریل به کره شمالی - که همچنین نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاور دور می باشد - نشانه « به اوج رسیدن مرحله جدید در روابط روسیه و کره شمالی بود.»

او همچنین گفت:« این سوال همچنان باقیست که آیا بحران کنونی در اوکراین منجر به تغییر سیاست روسیه و نزدیک شدن به کره شمالی - به ویژه در ارتباط با موضوعات موشکی و هسته ای پیونگ یانگ- شده است یا خیر ؟

او افزود:« با افزایش فشارهای غرب علیه روسیه در نتیجه اختلافات بر سر موضوع اوکراین، این موضوع حقیقت دارد که قرار گرفتن مسکو و پیونگ یانگ تحت تحریم های آمریکا سبب نزدیکی این دو کشور به یکدیگر و همچنین با چین شده است .»

از سال 2003، برگزاری یک سری مذاکرات چند جانبه یکی از ابزارهای اولیه تحت فشار قرار دادن کره شمالی به منظور خلع سلاح هسته ای و هماهنگی سیاست ها بین شش کشور اصلی - چین ،‌روسیه، آمریکا، ژاپن، کره شمالی و کره جنوبی - حاضر در مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره شمالی بوده است.

اما برگزاری این مذاکرات که همچنان یکی از بهترین ابزارهای جامعه بین المللی به منظور تحت فشار قرار دادن پیونگ یانگ درباره موضوع هسته ای کره شمالی است ، به سبب نبود موضعی واحد در میان پنج کشور دیگر از آغاز با مشکلاتی همراه بوده است .

در حالی که هیچ نشانه ای درباره دست برداشتن کره شمالی از برنامه هسته ای اش مشاهده نمی شود، برخی تحلیل گران بر این باورند افزایش اختلافات بین روسیه و آمریکا می تواند سبب تضعیف مذاکرات شش جانبه در آینده شود.

"دنیل پینکستون " تحلیل گر گروه بحران بین الملل مستقر در سئول اعلام کرد:« انگیزه ها و اقدامات کره شمالی بر اساس ادراک مقامات این کشور از تحولات جهانی شکل می گیرند.» او همچنین گفت:« تا زمانی که ایدئولوژی نظامی در مقامات کره شمالی اولویت داشته باشد ، این کشور قبل از خلع سلاح هسته ای جهان ، خلع سلاح نخواهد شد. و این همان چیزی است که دولت و رسانه های کره شمالی بارها آن را تکرار کرده اند.»

میچیشیتا کارشناس مسائل امنیتی اعلام کرد بهبود روابط بین مسکو و پیونگ یانگ تنها سبب وخامت اوضاع خواهد شد. او گفت:« کره شمالی به هیچ وجه خلح سلاح نخواهد شد. بهبود روابط با روسیه، می تواند عاملی مهم و مثبت برای کره شمالی در بازگشت به مذاکرات شش جانبه تلقی شود. اما کره شمالی مطمئنا تلاش خواهد کرد از این موضوع برای بهبود موضع خود نه تنها در مقابل آمریکا و ژاپن بلکه در مقابل چین بهره ببرد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار