توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد

ساخت نانو حامل های دارویی هوشمند/هدایت همزمان دو داروی ضد سرطان به درون سلول های سرطانی

محققان می گویند در راستای دستیابی به سیستم‌های دارورسانی هوشمند نانوساختار، نانوحامل‌هایی ساخته‌اند که قادر است به صورت همزمان دو داروی ضدسرطان را به درون سلول‌های سرطانی هدایت کند.ک

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، در راستای دستیابی به سیستم‌های دارورسانی هوشمند نانوساختار، نانوحامل‌هایی ساخته‌اند که قادر است به صورت همزمان دو داروی ضدسرطان را به درون سلول‌های سرطانی هدایت کند. 
 
محققان می گویند این نانوحامل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها در شرایط  pH  و دمای کنترل شده عمل رهای سازی دارو را انجام می‌دهند. 
 
محققان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز، در راستای دستیابی به سیستم‌های دارورسانی هوشمند نانوساختار، نانوحامل‌هایی ساخته‌اند که قادر است به صورت همزمان دو داروی ضدسرطان را به درون سلول‌های سرطانی هدایت کند. این نانوحامل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها در شرایط  pH و دمای کنترل شده عمل رهایش دارو را انجام می‌دهند.
 
به گفته‌ی رویا صالحی قره‌ورن برخلاف تحقیقات موجود که هر حامل تنها برای انتقال یک داروی ضدسرطان استفاده شده است، این حامل دو داروی ضد سرطان را با میزان داروی کمتر و اثرگذاری بیشتر از مقدار معمول، حمل و آزاد می‌کند.

این ویژگی سمیت حاصل از مصرف داروهای ضدسرطان را، که بیماران تحت درمان با آن مواجه هستند، کاهش می‌دهد. همچنین با روش به‌کار رفته در ساخت این محصول، می‌توان بر مشکل مقاوم شدن سلول‌های سرطانی نسبت به داروها غلبه نمود.

این نانوحامل‌ها از جنس نانوذرات سیلیس با میانگین قطر 60 نانومتر هستند که اندازه، شکل و ساختار یکنواختی دارند.

برای ساخت این نانوحامل، ابتدا نوعی مایع یونی جدید کاتیونی و پاسخگو به چندین محرک، به روش پلیمریزاسیون، تولید و سپس به نانوذرات سیلیس متصل و اصلاح شد.

قره ورن در خصوص نتایج این تحقیقات افزود: این نانو‌حامل بر روی لاین‌های سلولی، حتی پس از 72 ساعت هیچ‌گونه سمیتی از خود نشان نداده است. ولی افزایش میزان کشندگی نانوحامل حاوی دو داروی ضد سرطان نسبت به فرمولاسیون‌های دارویی موجود برروی سلول‌های سرطانی ریه و پستان بسیار مشهود است. این سیستم دارویی نانوساختار در درمان موش‌های سرطانی شده نیز مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج به دست آمده بیانگر بهبود تدریجی و رضایت‌بخش موش‌ها بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار