جنبش غيرمتعهدها بر مذاکرات ، بعنوان راه حل موضوع هسته ای ايران تاکيد کرد

جنبش غیرمتعهدها بر دیپلماسی و گفت و گو بعنوان یک راه حل فراگیر و پایدار در موضوع هسته ای ایران تاکید کرد .

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ جنبش غیرمتعهدها بر دیپلماسی و گفت و گو بعنوان یک راه حل فراگیر و پایدار در موضوع هسته ای ایران تاکید کرد .

در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی , گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در وین طی بیانیه ای در حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان که از سوی "رضا نجفی" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس این گروه قرائت شد؛ برحق اولیه و غیر قابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هر گونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مربوطه ، تاکید و خاطر نشان شد: هیچ موردی نباید به گونه ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود.

رئیس جنبش غیرمتعهدها در این بیانیه افزود: انتخابها و تصمیمات کشورها، شامل موارد (مربوط به)جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفـاده های صـلح آمیز از فن آوری هسته ای و سیـاستـهای چـرخه سـوخت می بایست محترم شمرده شوند.

جنبش عدم تعهد در این بیانیه از همکاری مستمر بین آژانس و ایران همانگونه که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده استقبال نموده و از اینکه مدیر کل بار دیگر بیان داشته که آژانس قادر بوده است به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ایران در تاسیسات هسته ای و مکانهای خارج از این تاسیسات که مواد هسته ای به طور عرفی استفاده می شود (LOFs) ادامه دهد، ابراز خرسندی کرد.

جنبش غیرمتعهدها بعلاوه از اجرای هفت اقدام عملی توسط ایران پیرو سند " چهار چوب برای همکاری"  که در تاریخ 11 نوامبر 2013 بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس موافقت گشته بود و مطابق آن، آژانس و ایران توافق کردند همکاری و گفتگوی خود برای فراهم کردن اطمینان در خصوص ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران از طریق حل و فصل کلیه موضوعات باقی مانده ای که تا کنون توسط آژانس حل و فصل نشده، را تقویت نمایند، استقبال نمود.

جنبش عدم تعهد همچنین از توافق حاصله بین ایران و آژانس در تاریخ 20 مه 2014 در تهران در مورد پنج اقدام عملی ذیل که بایستی تا تاریخ 25 اوت 2014 توسط ایران اجرا گردد، استقبال کرد و این موضوع را که طبق (گزارش) آژانس، این توافق، گامی دیگر به جلو می باشد را متوجه قرار داد.

جنبش غیرمتعهد در این بیانیه مجددا تاکید کرد که دیپلماسی و گفتگو از طریق صلح آمیز و همچنین مذاکرات محتوایی بدون پیش شرط بین طرفهای ذیربط می بایستی بعنوان تنها روشهایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته ای ایران قابل دستیابی است، باقی بماند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار