اهمیت زنده نگه داشتن یاد اسطوره های تاریخی

هر از چندگاهی بشریت برای یافتن مسیر واقعی خویش نیازمند اسطوره‌هایی است که با گفتار خویش ارزش‌های نوینی را در جامعه متجلی می‌سازند و اندیشه‌های نابی که به جامعه روح می‌بخشند و موتور متحرکه تاریخ می‌شوند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  تاریخ مملو از چهره‌های شاخصی است که مسیر حرکتش را رفعت بخشیده است. شخصیت‌های تاریخ‌سازی که مسیر حرکت بشریت را با گفتار و رفتار خویش مشخص کرده‌اند.

 هر از چندگاهی بشریت برای یافتن مسیر واقعی خویش نیازمند اسطوره‌هایی است که با گفتار خویش ارزش‌های نوینی را در جامعه متجلی می‌سازند و اندیشه‌های نابی که به جامعه روح می‌بخشند و موتور متحرکه تاریخ می‌شوند.

ابرمردان تاریخ‌سازی که با گفتار نوین شان رخوت، سستی و تنبلی را از جامعه می زدایند و پویایی و تحرک را جایگزین آن می‌کنند.

انسان‌های کاریزماتیکی که روح جامعه را تسخیر کرده و اراده ملت‌ها را به دست گرفته و جامعه را به مسیری سوق می‌دهند که سعادت جامعه را در آن  می دانند.

 بی‌شک امام خمینی‌(ره) یکی از رهبران کاریزماتیکی است که با طرح ایده‌های آزادی خواهانه روحیه مبارزه با اهریمنان، بت شکن دوران لقب گرفت و در مقطع تاریخی که خفقان و اختناق در اوج خود بود به کالبد مرده جامعه روح جدیدی دمید و باعث بیداری و آگاهی نسلی شد که خود را فدائیان امام‌(ره) نامیدند.

 نسلی که امام برای تمام لحظاتش برنامه داشت و آنان را به گونه‌ای تربیت کرد که با نسل‌های پیشین خود متفاوت بود.

 امام‌(ره) با پیام‌های آگاهی بخش خویش لحظه لحظه‌های حضور این نسل را به ارشاد و هدایت و راهنمایی پیوسته پرداخته و آنان را در همه فراز و نشیب‌های انقلاب همراهی کرد.

حضرت امام‌(ره) با اندیشه‌های تابناک خویش بنیانگذار گفتمان نوینی در جامعه شد و نسلی را ساخته و پرداخته کرد که آرمان‌ها و آرزوهای متفاوتی از گذشته خویش داشتند.

 نسلی مقاوم و دارای مبانی نظری قدرتمند که پیروی از اصول جهان بینی و ایدئولوژی که امام‌(ره) آن را به ساده‌ترین زبان برای توده‌های مردم تبیین کرد و طیف گسترده‌ای از مردم که همه آرمان‌ها و آرزوهای خویش را در زبان و بیان امام‌(ره) می‌دیدند و سخنان قلبی خویش را در زبان امام جاری شده، می‌شنیدند، با تمام وجود شیفته و شیدای او شدند و پیروی از او و اجرای دستوراتش را افتخار بزرگی بر خود می‌پنداشتند.

از همه اقشار جامعه و طبقات در جمع یاران امام‌(ره) مشاهده می شوند.

اندیشه‌های مردمی امام‌(ره) در دل قشر مستضعف به گونه‌ای نهادینه شد که با همه وجود به تبعیت از رهبر انقلاب به پا خاستند. او انقلابی را رهبری می‌کرد که با سه ویژگی منحصر به فرد ایدئولوژی غنی، گستردگی طیف‌های متنوع جامعه و انسجام و اتحاد از رهبری واحد انقلاب ویژه‌ای در تاریخ بشریت معرفی شد.

پیام‌های امام بر دل مردم می‌نشست زیرا هیچ گونه تمایز و تفاوتی با مردم نمی دید و به همین دلیل پیروی از دستورات چنین رهبری باعث شد تا تمامی فرامین امام‌(ره) بی‌کم و کاست به مرحله اجرا در آمده و امام‌(ره) به عنوان رهبر پرنفوذ، در قلب توده‌های مردم تمامی دستوراتش را به مرحله اجرا در آورد، اگرچه ضد انقلاب با تمامی توانش مقابل امام‌(ره) و پیروانش ایستادند ولی هیچ گاه انقلاب دچار تزلزل و بحران نشد و همه توطئه‌های دشمنان یکی پس از دیگری نقش بر آب گشت حضور مردم در همه صحنه‌های انقلاب تدبیر خردمندانه بنیانگذار انقلابی بود که خود نیز از بطن مردم برخاست و به برکت اندیشه‌های تابناک اسلامی هدایت مردمی را به عهده گرفت که با تمام شیفتگی و شیدایی عاشقانه از اسلام پیروی می‌کردند.

 روحیه سازش ناپذیری حضرت امام‌(ره) با دشمنان و اندیشه‌های انقلابی شان عشق به او را در بطن مردم صدچندان کرد.

رهبری که به برکت عبادت‌های خالصانه به درجه‌ای از خلوص رسیده بود که در همه رفتار خویش جز خدا چیز دیگری را نمی‌دید. بزرگمردی که با نفوذ و قدرت عظیم معنوی‌اش تواضع و فروتنی از تمامی وجودش آشکار بود. رهبری که همانند انقلابش با همه رهبران انقلابی جهان متفاوت بود.
شخصیت بی‌نظیری که بدون هیچ‌گونه منفعت طلبی به مدیریت بحران در دوران بسیار پیچیده انقلاب و جنگ تحمیلی پرداخت.

شخصیتی که بدون هیچ‌گونه تشکیلات عریض و طویل اداری به زیباترین شکل انقلاب را با کمترین هزینه از بحران‌های خطرناک نجات داد.  روحیه سازش ناپذیری با بیگانگان و شایسته سالاری را در همه انتخاب های خویش با حذف قوم و خویش بازی‌ها و انواع پارتی بازی‌های مرسوم روزگار خویش قاطعانه به مرحله اجرا می‌گذاشت.

بی شک او بت شکن عصر خویش بود و انقلاب عظیمی را با کمترین تلفات و هزینه‌ها به سر منزل مقصود رساند و لازم است نسل حاضر که زمان ایشان را درک نکرده‌اند با مطالعه تاریخ او را آن‌گونه که رهبری می‌کرد، بشناسند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار