اولین کارخانه بافندگی از خیال بافی آدمیزاد تاسیس شد

قدمعلی سرامی گفت: انسان با خیال بافی‌های خود دست به خلق اجسام متنوع می‌زند.

قدمعلی سرامی، مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت:  ادبیات فانتزی  با تکیه بر تخیل و فضای ذهنی‌ آفریننده جوهره اصلی خیال، آفریننده‌اش است و بی‌ارتباط با واقعیت نیست .آدمیزاد وقتی چیزی را خیال می‌کند که اجزایش را دیده باشد به طور مثال هیچ کجا اخباری بر صحت پری دریایی وجود ندارد و فقط ناخدایان می‌گویند اما به هر حال هم زن وجود خارجی دارد هم ماهی بنابراین اگر فانتزی خیال هم باشد مشتق واقعیت است.

وی ادامه داد: فانتزی فقط به ادبیات تعلق ندارد نگاه علمی آدمها هم فانتزی است اختراع هواپیما از دیدن پرندگان و با استفاده از آهن‌آلات و فکر بشر ساخته شد. بنابراین همه هستی خیال‌انگیز است و خیال بافی اولین کارخانه بافندگی است که آدمیزاد تاسیس کرده است.

سرامی بیان کرد: همه ادبیات فانتزی است منتها وقتی اندازه فانتزی زیاد باشد و حجم خیال بیشتر باشد به آن ادبیات فانتزی می‌گوییم.

وی اظهار داشت: جن و پری جزء اساطیر اولی در بابل گیل گمش، ترکیبی از درک آدمیزاد از واقعیات بیرونی و تخیلات در ذهن است.

همچنین در کتاب فرهنگ اساطیر یونان و رم پیر گریمال هزاران فرهنگ رم و یونان را بیان کرده که  80 یا90 درصد آن باورکردنی نیست و فانتزی است و از ترکیب ذهن بشر و واقعیت حاصل شده بنابراین می‌توان گفت که فانتزی برای همه است و خاص کودکان نیست.

سرامی تصریح کرد: سیاست، صلح و جنگ، علم و هر چیزی که رخ می‌دهد از فانتزی برخوردار است یعنی اول در ذهن بشر شکل گرفته بعد به واقعیت بدل می‌شود.

وی در پاسخ به این که فانتزی در نسل سوم ما بیشتر استقبال شده بیان کرد: بله استقبال بیشتری شده و قدمت فانتزی را به اندازه قدمت آدمیزاد می‌داند.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: خیال ، بافی ، کارخانه ، ترکیب ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار