روزنامه اسرائیلی منتشر کرد؛

هزینه جاسوسی صهیونیست‌ها از دنیا چقدر است؟

با آغاز نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو بودجه های جاسوسی رژیم صهیونیستی همواره روند رو به رشدی داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کمتر پیش می‌آید که بودجه اختصاص داده شده به فعالیت‌های سازمان های جاسوسی در دنیا رسانه ای شود، رژیم صهیونیستی نیز یکی از طرف‌هایی است که بیشترین سخت‌گیری را در این زمینه به کار برده و مانع از اطلاع افکار عمومی خود از بودجه اختصاص داده شده به فعالیت‌های نظامی و امنیتی‌اش می شود. این رژیم به عمد بودجه‌های هنگفت خود برای فعالیت‌های نظامی و امنیتی را در بندهای وزارتخانه های مختلف مخفی می کند و برخی از این بندها را اصلا در لایحه بودجه مطرح نمی‌کند.

البته بعد از تصویب قوانین جدید در راستای شفاف سازی بودجه‌ها برای جهانی سازی و پیوستن به کشورهای پیشرفته، وزارتخانه هایی که مسایل غیر نظامی و امنیتی را با هم آمیخته‌اند افزایش یافته تا بتوانند این مبلغ را در بودجه آنها پنهان کنند. وزارت دفاع و امنیت داخلی و وزارت کشور و وزارت جبهه داخلی از جمله این ارگان‌ها در کشورهای مختلف است.

رژیم صهیونیستی پیشتر با قرار دادن بودجه موساد و شاباک تحت بند بودجه های مربوط به دفتر ریاست جمهوری آن  را مخفی می‌کند. این دفتر علاوه بر این دو سازمان جاسوسی، آژانس انرژی اتمی اسرائیل را نیز در خود داشت و همین موضوع باعث می شد تا بودجه جاسوسی اسرائیل اصلا مشخص نباشد، اما بعد از تحویل شدن آژانس انرژی اتمی به وزارت جنگ محاسبه بودجه‌های این دو دستگاه محرمانه که بیشترین نفوذ را در محافل تصمیم سازی سیاسی اسرائیل دارند، آسانتر شد.

این در حالی است که بودجه امان نیز که یکی دیگر از سازمان‌های جاسوسی اسرائیلی است که در ابعاد نظامی فعالیت می‌کند، در قالب بودجه وزارت جنگ تعریف می‌شود و علاوه بر بودجه ای است که برای موساد و شاباک تعریف می‌شود. بر این اساس مشخص شد که بودجه جاسوسی اسرائیل در دوره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم نسبت به دوره‌های قبل افزایش زیاد داشته است.

روایت روزنامه اسرائیلی از هزینه جاسوسی صهیونیست‌ها از دنیا

در دوره ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی تا سال 2008 بودجه موساد و شاباک بالغ بر 98/4 میلیارد شکل بوده است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که بودجه خدمات جاسوسی محرمانه اسرائیل یعنی شاباک و موساد در سال 2013 نسبت به سال قبلی 10 درصد افزایش یافته است.این مسأله را وزارت امور مالی اسرائیل در اعلام جزئیات بودجه کل رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

اطلاعات موجود نشان می دهد که بودجه موساد و شاباک در سال 2013  بالغ بر 63/6 میلیارد شکل ( حدود یک میلیارد و نهصد میلیون دلار) بوده است. البته روزنامه هاآرتص نوشت که بررسی اطلاعات کابینه در مورد تغییرات بودجه‌ای در سال 2013 با 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که بودجه عمومی موساد و شاباک در این سال 48/6 میلیارد شکل بوده است، البته مبلغ 156 میلیون شکل نیز به  این رقم اضافه شده است. این در حالی است که این رقم در سال 2012 میلادی 91/5 میلیارد شکل بوده که بعدها 269 میلیون شکل نیز به آن اضافه شده است.

روایت روزنامه اسرائیلی از هزینه جاسوسی صهیونیست‌ها از دنیا

به نوشته این روزنامه صهیونیستی از آغاز سال 2006 میلادی تاکنون بودجه‌های جاسوسی این دو سازمان همواره شاهد رشد بوده است، این رقم در سال 2006 تنها 28/4 میلیارد شکل بوده، اما در سال 2013 میلادی به 63/6 میلیارد شکل رسیده است.
 
این روزنامه می‌افزاید که بودجه شاباک و موساد تحت بند "موارد تخصیص یافته از بودجه کل" از بودجه کابینه مطرح شده است. این بودجه در سال گذشته تحت بند "موارد اضافی بودجه امنیتی" به تصویب رسیده است.

بنابراین مبلغ 48/6 میلیارد شکل به بند منابع مالی عمومی وزارت جنگ اختصاص داده شده و 15 میلیون شکل نیز به هزینه های مشروط به درآمدها انتقال یافته است. با وجود اینکه شاباک و موساد نیز بخشی از دفتر ریاست جمهوری هستند، اما بودجه آنها تحت عنوان بودجه نظامی تعریف شده است.  روایت روزنامه اسرائیلی از هزینه جاسوسی صهیونیست‌ها از دنیا

هاآرتص خاطرنشان کرد که تغییر بودجه به دستگاه‌های محرمانه رده بندی آن در ردیف بودجه کل باعث تشویش در بررسی کلی آن شده است. این درخواست نیز به صورت دیر هنگام و بدون تبیین منابع هزینه ای بودجه ارائه شد و همچنین مبالغ اختصاص داده به هر کدام از سازمان‌های موساد و شاباک و اهداف آنها نیز تعیین نشده است.

این روزنامه همچنین نوشت با توجه به اینکه این بودجه نیز جزو بودجه های وزارت جنگ اسرائیل است، عملا باعث می‌شود تا بودجه وزارت جنگ نسبت به چیزی که به کنیست این رژیم اعلام شده، افزایش یابد.

یک مقام مسئول در وزارت جنگ اسرائیل با خشم اعلام کرد که این موضوع باعث می‌شود تا مردم تصور کنند، بودجه نظامی اسرائیل بیشتر از 60 میلیارد شکل است، این در حالی است که مبلغ واقعی بسیار کمتر از این مبلغ است.
 
برچسب ها: جاسوسی ، اسراییل ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار