3G دیگر منحصر به رایتل نیست!

موضوع راه‌اندازی اپراتور سوم تلفن همراه بهمن‌ماه 89 مطرح و مقرر شد این اپراتور تا اردیبهشت 90 فعالیت‌های خود را معرفی و پوشش و واگذاری سیم‌کارت‌هایش با فناوری ارتباطی نسل سوم تلفن را آغاز کند. اما بعد از گذشت این مدت رایتل درخواست تمدید دوران انحصار این فناوری را ارایه کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ موضوع راه‌اندازی اپراتور سوم تلفن همراه بهمن‌ماه 89 مطرح و مقرر شد این اپراتور تا اردیبهشت 90 فعالیت‌های خود را معرفی و پوشش و واگذاری سیم‌کارت‌هایش با فناوری ارتباطی نسل سوم تلفن را آغاز کند. اما بعد از گذشت این مدت رایتل درخواست تمدید دوران انحصار این فناوری را ارایه کرد؛ بعد از تمدید 15 ماه پروانه اپراتور سوم، این شرکت مانند سابق فعالیتش را ادامه داد و اکنون دوره انحصار رایتل در شهریورماه به پایان می‌رسد.

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: با توجه به اینکه در مرداد ماه سال 93 دوران انحصاری استفاده از نسل سوم تلفن همراه برای رایتل به پایان می رسد، ما پروانه استفاده از نسل سوم را به سایر اپراتورها خواهیم داد. همچنین امیدواریم تا پایان سال 93 بتوانیم پروانه نسل چهارم را برای اپراتورها صادر کنیم و از هم اکنون به دنبال مهیا کردن شرایط و مقدمات ورود نسل چهارم پیشرفته هستیم.



موضوع نسل سوم تلفن همراه به زمانی برمی‌گردد که پس از بحث‌های انجام شده در تمدید مهلت دوره انحصار رایتل و صحبت‌های مطرح شده از سوی دو اپراتور دیگر و وزیر وقت ICT از مهلت داده شده به رایتل خبر داد و گفت: این اپراتور توضیحاتی را درباره دلیل تاخیرات خود اعلام کرده که برخی از این موضوعات از سوی دولت مورد قبول قرار گرفته و مهلتی به این شرکت داده شد تا بدین ترتیب تا پایان تابستان سال آینده خدمات خود را در تمام شهرها ارائه کند.

اما پس از آن معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره تمدید انحصار رایتل در ارائه خدمات نسل سوم مخابراتی اظهار کرد: روزی که اپراتور سوم به مزایده گذاشته شد به منظور جذابیت بیش‌تر، انحصار ارائه خدمات نسل سوم به مدت دو سال به این اپراتور به صورت انحصاری واگذار شد، اما از آنجا که به دلایل مختلف نصب و بهره‌برداری از تجهیزات به موقع انجام نشد، درخواست تمدید مجدد این انحصار مطرح و بنابر صلاحدید مراجع خارج از وزارت‌خانه تصویب شد.

سبوحی هم‌چنین گفت: در پروانه اپراتورهای اول و دوم هیچ حقی برای ارتقاء به نسل سوم در پایان مدت انحصار دو ساله اپراتور سوم در نظر گرفته نشده است و مشخص نیست اپراتورها بر چه اساسی چنین مساله‌ای را قطعی تصور کرده‌اند. اما در عین حال موضوع ارتقاء اپراتورهای اول و دوم به نسل سوم در حال بررسی است.

این اظهارات در حالی بود که وحید صدوقی - مدیر عامل همراه اول - در آن زمان با اشاره به تمدید دوره انحصار اپراتور سوم اظهار کرد: به صلاح کشور نیست که بخاطر 20 تا 30 هزار نفر، 55 میلیون مشترک را از مزایای نسل سوم تلفن همراه محروم کنیم. در صورتی که در پروانه اپراتور سوم فقط 2 سال دوره حفاظت در نظر گرفته شده است.



وی افزود: البته ما امیدواریم از طریق وزارت ارتباطات و شورای رقابت به خواسته خود برسیم. وظیفه شورای رقابت دقیقاً انحصار زدایی و ایجاد رقابت است. ما از طراحی و توسعه جهت ارائه خدمات نسل سه و چهار کوتاه نمی آییم و اولین نقطه جهت ارائه این خدمات در خردادماه سال 92، تهران است. حتی فرکانس‌های پیشنهادی ما مشخص شده است.

صدوقی یادآور شد: به هر صورت براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته که حاکی از آن بود که در سال 93 ما مجوز فعالیت برای نسل‌های بالاتر را خواهیم داشت و به همین دلیل در سال 92 بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی شبکه همراه اول صورت گرفته و اکنون علاوه بر این سرمایه‌گذاری بخش مهمی از تجهیزات در این حوزه نیز تامین و خریداری شده است.

در هر حال رایتل یک بار دیگر نیز دوره انحصاری خود را تمدید کرده بود. در آن زمان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام ارایه مهلت 15 ماهه به دوره انحصار رایتل گفته بود: مدیران اپراتور سوم با پیگیری مشکلاتی که محدودیت‌های اقتصادی به این اپراتور تحمیل کرده است، توانستند با جلب نظر موافق نهادهای بالادستی خارج از وزارت ارتباطات، دوره حفاظت از بازار خود را افزایش دهند.

موضوع نسل سوم تلفن همراه به زمانی برمی‌گردد که پس از بحث‌های انجام شده در تمدید مهلت دوره انحصار رایتل و صحبت‌های مطرح شده از سوی دو اپراتور دیگر و وزیر وقت ICT از مهلت داده شده به رایتل خبر داد و گفت: این اپراتور توضیحاتی را درباره دلیل تاخیرات خود اعلام کرده که برخی از این موضوعات از سوی دولت مورد قبول قرار گرفته و مهلتی به این شرکت داده شد تا خدمات خود را در تمام شهرها ارائه کند.

اما به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم خود را جزم کرده و در مورد این موضوع اعلام کرده است: در پایان مردادماه زمان انحصاری رایتل تمام می‌شود و از اول شهریور پروانه جدیدی برای اپراتورها صادر می‌کنیم تا با هماهنگی لازم اوایل نیمه دوم سال 93 بتوانیم موبایل نسل 3 (3G) را که کارایی بسیار بالایی دارد در اختیار مردم قرار دهیم.



جهان و نسل جدید موبایل
براساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، تقریبا 60 درصد اپراتورهای تلفن همراه در دنیا برای مهاجرت به LTE، نسل چهارم فناوری تلفن همراه آماده می‌شوند. این در حالی است که در حال حاضر کشورهایی همچون سوئد، نروژ، اوکراین و آمریکا آمادگی استفاده از خدمات نسل چهارم تلفن همراه را که سرعت انتقال داده از طریق آن چندین برابر نسل سوم خواهد بود دارند.

اما نسل سوم یا همان 3G در جهان نیز روز به روز در حال رشد است. اولین کشوری که از شبکه 3G به صورت گسترده و تجاری استفاده کرد، کشور ژاپن بود. در اولین روز ماه اکتبر سال ۲۰۰۱، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ژاپن، ان‌تی‌تی دوکومو، سرویس‌های مخابراتی خود را به نسل سوم مجهز کرد.

از سال ۲۰۰۵، شبکه‌های نسل سوم ضریب نفوذ خود را افزایش داده‌اند. یکی از علل ورود این فناوری در جهان را می‌توان در پر شدن گنجایش نسل دوم شبکه‌های مخابراتی دانست. شبکه‌های نسل دوم برای انتقال اطلاعات صوتی با سرعت پایین طراحی شده ‌است. از همین‌رو، براساس نیازهای مشترکان به ارتباطات پرسرعت‌تر، این نسل وارد عمل شد.

میانگین سرعت دانلود حدود ۱۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه ‌است. در شبکه همراه 3G سرعت تقریبا ۱۰ برابر یک خط ای‌دی‌اس‌ال ۱۲۸ کیلوبیتی است. میانگین سرعت آپلود حدود ۴۰۰ کیلوبیت بر ثانیه ‌است.

3G نسلی از شبکه تلفن‌همراه با رویکرد مولتی مدیاست. برخلاف GSM که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، نسل جدید تلفن‌همراه سرعت بالا برای انتقال مولتی مدیا را فراهم می‌کند. در این نسل، آنچه منتقل می‌شود دیتا است؛ خواه این دیتا صدای دو کاربر باشد که با تلفن با یکدیگر صحبت می‌کنند یا اطلاعات موجود در یک سایت اینترنتی یا یک پیام کوتاه.

بنابراین نسل سوم تلفن همراه زمینه‌ای برای رشد ایده‌های تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و... است. نسل سوم سیستم های مخابرات سیار، می تواند سرویس‌های چندرسانه‌ای (صدا، دیتا و تصویر) را با سرعت مناسب در اختیار مشترکان قرار دهد. در حقیقت ویژگی کلیدی یک شبکه نسل سوم قابلیت انتقال حجم بالایی از اطلاعات در سرعت بالا است که تا دو مگابایت بر ثانیه می‌رسد و مکالمه ویدئویی، دانلود ویدئوها، مرور وب، پست الکترونیکی و... را امکان‌پذیر می‌کند.

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




منبع: ایسنا
برچسب ها: 3g ، رایتل ، انحصار ، خبر ، دریچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زمان ب
۲۲:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
داداش من چی میگم شما چی میگم؟ من میگم یه اپراتور باشه که وقتی پیامک میدیم به مقصد برسه شما انتظار مکالمه ی تصویری دارین؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
رایتل که هنوز سیستم مکالمه تصویریش کار نمیکنه فرقش با نصل دوم چیه که دنبال نصل چهارمش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
امیدبرتر
۲۲:۰۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۳
چه خوب تو ماه تولد من انحصار تموم میشه!
آخرین اخبار