نگرانی اسرائیل از استراتژی حزب الله در جنگ سوم

یک تحلیلگر صهیونیست به تغییر استراتژی حزب الله و در پیش گرفتن تفکر هجومی به جای دفاعی ضد این رژیم و نگرانی تل آویو از این موضوع در جنگ بعدی با حزب الله پرداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،عاموس هارئیل تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در مطلبی با عنوان چرا حزب الله تهدید به اشغال الجلیل کرده ؟ آورده است: با وجود اینکه احتمال جنگ در سال های اخیر میان اسرائیل و کشورهای اطراف آن ضعیف است اما خطر همچنان باقی است به ویژه در زمینه حزب الله لبنان.بازدارندگی که سالیان پس از جنگ دوم لبنان وجود داشت در سال گذشته با سلسله عملیات حزب الله در مزارع شبعا و تپه های جولان همراه بود.

هارئیل می نویسد: جنگ سوم با لبنان چگونه آغاز می شود و کی شروع می شود؟ تفکر رایج در اسرائیل این است که حزب الله خواستار تکرار سناریوی سال 2006 و تعادل با اسرائیل یعنی پیروزی به سبب شکست نخوردن است.حزب الله معتقد است که در طی 34 روز به موشک باران اسرائیل ادامه داده است و این پیروزی بزرگی برای آنهاست و این که آنها هرگز پرچم سفید را در برابر ارتش اسرائیل بالا نبردند.از همین رو حزب الله به دنبال تکرار این دستاورد با فرسایشی کردن جنگ و شلیک ده ها موشک برد بلند به اسرائیل و در عین حال از کار انداختن ارتش اسرائیل است.

وی به نقل از یکی از افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی آورده است: اسرائیل باید تغییرات استراتژیک حزب الله را مورد توجه قرار دهد زیرا اسنادی در دست است که حز بالله به فکر کوتاه کردن مدت جنگ در جنگ بعدی از طریق اقدامات زمینی در داخل اسرائیل است و این از مواضع آنها در تصرف الجلیل مشخص می شود هر چند که این اظهارات غیرواقعی به نظر می رسد اما نیابد مورد بی توجهی قرار گیرد.

هارئیل بیان کرد: حزب الله به خوبی از نقاط ضعف اسرائیل به ویژه در زمینه تلفات انسانی و عدم تمایل برای طولانی کردن مدت جنگ آگاه است.حزب الله سه اصل را در سرلوحه خود قرار داده است؛نخست تقویت توان و پایداری خود، دیگری هدف قرار دادن جبهه داخلی اسرائیل و نهایتا سد کردن دستاورد ارتش اسرائیل است.حزب الله پس از جنگ 2006 به تقویت توان نظامی خود پرداخت و این در راستای اهدف آن یعنی جنگ فرسایشی است و اسرائیل به منظور مقابله با این استراتژی حزب الله و کوتاه کردن مدت جنگ و هدف قرار دادن اهداف زیاد تا حد توان و کاستن از قدرت حزب الله در حمله به اهداف داخل اسرائیل است.

هارئیل به نقل از افسر صهیونیستی آورده است:  حزب الله از سال 2011 تفکر قبلی یعنی جنگ فرسایشی را کنار گذاشته است و از حمله به الجلیل وتصرف آن در جنگ احتمالی خبر داده به ویژه که اهداف مهمی همانند پایگاه نیروی هوایی و پالایشگاه نفت  حیفا و دیگر اهداف در آن قرار دارد.سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در سخنرانی های خود به صراحت اعلام کرده است که رزمندگان خود را برای تصرف الجلیل اعزام خواهد کرد و در آگوست سال 2012 حزب الله رزمایش بزرگی را با مشارکت ده ها هزار نفر برای تمرین تصرف الجلیل برگزار کرد.

این نظامی صهیونیست می گوید: اینکه حزب الله می تواند این افکار را اجرا کند مهم نیست بلکه اینکه این تفکر را در سر دارد نشانه تغییر اصول حزب الله است و این به علت تغییرات جوهری است که در مجاورت استراتژیک آن رخ داده است.این تحولات حزب الله را به تغییر تفکر از جنگ فرسایشی و طولانی به کوتاه کردن نبرد کشانده است.

هارئیل به نقل از این نظامی بیان کرد: حزب الله مایل به ادامه استراتژی قدیمی خود بود اما تغییرات سال های اخیر سبب روی آوردن این حزب به تغییرات شده است.این حزب  در عرصه سیاسی لبنان مشارکت فعال تری دارد و بنابرین مسئولیت بیشتری دارد.

این نظامی صهیونیست گفت: حزب الله به ایمان رسیده است که جامعه جهانی در صورت وقوع هر جنگی اقدامی برای توقف آن نمی کند و حمایت سوریه را هم به علت درگیر بودن سوریه در جنگ داخلی از دست داده است اما حزب الله در جنگ سوریه تجارب زیادی به دست آورده است و این مشارکت سبب شده که حزب الله تفکرات هجومی را در جنگ با اسرائیل در سرلوحه کار خود قرار دهد و مفهوم آن روی آوردن حزب الله به رویارویی نظامی از نوع مختلف است که طی آن حزب الله فقط صرفا دفاع نمی کند بلکه طرح هجوم و تحرکات زمینی و حمله به اهداف اسرائیل را در پیش می گیرد.

هارئیل در پایان این مقاله تاکید می کند: اگر حزب الله واقعا استراتژی خود را تغییر بدهد این تبعات اساسی برای اسرائیل دارد.اسرائیل باید تصرف الجلیل را از سوی حزب الله مد نظر قرار دهد و جبهه داخلی را در این زمینه آماده کند.

منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسلامی
۰۱:۴۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۳
این داستان سرایی ها را به خیال تاثیر گذاری و خط دادن به حزب الله می کنند ! در تجاوز بعدی اسرائیل باید حداقل دهها هزار موشک با تخریب بالا به سراسر نقاط حیاطی اسرائیل شلیک شود تا همه تاسیسات اسرائیل کاملاً منهدم و پودر شود و هیچ چیز باقی نماند !! آن وقت خود اهالی فلسطین می دانند با صهیونیست ها چه کنند !!!