روحانی در مراسم روز صنعت و معدن:

کاسه تحریم شکسته شده و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه را به حالت اول بازگرداند

رئیس‌جمهور گفت: من به مردم قول می‌دهم که کاسه تحریم شکسته شد و هیچ بندزنی قادر نیست که این کاسه را به صورت اول برگرداند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز(سه‌شنبه) در مراسم روز صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه رمضان و روز صنعت و معدن گفت:‌ در شرایط فعلی، بسیاری از کشورها به خاطر اینکه صاحب منابع گازی بودند پیشرفت کردند و برخی از کشورها نیز به دلیل اینکه منابع غنی را در اختیار داشتند، توانستند در مراحل صنعتی رشد چشمگیری داشته باشند.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: بسیاری از کشورها صنعتی شدند، چون در کنار آبهای آزاد قرار دارند، بسیاری از کشورها صنعتی شدند چون در منطقه جغرافیایی خاصی قرار گرفته بودند تا کشورهای مختلف را بهم متصل کنند، بسیاری از کشورها به خاطر توسعه انسانی و داشتن دانشگاه‌های بزرگ و صنعتی و محققان و تلاشگران ویژه توانستند در عرصه‌های مختلف پیشرفت داشته باشند، اما چرا کشوری که همه این موارد را دارد در حال حاضر شاهد پیشرفت آنچنانی نبوده است؟
 
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان است، بیان کرد: در کشور ما توسعه انسانی، ذخایر نفتی و دسترسی 2000 کیلومتری به آبهای آزاد در جنوب کشور به راحتی وجود دارد، از این رو به طور حتم با توجه به وضعیت صنعت ایران می‌تواند از مزیت تجاری ویژه‌ای برخوردار باشد و کشوری است که می‌تواند شمال و جنوب را بهم متصل کند.
 
وی اضافه کرد: کشوری که اینهمه نابغه و دانشجو دارد و بیش از نیم قرن سابقه حرکت صنعتی دارد، چرا نمی‌تواند مولفه‌های صنعتی شدن را داشته باشد، اشکال ما چیست و این موضوع از کجا نشات می‌گیرد؟

روحانی با بیان اینکه اشکال از برنامه اول یا دوم است، گفت: اشکال از برنامه‌ریزی دولت، از قانون مجلس، سیاست‌های کلی و چشم‌انداز 20 ساله است.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: بیایید کلاه خودمان را یکبار قاضی کنیم و ببینیم اشکال کار از کجاست، می‌خواهم جمله‌ای بگویم و خواهش می‌کنم آن را گزنده تلقی نکنید؛ اگر انرژی را به قیمت جهانی تحویل تولید دهیم، تولید کشور ما قدرت صادرات دارد؟! اگر دروازه‌های کشور را باز بگذاریم و تعرفه و حمایت از تولید را کنار بگذاریم، تولید کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟
 
وی افزود: مگر می‌شود در یک کشور برای همیشه از صنعت حمایت کرد؟ نوزاد و نوجوان نیازمند حمایت هستند، اما جوان بالغ، توانمند و رشیدی که بیش از 40 سال از عمرش می‌گذرد بازهم نیاز به حمایت دارد؟ آن وقت می‌توانیم بگوییم این جوان در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد؟ اگر حمایت در کنار رقابت نباشد، حمایت مخرب خواهد بود.
 
رئیس قوه مجریه گفت: چرا بسیاری از صنایع ما بعد از 40 سال قدرت رقابت را ندارند و تمام نامه‌هایشان به رئیس‌جمهور در این چند ماه این است که اگر دو مرکز بزرگ برای این صنعت وجود دارد، مبادا و مباد که مرکز سومی تاسیس شود؟ تا کی باید از یک صنعت حمایت شود و چگونه باید روی پای خود بایستد؟ آنهایی که تجربه بلند و طولانی در تولید و صنعت دارند، بیایند به گفتگو بپردازند.
 
روحانی ادامه داد: این مذاکرات برد-برد تنها با خارجی‌ها نیست، دولت و بخش خصوصی، تولیدگر و قانونگذار باید مذاکرات برد-برد داشته باشند تا ببینند مشکل از کجاست.

وی تصریح کرد: ما نیازمند به سرمایه طبیعی، انسانی و اجتماعی هستیم که اگر سرمایه‌های طبیعی، معادن و جایگاه جغرافیایی ایران نبود و نباشد و اگر اتصال کشور ما به آبهای آزاد جنوب، راه‌آهن، جاده، مسیر هوایی و توسعه انسانی که کشور را به همه جا متصل می‌کند نبود، ما دچار مضیقه بزرگی می‌شدیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما امروز نیاز به سرمایه اجتماعی داریم و برای آن باید به آینده و به یکدیگر اعتماد داشته باشیم، ما بایستی به قانون احترام بگذاریم و ثبات و امنیت در آینده کشور را ببینیم.
 
وی ادامه داد: باید مطمئن شویم که دولت، دولتی نیست که در یک جلسه بدون مشورت و بدون مطالعه تصمیم‌گیری کند، باید مطمئن شویم که این دولت توان نگهداری ثبات و آرامش بازار را دارد.  

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز در موضوع تورم دولت به قول‌های خود عمل کرده است، افزود: اگر گفته شد تورم قابل مهار است، در سال 92 و ادامه آن در سال 93 دیدیم که تورم نقطه به نقطه ما به 14.7 رسید؛ یعنی تورم از 43 درصد به زیر 15 درصد آمده است، این مهم برای صاحبان حرف، کارآفرینان و صنعتگران ما باید اطمینان‌بخش باشد. 

روحانی با اعلام اینکه دولت روند کاهش تورم در سال جاری را ادامه خواهد داد، بیان داشت: در ماه خرداد، قیمت مواد خوراکی نه تنها افزایش نداشت بلکه در مواردی کاهش هم داشت که این خبر خوشی برای کارآفرینان نبود اما برای ملت ایران در راستای ایجاد یک ثبات، خبر خوشی است.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: نرخ تورم ماهانه به طور متوسط حدود یک درصد و یا زیر یک درصد است، در ماه خرداد  0.8 بوده و در بعضی نیز 0.1 بوده است، اما نرخ تورم یک واحد درصدی به معنای اطمینان به جامعه‌ای است که می‌خواهد تلاش کند و این به معنای ثبات حرکت معقولانه و کنترل شده روبه جلو است.  

وی تصریح کرد: در ماههای اخیر گفته می‌شود که رکود و تورم با هم است اما در اصل هر کدام آغاز کننده باشد به دومی اعتراض می‌کنند، اگر نخست رکود باشد به تورم اعتراض می‌کنند و می‌گویند دولت فقط به فکر رونق است پس تورم چه شد؟ مگر می‌شود زندگی کرد، مگر می‌شود پیش‌بینی کرد فردا چه می‌شود.  

روحانی با اعلام اینکه امروز می‌توانیم بگوییم اولین قدم برای کاهش تورم را برداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: با مشورت کارشناسان به این نظر رسیدیم که زمانی تورم بسیار فزاینده بوده و حرکت سریع دارد، همزمان رکود هم داریم، بنابراین در قدم اول باید تورم را مهار کرد و سپس برای رکود که سخت‌تر از تورم هست هم اقدام کنیم.

وی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت و معدن مبنی بر اینکه تولید در خودرو، فولاد، پتروشیمی و لوازم خانگی افزایش پیدا کرده است، گفت: این اولین قدم برای شکستن رکود در کشور است و بنده باید بگویم که دولت در زمینه بهبود تولید رشد گاز و پتروشیمی اقدامات مثمر ثمری را انجام داده است.
 
رئیس‌‌جمهور تاکید کرد: دولت در حال حاضر 4 فاز از پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و 4 فاز آن نیز را در سال بعد به بهره‌برداری خواهد رساند.
 
وی افزود: دولت یازدهم توانسته است در جهت رشد تولید در صنعت نفت گامهای مثمر ثمری را بردارد و این مسیر را ادامه خواهد داد.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه وزیر نفت اعلام کرده است برای اجرای بند "ق" سرمایه کافی برای تغییر وسایل گازسوز را در اختیار می‌گذارد، اظهار داشت: در زمینه مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی، اقدامات خوبی از سوی دولت صورت گرفته است، اما ما ناچاریم که یکسری خودرو با سوخت کم را در کشور وارد کنیم.
 
روحانی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم در زمینه خودرو یک حرکت سریع کیفی رخ داده است، خاطرنشان کرد: در زمینه صنعت یکسری محدودیت‌ها باید از سوی دولت ایجاد شود که اعمال این محدودیت‌ها به نفع کشور است، اما در مقابل نیز اعمال برخی از محدودیت‌ها به ضرر کشور بوده و باید برداشته شود.
 
رئیس‌جمهور تاکید‌کرد: در زمینه تولید اگر پیچ و خم غیر ضروری برای دادن مجوز در میان باشد، به معنای ناصحیحی است و اگر در بخش‌هایی از سیستم اداری ما فساد وجود داشته باشد، به معنای محدودیت غیر عقلانی است.
 
وی با بیان اینکه وجود برخی از محدودیت‌های عقلانی درست است و باید در کشور اجرایی شود، تصریح کرد: اگر ما برای برخی از صنایع از جمله مسائل زیست محیطی محدودیت قرار دهیم، درست نیست و باید شیوه جدیدی را در این زمینه لحاظ کنیم.

روحانی با بیان اینکه هدف نهایی از صنعت، نفع مردم است، گفت: صنعت باید به نفع مردم و جامعه تمام شود و اگر صنعتی است که محیط را آلوده می‌کند باید برای آن محدودیت قائل شویم که این امر ضروری است، حتی گاهی باید تکنولوژی تغییر کند و گاهی نوآوری به وجود آید.  
وی گفت: اگر ما در خودرو مسئله‌ای را ضروری برای امنیت جان مردم می‌دانیم، محدودیت در این امر بحث درست و ضروری خواهد بود و اگر در جایی که امکان‌پذیر است خام فروشی نکنیم محدودیت برای خام فروشی امری عقلانی و درست است.  
 
رئیس‌جمهور  اظهار داشت: دولت در برخی از موارد باید محدودیت را به نفع جامعه، مردم، سلامت و امنیت فرزندانمان ایجاد کند و آنجایی که محدودیت‌ها مشکل‌آفرین است و مفید نیست دولت باید در برابر آن‌ها مقابله کند.  
 
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه حل مشکلات مربوط به امر تولید برعهده دولت است، تصریح کرد: ما باید فضای روابط خارجی را مناسب قرار دهیم تا راحت‌تر مواد اولیه و تکنولوژی به کشور وارد شود و حتی در زمینه پولی و مالی تبادلات لازم وجود داشته باشد.  
 
روحانی به اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی طی 11 ماه گذشته اشاره و خاطر‌نشان کرد: گام‌های برداشته شده در این مدت شرایط را برای تولید مناسب‌تر کرده  و به خاطر برخی از مشکلات تحریم توانستیم در برخی از بخش‌ها و حتی صنعت خودرو که سابقه طولانی داشت، اثر بگذارد و قطعا قدم‌هایی که تاکنون برداشته شده ادامه می‌یابد.  
 
وی گفت: من باز به مردم قول می‌دهم که کاسه تحریم شکسته شد و هیچ بندزنی قادر نیست که این کاسه را به صورت اول برگرداند، ما به راهمان ادامه می‌دهیم و به همه دوستان و ارزشمندان با زبان بسیار روان و آرام عرض می‌کنیم که ما انقلابمان را می‌شناسیم، ارزش‌ها را می‌دانیم و عزت ملی را هم پاس می‌داریم، خیلی غصه نخورید چرا که ما می‌دانیم چه کار می‌کنیم.  
 
رئیس‌جمهور به انجام وظایف و تخصص دستگاه‌ وزارت خارجه کشورمان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: این تیم کاملا تخصص لازم را برای حرف زدن در برابر 6 قدرتی که روبه روی ما قرار گرفته‌اند دارند و همچنین تجربه کافی و شناخت کافی از سبک و سیاق مذاکرات را دارند، می‌دانیم که این امری سختی است اما راه را برای موفقیت نهایی به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

رئیس قوه مجریه درباره برقراری ارتباط با کشورهای همسایه نیز اظهار داشت: ما روابطمان را با کشورهای همسایه نزدیک و نزدیک‌تر خواهیم کرد، اگر یکی دو کشور همسایه هنوز تمایلی برای ارتباط نشان نداده‌اند، ما علامت‌های لازم برای یک رابطه خوب را به آنها داده‌ایم.
 
روحانی اضافه کرد: ما می‌خواهیم با تمام همسایگانمان روابط دوستانه، برادرانه با حسن همجواری و صمیمانه داشته باشیم چرا که این رابطه به نفع کشور، همسایگان و به نفع ملت‌های منطقه خواهد بود، ما برای ایجاد ثبات، آرامش و جلوگیری از جنگ و افراطی‌گری در منطقه تمام توانمان را بکار گرفته و بکار خواهیم گرفت.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه افراطی‌گری، خشونت، درشت‌گویی و دخالت در امور به نفع هیچ کشوری نیست، بیان داشت: ما روابط خوب، امنیت منطقه و ثبات آن را نه تنها برای منفعت کشور، بلکه آرامش مردمان منطقه ضروری می‌دانیم و همین راه را همچنان ادامه خواهیم داد.
 
وی تصریح کرد: هم‌اکنون در شرایطی هستیم که دولت باید به بخش تولید کمک کند و این کار را انجام می‌دهیم، بانکهای ما درحد لازم توانمند نیستند و بایستی توانمند شوند، برای این کار جلسات متعددی را گذرانده و پیش‌رو داریم، برای تامین آنچه که شما سرمایه در گردش می‌نامید. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما بنا داریم تقسیم‌بندی را برای کمک به بخش تولید انجام دهیم، گفت: آن بخش از تولید که در سخت‌ترین شرایط کشور یعنی در شرایط تحریم و مشکلات توانست به تولید خود ادامه دهد، دولت با همه وجود به آنها در جهت افزایش رشد تولید کمک خواهد کرد.
 
وی افزود: اولویت دوم در بخش صنعت، مربوط به بخش‌های تولیدی است که دچار مشکل شده‌اند البته مشکلات آنها به داخل کشور ربطی ندارد بلکه سیستم تحریم از جمله سیستم تحریم بانکی سبب شده است که آنها با مشکلات متعددی برخورد کنند.  

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در موضوع معوقات بانکی نیز در برخی موارد افراد مقصر نبوده‌اند، خاطر نشان کرد: باید این افراد را یاری کنیم تا از مشکلاتی که برایشان پیش آمده عبور کنند، اما در برخی از موارد، فرد مقصر بوده و باید تاوان اشتباهات خود را بدهد.  

روحانی با بیان اینکه در‌صدد هستیم برای بخش صنعت براساس یک تقسیم‌بندی اولویت‌های اصلی را مشخص کنیم، اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای را برای رونق بخش تولید پیش‌بینی کرده‌ایم و این کار گروه در شرایط تولید اقدامات لازم را انجام می‌دهد.  

رئیس‌جمهور تأکید کرد: انشاءالله در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی موارد اختلافی را نیز حل خواهیم کرد و قول می‌دهیم تا آخر تیرماه برای شکستن رکود بخش تولید آماده شویم.  

وی با بیان اینکه دولت معتقد است تولید باید قدم به قدم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، تصریح کرد: باید صراحتا بگویم که تولید در کشور ما  با بقیه دنیا متفاوت است زیرا برخی از بنگاه‌های تولیدی در کشور ما متولد شده‌اند که تا به امروز رشدی نداشته‌اند.  

رئیس قوه مجریه خاطر‌نشان کرد: ما شاهد هستیم که در برخی از کشورهای جهان با توجه به نیازهای تولید، یک کارگاه کوچک 7 یا 8 نفره به یک کارخانه عظیم تبدیل می‌شود، تجربه‌ای که شاید در کشور ما هیچ‌گاه رخ ندهد لذا ما باید ریشه این مشکل را پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: حواسمان باشد اگر شرکت‌های چند ملیتی وارد کشور ما می‌شوند به این شرط بیایند که تکنولوژی نو را وارد کشور کنند و بعد ما باید بتوانیم آن تکنولوژی را بومی کنیم و سپس بتوانیم به دنبال نوآوری و برند ایرانی در تمام زمینه‌ها باشیم.
 
روحانی به وضعیت صنعت ایرانی‌ها در قرن‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: ما ایرانی‌های مسلمان صنعتگران بزرگی بودیم، صنعت کاغذ، کاشی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، صنعت فرش و معماری متعلق به ماست، ما ملت بزرگی هستیم که تمدن بزرگی هم داریم، توانمند هستیم و باید دانشگاه، بخش خصوصی، معدن، همه دست به دست هم دهیم.
 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: بایستی بار دیگر پرچم عظمت صنعت ایرانی را در قله‌های ایران عزیز و محبوب به اهتزاز درآوریم و معتقدیم این کار شدنی است، ما می‌توانیم اراده لازم برای این کار را داشته باشیم و سرمایه را وارد کشور کنیم، سال 84 تا 92 گذشته و والله، بالله و تالله دیگر تکرار نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه دولت یازدهم خود را خادم مردم دانسته و هیچ تصمیم فردی را اتخاذ نمی‌کند، گفت: این دولت بدون مشورت و شور آن هم شورهای چندباره تصمیم نمی‌گیرد و اگر تصمیمی را اعلام کنیم که اشتباه باشد، برای آنانی که این اشتباه را نقد کنند و فریاد بکشند که دولت اشتباه کرده است، به آن هم احترام می‌گذاریم و دست آنان را می‌بوسیم.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه بانکهای ما بایستی کمربند خود را برای کمک به بازار سرمایه ببندند، افزود: بنگاه‌های بزرگ ما بایستی تکیه به بازار سرمایه کنند و بنگاه‌های کوچک به بانکها متکی شوند، بانکها بایستی قدم به قدم دست از بنگاه‌داری و اینکه پول مردم را جمع کنند، بردارند چرا که بانک بایستی امانتدار باشد.
 
روحانی همچنین روش بانکداری را نیازمند اصلاح دانست و خاطرنشان کرد: بازار سرمایه بایستی فعال‌تر شود، البته ما زمینه برای سرمایه‌های خارجی هم ایجاد خواهیم کرد، چرا که سرمایه داخلی برای طرح‌های پیش رو کافی نیست، چرا سرمایه‌داران خارج از مرزهای کشور سرمایه‌های خود را در داخل تجمیع نمی‌کنند؟ ما بایستی با تشویق سرمایه‌داران خارجی، سرمایه‌های همه آنان را در کشور تجمیع کنیم و اگر در این رابطه لایحه‌ای نیاز باشد آن را تقدیم مجلس می‌کنیم.
 
رئیس جمهور کشورمان در ادامه به رابطه سه قوه در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: امروز هیچ اختلافی میان دولت، مجلس، قوه قضائیه و سیاست‌های مصوب مقام معظم رهبری وجود ندارد. در اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز 20 ساله هیچ اختلافی وجود ندارد ، دولت برای شکستن رکود مصمم است و در این زمینه با سه قوه اتفاق نظر داریم.
 
روحانی با بیان اینکه کشاورزی هم باید صنعتی شود، گفت: ما برای اینکه آب را به مزارع و باغستان‌ها برسانیم باید آن را صنعتی کنیم و به نوعی صنعت باید همه جا را فرا بگیرد و کشور باید صنعتی شود، باید از مدیرانی که سابقه دارند از سوابق و مدیریتشان در مسیر پیشرفت در صنعت استفاده کنیم.  

رئیس جمهور کشورمان در پایان به تاکید براینکه رشد ما باید در صنعت مثبت شود، اظهارداشت: سال گذشته رشد مثبتی نداشتیم و سال 91 که همه خبر دارید که چگونه بود، انشاءالله سال‌جاری در مسیر رونق به سمت کشوری آباد و توسعه یافته پیش روی ایرانیان حرکت می‌کنیم. 

انتهای پیام/
برچسب ها: روحانی ، دولت ، رئیس جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار