در نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره؛

نبیل العربی: شورای امنیت در جلوگیری از حملات اسرائیل به غزه ناتوان بوده است

دبیر کل اتحادیه عرب گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلوگیری از حملات اسرائیل به نوار غزه ناتوان بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد نبیل العربی در نشست اظطراری اتحادیه عرب در قاهره گفت: اسرائیل مرتکب جنایت جنگی در حق فلسطینیان ساکن غزه شده است.

 رژیم اسرائیل اقدام به کشتن صدها فلسطینی و زخمی کردن هزاران تن کرده است. این رژیم منازل و مساجد فلسطینیان را ویران کرده است.

وی افزود: بار دیگر جهان شاهد جنایت های شهرک نشینان اسرائیلی بود و کابینه اسرائیل نیز از آن ها حمایت می کند. کابینه اسرائیل مسئول جنایت های شهرک نشینان است. بار دیگر جهان در مقابله با اقدام های وحشیانه اسرائیلی ها ناتوان و درمانده دیده شد. جهان در برابر نخست وزیر اسرائیل که می گوید فشارهای جامعه جهانی نمی تواند جلو تجاوزهای او علیه ملت فلسطین را بگیرد درمانده بود. نخست وزیر اسرائیل به همه جهان هشدار می دهد و به قواعد حقوق بین المللی توجهی نمی کند.

"نبیل العربی" تاکید کرد: جامعه جهانی مدتهاست به حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و برپایی کشور مستقل فلسطینی اعتراف کرده است و هیچگونه اختلاف حقوقی یا سیاسی بر سر این مسئله وجود ندارد. همچنین بر سر این مسئله که ملت فلسطین تنها ملت در جهان است که توان پیگیری این حق طبیعی را ندارد. همچنین بر سر این مسئله نیز اختلافی نیست که اسرائیل آخرین پایگاه های استعمار و نژاد پرستی در قرن بیست و یکم است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد که جامعه جهانی آن را مسئول نخست حفظ امنیت و صلح بین المللی می داند در برابر تجاوزهای وحشیانه اسرائیل ناتوان بوده است. شورای امنیت سال هاست که به ایفای این مسئولیت خود نمی پردازد و این به منزله نشان دادن چراغ سبز به رژیم اشغالگر اسرائیل برای ادامه جنایت هایش است بدون آنکه ترسی از بازخواست و مجازات داشته باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اسرائیل فهرست بلند بالایی از جنایتگری دارد. جنایت های اسرائیل مشمول مرور زمان نخواهد شد. جنایت های رژیم صهیونیستی بدترین نوع نقض حقوق بشر است. بر اساس حقوق بین الملل اغلب جنایت های اسرائیل جنایت جنگی محسوب می شود. 

وی خاطرنشان کرد: نوار غزه مانند دیگر سرزمین های کشور فلسطین از سال 1967 تاکنون یک سرزمین اشغالی محسوب می شود. هرچند  اسرائیل اعلام کرده است جنگ افزارهای نظامی خود را از غزه خارج کرده است اما هنوز غزه در کنترل اسرائیل قرار دارد. اسرائیلی ها مرزها، فضای هوایی و دریایی غزه، اقتصاد، نقل و انتقال کالا و افراد را در کنترل خود دارند. نوار غزه در واقع همچنان در اشغال به سر می برد و همه قوانین و پیمان ها و مقررات بین المللی مربوط به اشغالگری اسرائیل بر غزه نیز حکمفرماست همچنانکه این قوانین بر کرانه باختری، قدس و جولان سوریه نیز حاکم است. اصل مسئله اشغال سرزمین های فلسطینی بدست اسرائیل است که تنها با پایان یافتن اشغالگری بدون قید و شرط اسرائیلی ها و برپایی کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای سال و 1967 و به پایتختی قدس شرقی قابل حل و فصل است.

طرح کشورهای عربی برای حل درگیری ها از دوازده سال پیش تاکنون مطرح بوده اما رژیم اشغالگر اسرائیل با این طرح مخالفت کرده است و این نشان دهنده آن است که گزینه تداوم اشغالگری گزینه مورد پسند اسرائیل است. ای بسا فهرست موانعی که اسرائیل در مذاکره با فلسطینیان تراشیده است بهترین شاهد بر این مسئله است. آخرین موانعی که اسرائیل ایجاد کرده عبارت است از مخالفت با تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی در حالیکه فلسطینی ها، کشورهای عربی و همه جهان خواهان تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی بودند.

وی افزود: تجاوز جنایت کارانه اخیر اسرائیل مخالفت با تشکیل این دولت محسوب می شود. اسرائیل با این اقدام به دنبال بر هم زدن امور و به تاخیر انداختن حل مسائل است. راهبرد اسرائیل همیشه بر چنین کارهایی استوار است تا از این طریق  وقت کشی کرده و اوضاع را در میدان تغییر دهد. 

از همان زمان آغاز تجاوز اسرائیل به غزه برخی  کشورهای عربی تلاش های مستمری برای یاری ملت فلسطین انجام داده و تلاش های گسترده ای برای توقف تجاوزگری های رژیم صهیونیستی به عمل آوردند از جمله اقدام های صورت گرفته برقراری تماس با کشورهای بزرگ و با سازمان ملل متحد برای برقراری فوری آتش بس در غزه بود. خود من چندین تماس با محمود عباس و بسیاری از وزیران خارجه کشورهای عربی برقرار کردم تا کشورهای عرب هماهنگ با یکدیگر دست به اقدامی بزنند و به صورت یکپارچه برای یاری ملت فلسطین تلاش کنند. همچنین با "خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی حماس تلفنی در این خصوص گفتگو کردم.

نبیل العربی در پایان تاکید کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل درباره جنایت هایی که انجام می دهد از مصونیت سیاسی برخوردار است از این رو این رژیم درباره جرایمی که انجام می دهد نه مجازات می شود و نه مورد بازخواست قرار می گیرد بنابراین این حق طبیعی ملت فلسطین است که از همه سازوکارهای حقوق بین الملل برای حمایت از خود استفاده کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار