چای سفید چیست و چگونه آن را درست کنیم؟

یکی از پرسش‌هایی که درباره چای پرسیده می‌شود این است که برگ‌های ظریف و کرک‌دار خشکی که این روزها با نام چای سفید به فروش می‌رسد و به ادعای فروشندگان، خواص بی‌شماری دارد چه تفاوتی با چای سبز و سیاه دارد؟ این نوع چای چگونه تهیه می‌شود و خواص آن چیست؟

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وقتی برگ‌های چای چیده شده و به کارخانه فرستاده می‌شود، با توجه به نوع فرآوری و تخمیری که روی آن انجام می‌شود، نوع و خواص چای فرق می‌کند. اگر برگ‌های سبز بوته چای را فقط بخار دهند و از تخمیر آن جلوگیری کنند، تقریبا خواص چای حفظ شده و چای سبز به دست می‌آید. اگر طی عملیاتی برگ‌ها را غلتک بزنند، برگ‌ها بتدریج تیره و تخمیر شده و چای سیاه نام می‌گیرد. تخمیر فرآیندی است که طی آن به لحاظ شیمیایی برگ‌های چای از نظر ظاهری، رنگ، مزه و همچنین خواص تغییرات زیادی می‌کند.

اما چای سفید چگونه تولید می‌شود؟

در ابتدای فصل بهار که هنوز برگ‌های جوان بوته چای باز نشده و به صورت جوانه‌هایی پرزدار و نقره‌ای‌رنگ است، آنها را می‌چینند و بدون هیچ نوع فرآوری خشک می‌کنند که به محصول به دست آمده چای سفید می‌گویند. تقریبا می‌توان گفت در ایران این چای تولید نشده یا در مقادیر کم تولید می‌شود و بیشتر محصولاتی که با نام چای سفید به فروش می‌رسد یا از انواع محصولات وارداتی و مربوط به کشورهای چین، ژاپن و هند است یا احتمال تقلبی بودن آن زیاد است.

خواص چای سفید از چای سبز بیشتر است

چای سفید به دلیل کمترین میزان فرآوری در مقایسه با چای سبز، خواص خود را بیشتر حفظ می‌کند و در مزه نیز با چای سبز متفاوت است. در واقع چون کافئین و تئین چای سفید از چای سبز کمتر است بالطبع، طعم ملایم و لطیف‌تری دارد و بسان چای سیاه اعتیادآور نیست، ضمن این که چند برابر بیشتر از چای سبز و سیاه حاوی پلی‌فنل‌های آنتی‌اکسیدانی (ترکیبات ضدسرطان) است. در نتیجه در حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها موثرتر بوده و از نظر خواص دیگر از چای سبز قوی‌تر است.

اما یادآوری می‌شود گرچه چای سفید از چای سبز و سیاه خواص بیشتری دارد، اما یک نوشیدنی معجزه‌آسا نیست و نباید آن طور که در تبلیغات درباره خصوصیات چای سبز اغراق می‌شود در مورد خواص این چای نیز زیاده‌گویی شود. مصرف بیش از دو یا سه لیوان چای سفید در روز می‌تواند اثرات زیانبار چای سبز و سیاه را به همراه داشته و باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

طرز تهیه چای سفید

آب را پس از جوشانیدن مدتی بگذارید تا کمی خنک و دمای آن به 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد برسد. یک پیمانه چای سفید را در قوری یا لیوان مخصوص ریخته و آب جوشیده 70 درجه را روی آن بریزید و به مدت پنج دقیقه بدون هیچ حرارتی به صورت در بسته بگذارید تا دم بکشد و آماده شود. سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. نکته مهم آن که از تفاله چای سفید و سبز می‌توانید برای شادابی پوست به عنوان ماسک استفاده کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار