نویسنده و منتقد امریکایی:

داعش بازیگر منطقه ای مستقل و یا نماینده سیا- موساد؟/ نابودی داعش در گروی همکاری امریکا با ایران

یک نویسنده و منتقد سیاسی امریکایی در تحلیلی با اشاره به خاستگاه داعش نوشت ایالات متحده برای از بین بردن تروریسم تکفیری در خاورمیانه باید با تنها قدرت منطقه ای که می تواند در این راه به او کمک کند،یعنی ایران، هم پیمان شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، "یورام عبدالله ویلر " نویسنده و منتقد امریکایی  که به مذهب تشیع گرویده در مقاله ای به بررسی خاستگاه تروریست های داعش پرداخته  و راه نابودی این گروه تروریستی را قطع حمایت امریکا از اسرائیل، دست برداشتن از توطئه تغییر رژیم در سوریه و هم پیمانی با ایران دانست.

در این مقاله که تحت عنوان"داعش:بازیگر مستقل منطقه ای یا نماینده سیا – موساد؟" منتشر شده آمده است:
دستاوردهای ارضی داعش در عراق ،ظاهرا بدون اطلاع قبلی قدرت های غربی، این پرسش را به ذهن متبادر می کند که چه کسی پشت سر این دانش آموخته مکتب القاعده است. 

صاحب نظران سریع عربستان سعودی را متهم می کنند، اما دیگر منابع آگاه  به قطر و ترکیه به عنوان مجرمان اصلی پشت خشونت های تروریست های تکفیری اشاره می کنند. دیگرانی هم ادعا می کنند که  داعش توسط امریکا و انگلیس آموزش دیده، و نیروی نیابتی سیا – موساد است که توسط یک عامل یهودی هدایت می شود.

داعش ریشه در یک گروه شورشی کرد دارد، که پس از تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق تشکیل شده و  رئیس آن تروریست برجسته ابو مصعب الزرقاوی بود ، که در سال  2004 با القاعده همقسم شد که  القاعده عراق(AQI) را تشکیل دهند. پس از مرگ الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال 2006، افزایش نیروهای امریکایی در عراق در سال 2007 و برنامه رشوه دادن به قبایل سنی برای دست کشیدن از مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا ، القاعده عراق یک دوره افول را تجربه کرد ، اما پس از آغاز "عملیات تغییر رژیم" غرب در سوریه در سال 2011،  این گروه دوباره بازگشت. سرکرده آنها، ابوبکر البغدادی، ستیزه جویانی را برای جبهه النصره اعزام  کرد در حالی که  گروه  خود در عراق را دولت اسلامی عراق و شام می نامید.

شاهزاده بندر بن سلطان در زمان تصدی خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان از  20ژوئیه  2012تا هنگام عزلش در تاریخ 15 آوریل سال 2014 به شدت  مشغول مسلح کردن تروریست های تکفیری در سوریه و عراق بود. شاهزاده بندر که به مدت 22 سال سفیر عربستان در ایالات متحده  بود، در راستای پیگیری اهداف سیاست های آمریکا و عربستان آزادانه تروریست ها را اجیر می کرد، و حتی پوتین نخست وزیر روسیه را به اختلال در بازی های المپیک زمستانی سوچی توسط افراط گرایان تحت کنترل عربستان تهدید کرد. بنا به گزارش ها در دیدار ژوئیه 2013 ، بندر به پوتین گفت. "من می توانم به شما تضمینی برای محافظت از بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی در دریای سیاه در سال آینده بدهم." 

قطر تامین کننده اصلی تدارکات به افراط گرایان تکفیری است که تلاش می کنند دولت بشار اسد را سرنگون کنند. بنا به گزارش نیویورک تایمز، ازسال 2013 قطر 85 محموله سلاح و تجهیزات  در اختیار تروریست ها قرار داده است،  عربستان سعودی 37 محموله و  دیگر بازیگران مانند اردن مقادیر کمتری ارسال کرده اند. در حالی که ترکیه هر چند که  به اندازه قطر پشتیبان مالی بزرگی  نیست، اما به عنوان پایگاه تدارکات اصلی که از طریق آن بسیاری از مهمات، مواد و نیروی انسانی به شبه نظامیان تحت حمایت خارجی در سوریه می رسد، عمل می‌کند. 

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، حاکم قطر،در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه اوت 2009 با رجب طیب اردوغان نخست وزیر و عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه ، تمایل خود را برای احداث خط لوله ای از سوریه به ترکیه برای صادرات ذخایر  عظیم گاز طبیعی کشور خود به ترکیه ابراز کرد. او گفت:"ما مشتاقیم که  خط لوله انتقال گاز از قطر به ترکیه داشته باشیم،" و در راستای دستیابی به این هدف،  به محض این که معمر قذافی در لیبی در اکتبر 2011 کشته شد، قطر کمک های خود به شورشیان خارجی در سوریه را آغاز کرد. پیش از آن، قطر با ارسال سلاح و تجهیزات به شورشیان لیبی ، و آموزش آنها نقش کلیدی در سرنگونی رژیم لیبی بازی کرده بود. 

در ژانویه 2012 در برنامه 60 دقیقه اخبار سی بی اس ، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی  علنا تمایل خود را برای سرنگونی دولت سوریه، اعلام کرد ،او گفت: "برای جلوگیری از کشتار ... ارتش هایی باید بروند و از کشتار جلوگیری کنند"سپس در ماه فوریه، حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر تأیید کرد که " ما باید هر کاری که لازم است برای کمک به مخالفان سوریه انجام دهیم، از جمله به آنها سلاح بدهیم تا از خود دفاع کنند. "به این منظور و به درخواست شاهزاده عبدالعزیز بن عبدالله آل سعود معاون وزیر امور خارجه عربستان ، یک مرکز فرماندهی و کنترل نظامی در شهر آدانا ترکیه  تاسیس شد، که محل پایگاه هوایی اینچرلیک ایالات متحده ،و محلی مناسب برای انتقال کمک های "غیر مهلک" واشنگتن است. 

دیوید کوهن معاون وزارت خزانه داری آمریکا  با نام بردن از سه کویتی به عنوان گردآورنده اصلی کمک برای داعش ، گفت: "از طریق درخواست های جمع آوری کمک در رسانه های اجتماعی و استفاده از شبکه های مالی، شفیع العجمی، حجاج العجمی و العنزی اند به تروریست هایی که در سوریه و عراق می جنگند، کمک های مالی می فرستند. "علاوه بر بودجه ای که از طریق کویت به داعش می رسد، به نظر می رسد داعش در حال ایجاد بخش مالی خوداست. پل سالیوان، یک کارشناس حوزه خاور میانه در دانشگاه جورج تاون  واشنگتن، گفت":   داعش در حال پیشروی در حوزه حیاتی نفت، گاز و بازرگانی جهان است." قبلا،  داعش کنترل میدان گازی سابق کونکو در دیر الزور سوریه را در دست گرفته وبا توجه تخمین های معتبر، قبل از دستاوردهای ارضی اخیر در عراق ،حدود 8 میلیون دلار در ماه درآمد داشته است. 

ایالت متحده خود و متحدان غربی اش را در "مبارزه ای جانانه در برابر دشمنانی که به دنبال تشکیل یک جهان اسلامی متحد به جای سلطه غرب هستند " گرفتار می بیند.البته داعش  در این نمایش مستمر که شبیه ماموریت ارتش امریکا موسوم به "گسترش محدوده"  است  نقش پیشتازی را بر عهده دارد. این ماموریت، در گزارش سال 2008 تحت عنوان "رمز گشایی از آینده جنگ طولانی" توسط شرکت رند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نویسندگان این گزارش هشدار می دهند که "یک دولت اسلامی سنی قدرتمند ممکن است، بیشتر از ایران دردسر ساز باشد،به ویژه در حمایت از سلفی ها. 

با این حال با وجود این هشدار، آمریکا و متحدان غربی اش بارها و بارها افراط گرایان را برای بی ثبات کردن دولت هایی که هدف تغییر رژیم هستند، از جمله سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و ایران، مسلح کرده و آموزش داده اند. امیر پیشین قطر همزمان با سیاست های غیر منطقی اربابان غربی خود، ابراز عقیده کرد که اگر وعده های دموکراسی و عدالت محقق شود افراط گرایان را می توان به مشارکت کنندگان سیاسی تبدیل کرد. او در مصاحبه ای با الجزیره در 7 سپتامبر 2011 اصرار داشت  که "من اعتقاد دارم که شما خواهید دید  که این افراط گرایی به زندگی  مدنی و جامعه مدنی تبدیل  می شود". 

اما ، ایالات متحده، به همراه عربستان، قطر، ترکیه و متحدان غربی خود، به جای تبدیل تروریست ها به شرکت کنندگان سیاسی هیولایی خارج از کنترل با بیش از 50000 ستیزه جو که منطقه ای به اندازه بلژیک را تحت کنترل دارند،به وجود آورده اند. آقا شوکت جعفری ( وبلاگ نویس و رهبر شیعیان نیویورک) می گوید "آنچه در بهار سال 2011 به عنوان یک قیام ساده توسط چند به اصطلاح شورشی در سوریه آغاز شد تبدیل به یک جنبشی وقیح و خونین به رهبری سلفی ها، مستقر در عربستان سعودی، قطر، و ترکیه، برای سرنگونی نه فقط رژیم سوریه، بلکه عراق و لبنان، " شد " 

در واقع، داعش نه تنها تهدیدی فوری برای سوریه، لبنان، عراق و ترکیه، است ظهور سریع آن  به عنوان یک بازیگر منطقه ای منافع عربستان را به خطر می اندازد، که نشان می دهد ایجاد روابط حسنه با تهران عاقلانه خواهد بود ، با این حال ریاض نیز به صدور لفاظی های ایران هراسی ادامه می دهد. شاهزاده ولید بن طلال گفته است : "هیچ اعتمادی به دولت اوباما برای انجام کاری درست  در قبال ایران نیست ،ما - اسرائیل، عربستان سعودی، کشورهای خاور میانه - در این مورد واقعا نگران هستیم ،" این جمله دلالت بر وجود اتحاد بالفعل میان رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و کویت، و احتمالا سایر بازیگران منطقه ای است. 

داعش ممکن است در واقع یک نیروی نیابتی سیا  -موساد باشد. سناتور جان مک کین به همراه ابوبکر البغدادی عکس گرفته است، که بغدادی طبق اسناد ادوارد اسنودن که توسط سرویس های اطلاعاتی ایران کشف شده است، در واقع  همان سیمون الیوت، عامل یهودی سرویس اطلاعاتی صهیونیستی موساد است. نقشه این بود که  به کشورهایی که تهدیدی برای موجودیت اسرائیل هستند حمله شود تا "اسرائیل بزرگ" شکل بگیرد.

 ویلر در پایان این مقاله اینطور نتیجه گیری می کند که:
 در هر صورت،  این گفته" مهمت علی ساهین" معاون رئیس حزب عدالت و توسعه درست است که بمباران افتضاحی را که ایالات متحده و متحدان گمراه آن به وجود آورده اند درست نمی کند. برای از بین بردن غده تروریسم تکفیری درخاورمیانه، ایالات متحده باید حمایت خود را از رژیم صهیونیستی قطع کند، تغییر رژیم در سوریه را منتفی سازد، و با تنها قدرت منطقه ای که می تواند در این راه کمک کند، یعنی ایران، هم پیمان شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار