سرهنگ ستاد عباس فرجپور علمداری در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

هدف دانشگاه پدافند هوایی تربیت فرماندهان کارکشته است/ جنگ‌های منطقه مورد مطالعه قرار می‌گیرند/ به دنبال تبدیل شدن به قطب اول منطقه در پدافند جامع هوایی هستیم

سرپرست دانشگاه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) گفت: هدف از تأسیس دانشگاه پدافند هوایی تربیت فرماندهان کارکشته است و باید علاوه بر ویژگی‌های فرماندهی خصوصیات بارز یک سرباز ولایت را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ دانشگاه به عنوان بزرگ‌ترین منبع ذخیره و آموزش علم و دانش از اهمیت خاصی برخوردار است.  
 
دانشگاه‌های نظامی با تربیت دانشجویان در ابعاد مختلف به دنبال اعتلای هرچه بیشتر نیروهای مسلح هستند و دانشگاه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) چنین ویژگی‌هایی را دنبال می‌کند.  
 
در این بخش گفتگویی تفصیلی  با سرهنگ ستاد "عباس فرجپور علمداری" سرپرست دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء داشتیم تا با اقدامات و راهبردهای این دانشگاه آشنا شویم.  
 
باشگاه خبرنگاران: ابتدا کمی از تشکیل قرارگاه و تشکیل دانشگاه توضیحاتی بفرمایید؟  
 
پدافند هوایی در طول تشکیل خود فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. از سال اولش که در واقع ساختار آن شکل گرفته به دنبال آن در نیروی هوایی و از بعد از جنگ و تجربیاتی که در جنگ حادث شد و اتفاقاتی که در اطراف ما شکل گرفت، مثل جنگ نفت، جنگ افغانستان و پاکستان و... و با تدبیر و فرمایش فرماندهی معظم کل قوا با توجه به نیاز و آنچه که در واقع مشاهده شده و از سال ۸۷ و تشکیل این قرارگاه طبق فرمان فرماندهی معظم کل قوا شکل گرفت.  
 


اصولی‌ترین مبحث در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء، تربیت افسران کارکشته است که از سال ۸۷ که قرارگاه به صورت مستقل مسئولیت دفاع هوایی کشور را برعهده گرفت، تشکیل دانشگاه در برنامه اصلی قرارگاه بود. از سال ۹۲ باتدبیر فرماندهی معظم کل قوا دانشگاه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء شروع به کار کرد و پرورش دانشجو را در دستور کار قرار داد.  
 
باشگاه خبرنگاران: شروع به کار تاکنون دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  
 
شروع به کار دانشگاه بعد از گذشت ۲ سال با ۳ دانشکده فرماندهی و کنترل، دانشکده مهندسی برق و الکترونیک و دانشکده مکانیک هرکدام از این دانشکده‌ها دارای زیرشاخه‌ها و زیرتخصص‌های آموزشی هستند که شاکله اصلی، تخصص‌های کار‌شناسی و کار‌شناسی به بالای قرارگاه پدافند هوایی کشور را تشکیل می‌دهند.  ما در دانشکده فرماندهی و کنترل ۳ گرایش عمده را مدنظر داریم که تخصص‌های عملیاتی ما را دربر می‌گیرد. افسران کنترل شکاری، افسران زمین به هوا و افسران اطلاعات و عملیات.  
 
باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما از زیشاخه‌های این رشته‌ها و حیطه کاری این افسران چیست؟
 
 
البته که هرکدام از این رشته‌ها به زیرشاخه‌ها و شاخه‌هایی تقسیم می‌شوند. برای مثال وقتی در رشته زمین به هوا صحبت می‌کنیم سامانه‌های پدافندی با آن به این عزیزان به عنوان فرماندهان آینده نبرد و مدیران آینده صحنه نبرد هوایی کار می‌کنند و تربیت می‌شوند و آموزش می‌بینند.  در گرایش مهندسی برق و مکانیک توسعه و ایجاد ظرفیت را در برنامه خود داریم و نگاه ما به دانشجو، یک نگاه شخصی پدافند هوایی و حوزه دفاع هوایی بوده و  و معنی این شاکله و این مجموعه با یک زیرشاخه علوم تشکیل شدند، اما گرایش و نگاه اصلی به تخصص‌ها و نیازهای عملی دفاع هوایی است.  
 
باشگاه خبرنگاران: برای توسعه دانشگاه و رشته‌ها چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟
 
 
برنامه‌های توسعه‌ای بسیار خوبی در نظر گرفته شده که در رشته‌ها و آموزش‌های تکمیلی در دوره کارشناشسی ارشد مثل فرماندهی و کنترل با گرایش‌های ویژه، رشته‌هایی مثل مقابله‌های الکترومغناطیسی و زیرشاخه‌هایی که با توجه به مطالعاتی که در حوزه تهدیدات روز مطرح گردیده و نیازهای روز دفاع هوایی است، ما را به این سمت و سو سوق می‌دهد.  
 


تا اینجا هم بحث آموزش‌های پدافند هوایی وجود داشت، اما آنچه که امروز متفاوت کرده، بحث آموزش و ماهیت و نگاه آموزشی خاص هم برای خود ایجاد کردیم که کلیه متون و کلیه مدارک و نیازهای آموزشی نه صرفا از منابع خارجی، بلکه برگرفته از نکات برجسته و با توجه به تهدیدات روز در نظر گرفته شده است. برای مثال گفته می‌شود صهیونیست‌ها فلان سلاح را استفاده کردند از یک حمله هوایی به کار برده شده یا از یک حمله هوایی استفاده کرد، این برای ما یک مطالعه بوده و در زیرساخت‌های علمی و برنامه‌های کلی توسط مرکز آموزش‌های تخصصی انجام می‌شود.  ما این متون را براساس نیاز‌ها و براساس یک شکل بازنگری دائمی انجام می‌دهیم و این مهم‌ترین بحثی که در اهمیت اینکه این افسران در چنین دانشگاه‌هایی و با چنین ویژگی‌هایی تربیت کرده شود الزام گردیده است.  
 
باشگاه خبرنگاران: اهداف و راهبردهای اساسی دانشگاه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء چیست؟ 
 
ما یکی از بحث‌های دیگر علاوه بر تشکیل داریم و اهدافی که تربیت افسران تخصص‌های مختلف پدافند هوایی است که با دیدگاه جامع با ۴ وجه کلی نظامی، عقیدتی، امنیتی و علمی و همه این‌ها در عین اینکه بحث علمی را دنبال می‌کنیم پیگیری می‌شود. چون هدف‌گذاری تربیت فرماندهان آینده پدافند هوایی بوده و مدیران صحنه نبرد دفاع هوایی از این دانشگاه آموزش خواهند دید و با یک نگاه جامع باید دیده شوند به نحوی که وقتی در انتهای کار کسی خواست از این دانشگاه فارغ التحصیل شود، دارای تمام ویژگی‌های فرماندهی جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.  

 
باشگاه خبرنگاران: برای پیدا کردن ویژگی‌های فرماندهی جمهوری اسلامی ایران چه پارامترهایی نیاز است؟  
 
دانشجویان آموزش دیده علاوه بر داشتن ویژگی‌های فرماندهی باید تمام خصوصیات یک سرباز ولایت را داشته باشند و این‌ها براساس آنچه که امروز جمهوری اسلامی ایران و نظام ولایی ایران اسلامی از ماطلب می‌کنند، براساس آن گام برداریم. 

 

باشگاه خبرنگاران: برنامه‌های دانشگاه در کوتاه مدت و بلندمدت چیست؟
 
 
علاوه بر این‌ها یک برنامه‌های راهبردی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را برای دانشگاه هوایی ترسیم کرده‌ایم. در برنامه بلندمدت به دنبال این هستیم که براساس سند چشم انداز علمی در سال ۱۴۰۴ ایران به عنوان قطب علمی منطقه مطرح شود. با توجه به ماموریتی که به دانشگاه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ابلاغ شده، در بحث پدافند هوایی جامع هم بتوانیم قطب اول منطقه شویم که این برنامه راهبردی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء است.  
 
در برنامه میان‌مدت توسعه پژوهشی در سطح افسران از نظر دیدگاه‌های نظری و عملی بوده و این توسعه ما را به دو هدف برساند و حدود منابعی که در حوزه عملی و فنی و محصولی است که منابع در خارج قرار دارد. اما کارهای بسیار منحصر به فردی انجام شده تا به اهداف لازم برسیم. در برنامه میان‌مدت در بخش عملی می‌خواهیم به تولید محصول برسیم؛ یعنی برای مثال برای تولید رادار  با مراکز جهاد قرارگاه و سایر ارگان‌ها صحبت شده تا به هدف خود برسیم.  
 

برنامه کوتاه مدتی که داریم توسعه فیزیکی خود دانشگاه است و با توجه به اینکه ۲ سال بیشتر از قدمت دانشگاه نمی‌گذرد، توسعه فیزیکی در دستور کار است
 
امسال را براساس فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب به نام و مضمون مدیریت و جهاد اقتصادی مطرح شده، دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون براساس مباحث اقتصاد مقاومتی جلو رفته و تولید تجهیزات آزمایشگاهی (برای تشکیل کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها) یک نمونه بارز می‌باشد و آغاز آن انجام شده و تمام ملاحظات با لحاظ کردن مدیریت جهادی و اعتقادی با تلاش مجموعه انجام شده و تاکنون توانستیم دو دوره دانشجو پذیرش بدهیم و بدون کوتاهی تاکنون پیش رفته است.  
 
باشگاه خبرنگاران: پژوهش‌های قرارگاه خاتم الانبیاء به کجا رسیده است؟ 

پژوهش جزء وظایف اصلی هر دانشگاه بوده و به مثابه آن بحث جنگ‌ها و فناوری‌های نوین مورد مطالعه قرار می‌گیرند و این تهدیدات از باب تاکتیکی و تکنیکی و بعضی فناوری‌هایی که اتفاق می‌افتد انجام شده است. دکترین‌ها و چشم اندازهایی که از طرف خود غربی‌ها منتشر می‌کنند، که این‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرند. 


 

باشگاه خبرنگاران: چطور می‌توان وارد دانشگاه پدافند هوایی شد و چه ساز و کاری دارد؟ 


یکی از تفاوت‌های مهمی که در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء شکل گرفته بحث تربیت افسران فرماندهی و کنترل است. افسران فرماندهی و کنترل به عنوان فرماندهان آینده پدافند هوایی است و برای بار اول به شکلی خاص تربیت می‌شوند. به عنوان مدیران صحنه نبرد پدافند هوایی جامعه، علاوه بر این در مورد اینکه چطور وارد می‌شوند؛ جذب دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به طور متمرکز توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

ثبت نام از بهمن ماه هرسال با رسانه‌ای شدن و اعلام این موضوع از سایت ارتش اتفاق می‌افتد، پس از ثبت نام عزیزان آزمونی گرفته می‌شود که بعد از گذراندن این آزمون در ‌‌نهایت این عزیزان مورد گزینش‌های عقیدتی و امنیتی قرار می‌گیرند و کسانی که بتوانند تمام این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند، در ‌‌نهایت به عنوان افسر ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد بدنه ارتش می‌شوند و علاوه بر کاری که انجام می‌دهند، برای جذب یک انتخاب پیش بینی شده یکی از نیروهای ۴ گانه را انتخاب می‌کنند و شروع به خدمت می‌کنند. 



گفتگو از :محمد زرچینی

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار