بی هدف بودن نشانه‌ی بیماری است

2 قطبی بودن افراد به 2 صورت است و یکی مرحله افسردگی است و دیگری مرحله شیدایی است.

علیرضا شفیعی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: اختلالات قطبی از اختلالات خلقی طبقه بندی می‌شود، که به علت‌های متفاوت مثل بیولوژی یا ژنتیک یا تأثیر محیط بر روی ژن‌ها است.

وی ادامه داد: نوعی اختلالاتی است که 2 مرحله دارد در یک مرحله اختلالات افسردگی و در مرحله بعدی اختلالات شیدایی که شدت هم دارد. در مرحله اول که فرد به مدت 2 هفته دچار اختلالات افسردگی می‌شود یا عدم لذت که 5 علائم نباتی دیده می‌شود. که عبارت‌اند از: اختلال در خواب، بی قراری، افکار مرگ، خودکشی، کم اشتهایی یا پر اشتهایی، کم رمق شدن و گوشه گیری پدیدار می‌شود. این افراد دیگر هدف را برای زندگی از دست می‌دهد و ممکن افت عملکرد داده باشد.

شفیعی بیان کرد: طرف دیگر طیف حالت شیدایی فرد است این افراد عملکردی عکس افراد مرحله اول دارند. به این صورت که پر فعالیت می‌شود، انرژیشان افزایش پیدا می کند، هدف بندی می شوند بزرگ منش، کم خواب به این منظور که نیاز به خواب آنها کم می شود.

وی اظهار کرد: اگر درمان نشود به رفتار‌ها تحریک پذیر منجر می‌شود یعنی ممکن است فرد اختلالات فیزیکی و لفظی هم پیدا کند. البته زمینه‌های دیگری هم ممکن است باعث اختلالات خلقی شود، که عبارت‌اند از  مشکلات جسمی مثل پرکاری و کم کاری تیروئید باشد. که در کم درمانی باعث افسردگی در فرد شود و پرکاری باعث تحریک پذیری، عصبانیت و پرخاشگری در فرد شود که فرد بر اختلالات خلقی 2 قطبی معنی ندارد یا ممکن فرد وابسته به دارو و مواد باشد یا فرد محرک‌های استفاده کند، مثل کوکائین، شیشه که به دنبال آن علائم خلقی 2 قطبی پدیدار شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر در فردی اختلالات 2 قطبی نوع 1 و 2 تاریخچه و سابقه‌ی خانوادگی خیلی بالا است یعنی شخص باید بعضی از عواملی که باعث شعله ور شدن علائم می‌شود را تنظیم کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار