ورزش هایی برای افزایش قد کودکان

بلوغ يک جريان کاملاً طبيعي مي باشد که در زندگي همه انسان ها پيش مي آيد. بلوغ مرحله اي است که فرد در دوران کودکي ناگهان دچار تغيير و تحولي مي شود که از قشر مغز شروع و به هيپوفيز و غدد جنسي منتقل مي شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛هورمون ها تغيير مي کنند و فرد دچار تغييراتي در جسم و فيزيک بدن شامل بلند شدن قد، رشد عضلات، بزرگ شدن حنجره و تغيير صدا، مو درآرودن مو در صورت و بزرگ شدن نقاط مختلف بدن در خانم ها مي شود و در نهايت فرد تبديل به يک انسان بالغ مي شود. اين فرآيند در مردها بين 12 تا 14 سالگي و در خانم ها بين 9 تا 11 سالگي اتفاق مي افتد.

 

دکتر سعيد کرباسي، فوق تخصص بيماري هاي غدد و متابوليسم و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با بيان اينکه هر چه زمان بلوغ ديرتر اتفاق بيفتد، غضروف رشد ديرتر بسته مي شود، گفت: در بدن ما انسان ها و در استخوان هاي بلند، ناحيه اي غضروفي وجود دارد که به مرور تبديل به استخوان مي شوند.

در زمان بلوغ، به علت بالا رفتن مقدار هورمون‌هاي جنسي؛ بخصوص هورمون استراديول (حتي در مردها هورمون تستوسترون در محيط تبديل به استراديول مي‌شود) غضروف رشد بسته مي شود. يعني اينکه بلوغ يک مرحله فيزيولوژيک مي باشد که فرد جهشي در رشد قد پيدا مي کند و بعد از کامل شدن بلوغ، سرعت اين جهش کم مي شود. معمولاً در دخترها، دو سال بعد از اولين عادت ماهيانه و در پسرها، 2 تا 3 سال بعد از اولين انزال، غضروف رشد بسته مي شود و رشد قدي متوقف مي شود.

 

 

وي ادامه داد: اگر بلوغ زودتر از موقع اتفاق بيفتد (دخترها زير 7 سال و پسرها زير 9 سال)، به آن بلوغ زودرس مي گويند. همچنين اگر علائم بلوغ در پسرها، بعد از سن 14 سالگي ظاهر شوند، به آن بلوغ ديررس مي گويند که هر کدام تبعاتي حتي به لحاظ اجتماعي دارند.

بلوغ زودرس باعث کوتاهي قد مي شود. بنابراين اگر فرد در سن کودکي ناگهان قد کشيد، خانواده ها بايد به ساير علائم بلوغ توجه کنند و اگر کودک علائم را داشت، فوراً به پزشک مراجعه کنند تا درمان شود. در ايران، معمولاً در مناطق کويري بلوغ زودتر و در مناطق کوهپايه اي، بلوغ ديرتر اتفاق مي افتد. به همين علت، متوسط قد بچه ها در مناطق کويري کوتاه تر مي باشد.

 

 

کرباسي با بيان اينکه اگر دختر زير 10 سال و پسر زير 12 سال علائم بلوغ را پيدا کرد، درست است که اين موضوع غيرطبيعي نيست، ولي چون روي قد بچه تاثير مي گذارد، بايد اين موضوع توسط پزشک بررسي شود. بلوغ زودرس دو نوع محيطي و مرکزي دارد که نوع محيطي آن خطرناک مي باشد. معمولاً در انواع بلوغ زودرس محيطي، يک بيماري خطرناک مانند تومور در تخمدان وجود دارد.

 

قد نهايي کودک براساس ميانگين قد پدر و مادر در نظر گرفته مي شود. براي پسرها 5/6 سانتي متر به عدد ميانگين بدست آمده اضافه و براي دخترها 5/6 سانتي متر از عدد ميانگين بدست آمده مي کنند.

سپس براي تعيين قد نهايي، عدد بدست آمده را براي پسرها، در محدوده منفي 7 تا مثبت 7 و براي دخترها در محدوده منفي 5 تا مثبت 5 تعيين مي کنند. اين محدوده اطمينان، به علت ژنتيک در نظر گرفته شده است که تغذيه، محيط زندگي و زمان بلوغ در آن تاثيرگذار مي باشد.

 

هميشه در تعريف عوامل موثر بر رشد قدي و بلوغ، فاکتورهاي ژنتيکي و محيطي مورد توجه مي باشند. ژنتيک قابل دستکاري نيست، اما با تغيير در عوامل محيطي مي توان قد کودک را تغيير داد. حتي از زماني که کودک در رحم مادر مي باشد و بيماري هايي که مادر مي گيرد، نرسيدن اکسيژن کافي در زمان تولد، مکمل هاي دوران نوزادي و شيرخوارگي، بيماري هايي که کودک در دوران رشد به آنها دچار مي شود و عوامل ديگر در قد نهايي کودک تعيين کننده مي باشند.

 

 

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اينکه براي اطمينان از بلوغ زودرس کودکان، آزمايش خون و عسکبرداري از استخوان مي تواند کمک کننده باشد، گفت: پس از اطمينان از بلوغ زودرس، به کودک داروهايي تجويز مي شود که بدون هيچ عارضه اي بلوغ را در هيپوتالاموس مغز نگه مي دارد و زماني که کودک به سن مناسب بلوغ رسيد، مصرف دارو قطع مي شود تا بلوغ اتفاق بيفتد.

 

 

در مواردي که فرد دچار عقب ماندگي ذهني مي باشد و بلوغ براي او خانواده اش تبعاتي دارد و در صورت تائيد روانپزشک، و همچنين در افراد مسن که خونريزي هاي شديد دارند و افرادي که سرطان هاي مختلف غدد جنسي دارند، اين داروها تجويز مي شود.

 

 

وي اظهار داشت: اينطور نيست که فقط ورزش هايي مانند واليبال و بسکتبال بر رشد قد کودک موثر باشند. ورزش هاي هوازي در هنگام بلوغ، روي غضروف رشد فرد تاثير مي گذارند و مي توانند موثر باشند. ورزش هايي مانند وزنه برداري و کشتي که همراه با وزنه زدن و فشار روي غضروف رشد مي باشند ، مقداري جلوي رشد قدي کودک را مي گيرند.

 

کرباسي تاکيد کرد: يک مسئله مهم، توجه به سرعت رشد در پرونده رشد کودک مي باشد که در زمان تولد و در بيمارستان به خانواده کودک داده مي شود. خانوده ها بايد کودکان خود را به مراکز رشد ببرند تا قد آنها طبق جدول مورد بررسي قرار بگيرد.

 

 

سرعت رشد در قد نهايي خيلي مهم مي باشد و بايد در منحني رشد مورد بررسي قرار بگيرد تا از منحني افت نکند. در صورت افت از منحني، ممکن است کودک به بيماري هايي مانند کم کاري تيروئيد مبتلا شده باشد.

وي در پايان با بيان اينکه بعد از بلوغ کامل، رشد قدي متوقف نمي شود، بلکه سرعت آن کم مي شود و تا 2 سال شاهد رشد قدي هستيم که اين در دخترها معمولاً 6 تا 8 سانتي متر مي باشد، گفت: اگر قد پدري 160 سانتي متر و قد مادر 154 سانتي متر باشد، قد فزرند آنها هيچگاه 195 سانتي متر نخواهد شد، مگر اينکه فرد دچار بيماري هايي مانند هيپوگوناد شده باشد.

 


سلامت نیوز
برچسب ها: ورزش ، افزایش ، قد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
سلام دختر من ۸ و نیم سالش هست و قدش کمتر از ۱۲۰ سانت هست و هیچ مشکلی نداره فقط سن استخوانیش سه سال و چهار ماه کوچیک را نشون میده و قد مادر ۱۶۴ و قد پدر هم بالاتر از ۱۷۵ هست چی کار کنم قدش بلند بشه ژیمناستیک کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
Zahra nezami
۱۴:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من یه دختر دارم متولد سال ۹۰ یه دختر متولد ۹۶ دوتاشون قدشون کوتاهتر از همسالانشون هست . خدا رو شکر مشکل و بیماری ندارن . قد پدرشون ۱۶۲ و قد من ۱۵۱ هست . آیا مکمل و ویتامینی وجود داره که قدشون بلند بشه . خیلی نگران هستم
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۵:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
حجامت خیلی مفیده
Iran (Islamic Republic of)
سوریان
۱۵:۴۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
بوکس برید که هم قد بلند و قوی شید و هم قهرمان ورزشی.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۸:۵۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
بوکس برای هیکلی شدن عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
سلام دخترمن 8 و نیم سال وارد قد 133 می باشد نهایتا قدش چقدر می شود
Iran (Islamic Republic of)
محرم مشتاق
۱۷:۲۷ ۲۱ تير ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید دختر من 8سالشه که در 3سالگی یک تخمدان ر ابر داشتن حال مشکل هور مونی دار ه بلوغ زود ر س دار ه چه ورزش مناسب برای افزایش قدش مناسبه با تشکر ازشما
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۶:۴۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
سلام کلاس تو اصفهان نیست برا افزایش قد ؟،من ۲۷سالمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
والیبال و بسکتبال
Germany
رها
۰۹:۵۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سلام خواهرم8سال و نمیشه علايم بلوز رو داره نگرانم واسه ی قدش چیکارکنیم
Iran (Islamic Republic of)
نازیتا مشکوری
۱۸:۳۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشی بر اقای دکتر دختر من 10 سال تمام و وزنشم 34 و قدشم 138 سانتی

متر است و من احساس میکنم که به بلوغ رسیده میشه منو راهنمایی کنین خیلی نگرانشم

اخه میگه من دوست دارم قدم 185 بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
سلام دخترم ۹سال تمام و قد ۱۳۳ووزن ۳۲کیلو به نظرتون چی به دخترم بدم تا دخترم دراینده قدش ۱۷۰بشه
Afghanistan
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
سلام به دخترم چی بدم تاقدش بلندبشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۵:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
ویتامین D3 ، فولیک اسید . زینک . کلسیم . شیر
Afghanistan
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
چه جوری میشه قد بلند بشه
Afghanistan
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۶
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۱۵ ۰۳ دی ۱۳۹۵
سلام. دختری دارم 10 ساله 137 قدش و34 وزنش دکتر گفتن که دخترم نهایت قدش 157 میشه
آخرین اخبار