درگفتگوی ویژه خبری مطرح شد

قرائتی:در شهر تهران سیمای مسجد کم است/ بهشتی:باید از ایده های جوانان در راستای نماز به خوبی استفاده کنیم/ مظفر:صداوسیما تمام قد به ستاد اقامه نماز کمک کرد + فیلم و تصاویر

حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز،حجت الاسلام سیدجواد بهشتی عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز و محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز در برنامه "گفتگوی ویژه خبری" به موضوع برگزاری اجلاس سراسری نماز پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز،حجت الاسلام سیدجواد بهشتی عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز و محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز در برنامه "گفتگوی ویژه خبری" پنجشنبه 11 دیماه به موضوع برگزاری اجلاس سراسری نماز  پرداختند.

در گفتگوی ویژه خبری حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در پاسخ به این سوال که نماز جمعه و حجاب چقدر توانسته به ترویج اسلام کمک کند پاسخ داد: فکر نمی کنم کسی باشد که نداند این اجلاس ها چیست و این که وقتی که ما 10 هزار نماز جمعه در آموزش و پرورش داریم و وزیر آموزش و پرورش حکم می دهد.
 
وی ادامه داد: زمانی که در زمان های گذشته می خواستیم نماز را در یک جای کوچک برگزار کنیم و یا نماز روز عاشورا ،همچنین نمازی که اشعارش را شعرا آوردند مشکل بود و بر کسی پوشیده نیست منتهی من راضی باشیم یا نه عرض کنم که بنده کسی نیستم البته نسبت به گذشته خیلی جلو هستیم اما هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم.
 
قرائتی افزود: ما در کشور امام زمان(عج) هستیم و امروز اولین روز امامت حضرت مهدی (عج) است.زمانی که ما به امام زمان (عج)سلام می کنیم می گوییم سلام بر آن نمازی که خواندی یعنی سلامی که به امام زمان (عج)می دهیم،به نمازش می دهیم.
 
زمانی که به سوی حرم امام حسین (ع) عازم  می شویم اول نماز و بعد سلام ذکر می شود

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: زمانی هم که به سوی حرم امام حسین (ع) عازم کربلا و پای پیاده می شویم اول نماز و بعد سلام ذکر می شود در دعای آل یاسین آمده است که  اول تعهد بالاتر ازتعقل و بعد تسلیم شویم همه چیز ما باید با نماز باشد ،اما نماز جامع و کامل و با شرایط ویژه باشد.
 
وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از نماز جامع و کامل در دستگاه های اداری چگونه است پاسخ داد: در قرآن ذکر شده که مومن واقعی کسی است که وقتی نام خدا برده می شود دلش بریزد ؛همواره باید نماز را به جا آوریم اگر مسجد نباشد در مغازه نماز خوانده شود.این گونه نباشد زمانی که اذان گفته می شود باید همان موقع نماز خوانده شود به شهر که نگاه می کنیم برج های مختلفی وجود دارد اما سیمای مسجد کم است.

در شهر برج های مختلفی وجود دارد اما سیمای مسجد کم است

وی ادامه داد:قالیباف شهردار تهران خواسته 100 مسجد بسازد؛ما از وی تشکر می کنیم اما بسیاری از شهرک های ما متاسفانه مسجد ندارد و به آن ها بها داده نشده، بسیاری از جوانان ما نماز نمی خوانند باید همان طور که برای کنکور و درسشان تلاش می کنیم باید برای آن ها برای پیشبرد مسائل معرفتی آن ها نیز معلم بگیریم .

قرائتی افزود: برای نسل جوان بایدبه دو توجه کنیم یک غفلت دو شهوت،اولین غفلت نماز است و دومین شهوت ازدواج است ،ازدواج باید شرایط ساده داشته باشد و اهل نماز باشد در صورتی که این گونه از غفلت و شهوت بیمه هستند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز در پاسخ به این سوال که برای ترویج فرهنگ نماز چه نمره ای به ستاد اقامه نماز می دهید پاسخ داد: بنده به نماز خودم نمره بدی می دهم، ولی به نماز مردم نمره بیست می دهم مردم. ما مردم خوبی هستند مسئولین از مردم عقب هستند ما مسجد نداریم اما برج می سازیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که عملکرد ستاد نماز را چگونه ارزیابی می کنید پاسخ داد: به طور کل ستاد اقامه نماز 15 نفر هستند که شامل افراد بازنشسته و نهضت سواد آموزی هستند که بنده رئیس آن هستم.ستاد اقامه نماز یک باند و حزب نیست خوبی نماز ، مردم و پیام های مقام معظم رهبری می باشد و هدف، اقتصادی نیست نگاه به نماز صادقانه است.

نماز فراتر از یک رابطه بین بنده و خداست

حجت الاسلام سیدجواد بهشتی عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز در پاسخ به این سوال که پرداخت به مقوله نماز از جنبه حکومتی چه اهمیتی دارد و چرا برای آن اجلاس طراحی می کنید پاسخ داد: خود طراحی دین این نماز را محور قرار داده است،یعنی فراتر از یک ماجرای بین بنده و خداست. پیغمبر(ص) فرمودند خداوند اسلام را با نماز شروع کرد،چون مسئله فطری پذیرش آسان هم در آیات مسیح و موسی موضوع نماز مطرح شده است.

 جبهه حق باید برای نماز سنگ تمام بگذارد


وی ادامه داد: اولین اقدام پیامبر ساختن مسجد بود حدیث نماز ستون دین است را ما متاسفانه دقت نکرده ایم در این حدیث همه ی سنگینی دین روی یک ستون سوار شده است ما باید بر روی اصلش تمرکز کنیم که اگر روز قیامت قبول شود بقیه آن هم قبول می شود و به همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی مردم ما مربوط می شود تقریباً صد بار در قرآن به این موضوع اشاره شده است.
 
عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز تصریح کرد: به همین دلیل ستاد اقامه اجلاس سالیانه پیگیری می شود و همه نهادها در آن دخیل هستند، زیرا دشمن در این جا سرمایه گذاری می کند و شیطان مردم را از نماز بی رغبت می کند جبهه حق باید برای نماز سنگ تمام بگذارد.
 
وی افزود: لذا ستاد اقامه نماز بخش نهاد آن فعال تر شده است این که برای موضوع نماز اجلاس برگزار می شودبه این دلیل است که جغرافیای این موضوع کلیدی است بر خلاف نگاه بعضی که آن را رابطه فردی با خدا می دانند.
 
بهشتی تصریح کرد:در  آیه 102 سوره نساء آمده است که پیامبر را موظف می کند در میدان جنگ نماز را به جماعت برگزار کند، این نشان می دهد بعد اجتماعی نماز فوق العاده است از حضرت صادق(ع) پرسیدند اقامه نماز یعنی چه؟ فرمود برپایی یک نماز جامع با آداب و شرایط است.
 
محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز در پاسخ به این سوال که مهم ترین دستاورد این اجلاس چه بود پاسخ داد: قرار است برای این اجلاس نام هایی گذاشته و برنامه ریزی کنیم امسال چون سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی است نام این اجلاس "نماز و تعالی فرهنگی" در 6 محور اصلی و 51 محور دیگر فراخوان داده شده است
 
 وی ادامه داد: تمام ذهن اندیشمندان معطوف به آثار و سبک زندگی اجتماعی  است، که نماز چه طور می تواند ما را از منکرات نفی کند.
 
مظفر تصریح کرد: در 1400 مقاله ای که در این اجلاس دریافت شد،نسبت به گذشته ما 30 درصد رشد داشتیم گروه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی و غیره در این جا شرکت کردند و؛فقط در روزهای دهم و یازدهم در خوزستان اجلاس نبود زیرا از 3 ماه قبل اجرا شده یعنی 30 درصد مبلغ به استان ها اعزام کردیم برای همه گروه های مردم شیوه های دعوت نماز برای آن ها برگزار کردند و تا امروز که اجلاس برگزار شد،حاصل جمع نظرات عزیزان را در آن چه دو سال گذشته به آن رسیدیم در آن مطرح کردیم .
 
برای مساجد بین راهی و اشکالاتی که در مساجد وجود دارد،برنامه ریزی می شود

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از نظرات متفکرین برای ترویج نماز بهره برداری می کنید پاسخ داد: هر جایی که ما نقطه ضعف می بینیم آن را اصلاح و برای برنامه ریزی می کنیم ،مثلاً برای دستگاه ها ظرفیت سازی می کنیم بعد برنامه ریزی و بعد شروع برای اجرا و در نهایت ارزیابی و محاسبه می کنیم دستگاه های برتر را شناسایی و دستگاه هایی را که کم کاری کرده اند را تذکر می دهیم تا برای سال بعد کارها را اصلاح کنند.
 
مظفر تصریح کرد: در بخش های مردمی و گروه هایی که بتوانیم در بخش های مختلف از جمله هنری و تشکل ها که می توانند و در بخش هایی از نماز مشکلاتی دارند را حل کنند،همچنین در مساجد بین راهی و مساجد بین مردم اشکالاتی که وجود دارد برنامه ریزی می شود و با شاخص های ارزیابی بهترین دستگاه ها را شناسایی می کنیم و از آن ها تقدیر می کنیم و برای سال بعد برای اجلاس جدید برنامه ریزی می کنیم.

نمازی که دانش آموزان می خواهند بخوانند باید با عشق و آگاهی باشد


حجت الاسلام و المسلمین بهشتی  ادامه داد: کتاب های درسی که مقام معظم رهبری در پیام های قبلی فرمودند با محدودیت روبرو است، اطلاعات زیادی که امکانش نیست در آنجا باشد، از راه های دیگر باید این دانش آموزان را برای نمازی که می خواهند بخوانند با عشق و آگاهی باشد در این زمینه ما فقر داریم.

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز افزود: چاره کار اهتمام بیشتر است ،یعنی در بین این دستگاه ها که حدوداً سی گانه هستند 4 یا 5 دستگاه اهتمام بیشتر می طلبد،مثل وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش،علوم و تحقیقات،وزارت فرهنگ و ارشاد، و سازمان صدا و سیما.

وی با بیان این که این دستگاه ها زحمت می کشند ولی اهتمام بیشتر می طلبد،گفت:خود این صدا و سیما در برنامه های صدا و برنامه های سیما به نماز می پردازد ولی وقتی نگاه می کنیم آن چه که در شان نماز است کاستی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی  در پاسخ به این سوال که  وظیفه بقیه سازمان ها چیست،افزود: این کار مهمی که باید نظام انجام دهد تمهید، آماده کردن یک فضا و شرایط برای اقامه نماز است.

مظفر در پاسخ به این سوال که در سایت namaz.ir ستاد اقامه نماز یک نظر سنجی وجود دارد که ارزیابی از کیفیت اقامه نماز در کشور است ،نتایجی از رصدهای جدید آن چیست گفت:  وضعیت کیفیت نماز را اگر بخواهیم بسنجدیم دو بخش داریم یک بخش کمیت نماز و یک بخش کیفیت نماز است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز افزود: یک ظاهر نماز داریم و یک باطن نماز، ظاهر نماز این است که بدانیم چه تعداد افراد نمازگزار هستند ، ما این شاخص ها را می توانیم درنماز اول وقت، نماز به جماعت، نماز با جماعت در مساجد در نظر بگیریم ببینیم که چه میزان افراد به این فریضه مهم عمل می کنند و مساجد ما پر از نمازگذار آن هم در اول وقت می شود.

وی افزود: در تحقیقاتی که صورت گرفته بیش از 80 و 85 درصد افراد نماز می خوانند اما در واقع می خواهند این نماز تبدیل به یک نماز بهتر و کامل تری شود.
 
مظفر با بیان این که مسئه دوم باطن نماز است گفت: یعنی این که این نماز در وجود ما ارتقاء پیدا کند تا ما از اثراتش بتوانیم در زندگی مان استفاده کنیم، یعنی این که نماز امسال من با نماز دو سال بعدم متفاوت باشد و یواش یواش به درجه راکعین و خاشعین برسیم و همچنین  به معراج برسیم و این در واقع قابل اندازه گیری نیست؛ اما قابل مطالعه است و این که هر کس بر اساس ظرفیت وجودی خودش می تواند از این ها استفاده کند.

مردم باید در زمینه نماز فعال شوند/ ضرورت یادگیری شیوه های دعوت به نماز

قائم مقام ستاد اقامه نماز در ادامه  با اشاره به توضیحات مجری برنامه مبنی بر این که به نظر من راجع به دو بحثی که فرمودید دو بعد هم باید در نظر بگیرید، یک وظیفه شخصی هر فرد در قبال نماز و دیگری امکاناتی است که برای نماز باید فراهم شود، چند هفته پیش بود که یک نفر به من گفت برای یک سفر در قطار بودم و قطار برای نماز صبح در ایستگاه نگه نداشت ، چه اتفاقی باید بیفتد که شاهد چنین جریاناتی نباشیم؟

وی گفت: اگر بگویم که ستاد اقامه نماز همه ی این وظایف را دارد؛ قطعاً نمی تواند انجام دهد؛نه این را می توان انتظار داشت اما اگر بگوییم رویکرد ما این است که مردم در زمینه نماز فعال شوند و همچنین همه ی دستگاه ها نیز فعال شوند و مهم تر از آن شیوه های دعوت به نماز و شیوه های حل نماز را یاد بگیرند است این یک مهارت و یک علم است که باید این ها را یاد بگیرند.
 
هر عضوی از جامعه باید به عنوان یاور نماز باشد

مظفر اضافه کرد: اگر ما فردی را داشته باشیم که آن ها را آگاه کند مثل فرد مسافری می ماند که ساک پولش یا لباسش از پنجره قطار بیرون افتاده و وی با چه واهمه به مسئول قطار اطلاع می دهد که نگه دارد ،حالا اگر نماز من قضا شد آیا همان حساسیت را نشان می دهیم؟ فرد و افراد و هر عضوی از جامعه باید به عنوان یاور نماز باشد و  شیوه ها را یاد بگیرد.

آشناسازی و آسان سازی دو رویکرد ستاد اقامه نماز


قائم مقام ستاد اقامه نماز بیان کرد: ما دو دیدگاه در ستاد اقامه ی نماز داریم آشناسازی و آسان سازی یعنی شرایط برای مردم در هر شرایطی که هست به راحتی محیا شود و همچنین آشنا شدن با نماز را به راحتی یاد بگیرند، برخی در فضای مجازی هستند و وقتی نتوانند که حضوری بیایند،لذا از این طریق برایشان محیا کردیم.

هر کس در هر جایی است باید پرچم نماز را بلند کند

وی ادامه داد: بعضی ها را باید به صورت چهره به چهره انجام دهیم که این ها با نشست هایی در خانواده ، نشست های دانش آموزی، نشست های دانشگاه هایی برنامه ریزی کردیم همچنین بعضی ها ممکن است با قلم و مسابقه با حضور در جشنواره های مختلف به این فضا بیایند و این توانمندسازی مردم است هر کس در هر جایی که است پرچم نماز را بلند کند و از نماز دفاع کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین بهشتی  در پاسخ به این سوال که هم افزایی که در سوال قبلی اشاره شد چگونه می تواند محیا شود و اجماع چند دستگاهی باید از کجا حاصل شود گفت: ساز و کاری که سال های اخیر دیده شد مشاور آقای رئیس جمهور بر ارزیابی دستگاه ها نظارت می کند.
عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز ادامه داد: ستاد اقامه نماز به صورت هیات امنایی اداره می شود و نفری از هیات وزیران در آن جا برای ارزیابی دستگاه نظارت می کند که این مشاور آقای رئیس جمهور آقای رضایی است.

وی تصریح کرد: در اول سال در چنین مواقعی تفاهم نامه ای بین دستگاه ها و ستاد اقامه ی نماز پس از گفتگوها انجام می شود ، مثلاً وزارت بهداشت در چه جایی مسائل نمازش مطرح است، بیماران و نماز، پرستاران و نماز، فضای نماز آموزش احکام نماز ، بیان اسرار نماز متناسب با ظرفیت موجود  یا خود دانشجویان رشته پزشکی که این طبق توافق نامه ای تهیه می شود و در پایان سال هم ارزیابی می شود.

 4 رسالت تمهید،تعلیم،تبلیغ و تعمیق برای دستگاه ها در نظر گرفته  شده است

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی ادامه داد: این سیستمی است که در سال های گذشته بود و با کاستی هایی روبرو می شود ، پشتیبانی های لازم گاهی با فقر بودجه مواجه می شود و از اولویت کنار گذاشته می شود در مجموع رسالتی که برای همه دستگاه ها دیده شده 4 رسالت بوده که تمهید، تعلیم، تبلیغ و تعمیق بوده است.

35 هزار مدرسه دارای نمازخانه است

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز بیان کرد: تمهید شرایط و فضا، مثلاً در مدارس وقتی که انقلاب شد چیزی به نام نماز خانه نداشت الان 35 هزار مدرسه دارای نمازخانه است، مدارسی هم که طی سال های گذشته ساخته شده اند با نمازخانده بوده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این 35 هزار قابل قبول است گفت: تا جایی که من اطلاع دارم کم نیست چون برخی از مدارس مشترک است یعنی دو شیف صبح و بعد از ظهر دارد و سازمان هایی که جوان و نوجوان در آن تمرکز دارند از این سازمان ها توقع بیشتری است.

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی در پاسخ به این سوال که خود ستاد اقامه ی نماز روز گذشته از صدا و سیما به عنوان رسانه برتر در ترویج نماز تقدیر کر، هم افزایی این سازمان را چگونه ارزیابی می کنید اظهار داشت: پیام های مقام معظم رهبری را در طی این 20 و چند سال رصد کردم ایشان راجه به چند موضوع و مخاطب فراوانی بیشتری بیان کردند که یکی از آن ارائه نماز در قالب هنر است ایشان پیوسته هر سال این موضوع را تکرار می کنند، چرا که این مخاطبانش با صدا و سیما ،ارشاد یا کانون فکری کودکان و نوجوانان است.

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز ادامه داد: وقتی من یک تحقیق راجع به فیلم های سینمایی اکران شده که طی 10 سال توسط دکتر بیایان گر این کار انجام شد در آن جا خواندم که 3 درصد از فیلم ها در نمازشان خوب یا بد مطرح شد و همچنین در فیلم ها که نماز مطرح می شود یک پیرزن یا یک پیرمرد نماز می خواند و یک دانشمند یا دانشجو را نمایش نمی دهیم یا مثلاً نماز در مسجد را کم می بینیم یا نماز به جماعت که یک بعد اجتماعی است کم است یا مثلاً پرداختن به اعماق و اسرار نماز یعنی یک نفر چهره شاخص فیلم که الگو است که خلق و خوی منبعث از نماز اوست و این موضوع خیلی مهم است صداقت او و وفای به عهدش که منبعث از نماز اوست پیدا شود.

وی ادامه داد: نماز ریشه فطری دارد، سپاسگذاری، ستایشگری عشق ورزیدن و .... در نماز است.

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی  تصریح کرد: ما در فیلم های مستند جای نماز را کم می بینیم یعنی فیلمی که از دنیای حیوانات، ستارگان و گیاهان است که خود ایستگاه دعوت به نماز هستند، کم است.

یکی از روش های دعوت به نماز توصیف زیبایی های خلقت است

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز با بیان این که یکی از روش های دعوت به نماز توصیف زیبایی های خلقت و ستایش کردن خداست گفت: من برنامه های صدا و سیما را دیدم که هر شبکه متناسب با خودش کار را می پذیرد.

صدا و سیما امسال تمام قد به ستاد اقامه نماز کمک کرد

مظفر در پاسخ به این سوال که نهاد نظارتی که از این دستگاه ها بخواهد بازخواست کند که آقای صدا و سیما، آقای ورزش و جوانان، آقای شهرداری و ... در چند سال اخیر چه کردید ؛این ابزار نظارتی چه کسی است خاطر نشان کرد: این نکته را باید بگویم که برای اولین بار امسال صدا و سیما تمام قد به کمک ستاد اقامه ی نماز آمد و آن انتظاری که ما داشتیم محقق شد.

وی  ادامه داد:یعنی بگوییم ستاد اقامه نماز دیگر خودش نیست ،دیگران هم باید کمکش کنند امسال کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی را بر عهده گرفت، سازمان تبلیغات اسلامی نیز آمد و کمیته علمی را بر عهده گرفت، حالا باید آرام آرام برویم جلو تا دستگاه های دیگر هم بیایند.

مظفر با اشاره به اتفاق خوبی که در" سریال پایتخت "پیرامون مسئله نماز رخ داده بود گفت: روند رو به رشدی را شاهد هستیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان این که البته نقاط ضعفی هم در این راستا وجود دارد،خاطر نشان کرد: کتابچه ای را تحت عنوان کارنامه خدمت درست کرده ایم.

وی با اشاره به این که در این مجموعه کارهای مرتبط با اقامه ی نماز گردآوری شده است،ادامه داد: باید نقاط ضعف به مرور اصلاح شود.

مظفر در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارتباط امام جماعت و نمازگزاران گفت: در بخش هایی که مقام معظم رهبری پیام دادند دستگاه ها را نیز احضار کرده ایم به طوری که وظایف همه دستگاه ها را به آن ها یادآور کرده ایم و در این راستا تفاهم نامه را به امضا رسانده ایم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان این ان شا الله ظرف یک سال مشکلات در این راستا باید حل شود با وزارت راه و شهرسازی ، وزارت ورزش و جوانان و دیگر دستگاه های مرتبط هماهنگی های لازم را به عمل آورده ایم به گونه ای که آن ها موظف شده اند تا یک سال آینده با اقدامات خوبی که انجام می دهند مشکلات برطرف شود.

با کمک قرارگاه خاتم انبیاء 3 هزار مسجد احداث شده است


وی با اشاره به این که البته به نقطه مطلوب نرسیده ایم،اما توانسته ایم کارهای خوبی را انجام دهیم اظهار داشت: مساجد بین راهی افزایش یافته است به طوری که 3 هزار مسجد با کمک قرارگاه خاتم النبیاء ، گروه های مردمی و کمیته امداد احداث کرده ایم.

مظفر با اشاره به این که دستگاههای مختلف در بخش های مختلف فعال شده اند تا بتوانند اقدامات خوبی را انجام بدهند افزود: ان شاالله به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

نماز جمعه یک ظرفیت است

بهشتی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ستاد اقامه نماز تا چه حد کمک کننده است گفت: نماز جمعه یک ظرفیت محسوب می شود.

عضو هیات امنای ستاد اقامه ی نماز با اشاره به این که در استان ها و شهرستان ها حضور دانش آموزان و دانشجویان در نماز جمعه قابل قبول تر است ادامه داد: البته در برخی مواقع هم این گونه نیست.

وی با اشاره به این که ارتباط میان ستاد نماز جمعه و ستاد اقامه ی نماز کم است خاطر نشان کرد: باید پیوند عمیق تری میان این دو برقرار شود.

بهشتی با تاکید بر ضرورت سهیم بودن دانش آموزان و دانشجویان در پایگاه نماز جمعه گفت: باید این دسته از افراد بتوانند اقدامات شایسته ای را انجام دهند.

باید از ایده های جوانان در راستای نماز به خوبی استفاده کنیم

عضو هیات امنای ستاد اقامه ی نماز با اشاره به این که دانش آموزان و دانشجویان برخی از برنامه ها را به صورت مستمر انجام می دهند گفت: در برخی از برنامه ها دانشجویان و دانش آموزان مجری برنامه ها هستند.

وی با اشاره به این که شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و ستاد اقامه نماز باید تلاش بیشتری کند و اهتمام ویژه را به خرج دهند گفت:  باید از ایده های جوانان در راستای نماز به خوبی استفاده کنیم،زیرا اگر جوانان حضور یابند می توانند سهمی در اجرا داشته باشند.

بهشتی با اشاره به این که باید از نمازخانه های مدارس به خوبی استفاده کنیم افزود: سه سال است که متولی اجلاس های ما مسجد است.

عضو هیات امنای ستاد اقامه ی نماز با اشاره به این که در برخی از مراکز استان ها برای نماز ظهر گاهی به دنبال باز بودن درب مسجدی بودند گفت: این مسئله آسیب بسیار زیادی را وارد می کند.

ضرورت چند منظوره شدن نمازخانه های مدارس

وی با تاکید بر این ضرورت چند منظوره شدن نمازخانه های مدارس ادامه داد: نمازخانه های مدارس می تواند محل اجتماع انجمن اولیا و مربیان،قرائت خانه و یا حتی کتابخانه شود

بهشتی با اشاره به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش مبنی بر این نمازخانه ها باید به صورت همزمان به کتابخانه و قرائت خانه تبدیل شود خاطرنشان کرد: متاسفانه از فضاهای موجود به خوبی استفاده نکردیم.

عضو هیات امنای ستاد اقامه ی نماز با اشاره به این که در برخی از استان ها برای آموزش مسائل دینی،روزهای تعطیل را  به صورت داوطلبانه به این امر اختصاص داده اند،گفت: آن ها در مسجد دروس دینی را آموزش می بینند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کتاب مستقلی پیرامون موضوع نماز داریم افزود:  کتاب های کم درسی مانند نشریات رشد به موضوع نماز پرداختند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار