یادداشت/توصیه ای از استاد سازگار به پسرش؛

کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای مداح شدن چیست؟

شهرهای بزرگ، دارای تشکل‌هایی با عنوان جامعه مداحان یا ذاکران هستند که به طور معمول، هفته‌ای یک بار تشکیل جلسه می‌دهند...

 به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، لابد بارها و بارها درباره پیمودن ره صد ساله در یک شب چیزهای زیادی شنیده‌اید، اما هیچ وقت کسی از پیمایش یک راه دراز در فرصت کوتاه برای مداح شدن، حرفی نزده است؛ چون کم‌تر کسی فکر می‌کند که می‌شود برای مداح شدن از راه‌های کوتاه استفاده کرد.

راستش را بخواهید، هرچند کسی در این باره نگفته و ننوشته، اما خیلی‌ها هستند که تجربه یک شبه مداح شدن را آزموده‌اند. ماه محرم که از راه می‌رسد، هزاران بنر، پارچه نوشته و اطلاعیه مقابل دیدگان مردم نصب می‌شود و در آن، کسانی به عنوان مداح معرفی می‌شوند که قبلاً هیچ نام و نشانی در میان مردم نداشته‌اند. لازم نیست طرف، حاجی باشد. همین که یک سفر کربلا رفته باشد، می‌شود کربلایی فلان و میکروفون هیئت را می‌دهند دستش!

خیلی از اینها آن دسته افرادی هستند که یک شبه مداح شده‌اند و اسمشان در اطلاعیه‌ها جاگیر شده است. یعنی کسانی که راه طولانی و دراز مداحی را با بیراهه و به اصطلاح خودشان میان‌بر اشتباه گرفته‌اند. اما من می‌خواهم به واسطه چند سال تجربه همزیستی با مداحان پیشکسوت، راهی نه خیلی کوتاه، اما مطمئن برای مداح شدن را پیشنهاد کنم. البته ادعا ندارم که این راه‌ها و روش‌ها ابتکاری و عجیب و غریب است، بلکه همه آنها قبلاً تجربه شده‌اند.

1. تقلید، خیلی هم بد نیست: اینکه یک نفر شکل حاج محمود کریمی بخواند یا نوع خواندن محمدرضا طاهری را پیاده کند، چیز بدی نیست. بدی ماجرا آنجاست که یک مقلد بی‌کم و کاست باشیم و این تقلید را تا آنجا پیش ببریم که فقط ادای مداحان نامدار و موفق را در آوریم. طبیعی است که مخاطب شما می‌رود دنبال اصلش و به شما احتیاجی نخواهد داشت. برای اینکه خودتان را راه بیندازید، هم در مجالس مطرح و پای منبر مداحان بنشینید و هم صدای آنها را گوش کنید. اینکه تأکید می‌کنم صدا، به این دلیل است که ویدئوی مداحی بیشتر شما را با رفتارها و حرکات یک مداح آشنا می‌کند که تقلید کردن از آنها بسیار بی‌ارزش است و شما را از اصل کار غافل می‌کند. صوت مداحی کسانی را بیش‌تر گوش کنید که به اشعار خوب تکیه فراوان‌تری دارند.

2. تا می‌توانید شعر خوب جمع کنید: قدیمی‌ها برای گرفتن یک شعر خوب، گاهی یک سفر دراز را تحمل می‌کردند، اما الآن تا دلتان بخواهد شعر مناسب در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به اشتراک گذاشته می‌شود. شعر را از سرمنشأ خود بگیرید و سعی کنید با چند شاعر ارتباط بگیرید که سروده‌های دست اولشان را به شما بدهند. در هر شهر هم انجمن‌هایی هست که شاعران به آنجا رفت و آمد می‌کنند. از طریق آن انجمن‌ها شاعر و شعر خوب پیدا کنید.
3. صدایتان را دائم ضبط کنید: الآن همه گوشی‌های تلفن همراه، مجهز به ضبط صدا هستند. برای اینکه روی شعرهای انتخابی‌تان سبک بگذارید، صدایتان را مرتب ضبط و چند بار آن را گوش کنید. اگر رویتان نمی‌شود در حضور یک استاد مداحی بخوانید، صدا و نحوه مداحی‌تان را در اختیار یک مداح باتجربه و دلسوز بگذارید تا درباره آن نظر بدهد و ایرادهای شما را بگیرد.

4. در جلسات مداحان شهر خود شرکت کنید: شهرهای بزرگ، دارای تشکل‌هایی با عنوان جامعه مداحان یا ذاکران هستند که به طور معمول، هفته‌ای یک بار تشکیل جلسه می‌دهند. مهم‌ترین فعالیت و کارکرد این جلسات، خواندن مداحان پیشکسوت است که در مجلس‌داری آنها، هزاران نکته آموزشی نهفته است. شرکت در این جلسات به عنوان یک مستمع آزاد و معمولی باعث می‌شود یک مداح جوان، راه و رسم مداحی را به صورت عملی بیاموزد و آن را در کار خود اجرا کند. در تهران، این جلسات در همه روزهای هفته و در نواحی مختلف شرق، غرب، مرکز و جنوب تهران برگزار می‌شود. علاوه بر آن، خانه مداحان اهل بیت (ع) هر چهارشنبه صبح، جلساتی دارد که بسیار آموزنده است.

5. همه محتوای مداحی‌تان را با یک ذاکر باتجربه در میان بگذارید: برای یک مداح، علاوه بر شعر و صدا، چند چیز دیگر اهمیت دارد که مجموعه آنها محتوای مداحی قلمداد می‌شود. اینکه از چه مقتلی استفاده کنید، اینکه در خواندن مدح و منقبت، قصیده یا نوحه چه لحنی داشته باشید و چگونه موسیقی شعرها را تنظیم کنید، خود هنر بزرگی است که باید مجموعه آنها را به تأیید یک مداح خوب و خوشنام برسانید. اینکه شما را شاگرد او بدانند، چیزی از شما کم نخواهد کرد، بلکه اگر استاد خود را به درستی انتخاب کنید، شاگردی او موجب افتخار و آبروی شما خواهد بود.

6. همیشه حین مداحی، باوضو باشید: وضو داشتن نه تنها انسان را رعایت‌مند و مؤدب به آداب و اخلاق اسلامی می‌کند، بلکه موجب افزایش اعتماد به نفس یک مداح می‌شود. قدیمی‌ها می‌گفتند که پاکیزه بودن یک مداح او را از به زبان آوردن هر کلام و شعری باز می‌دارد.

7. از هر فرصتی برای خواندن استفاده کنید: هیئت‌های خانگی، مراسم مذهبی در مسجد، مهمانی‌های خانوادگی، سفر با دوستان و ... همه و همه مجالی برای خواندن یک مداح است. خجالت را کنار بگذارید و از این فرصت‌ها فراوان استفاده کنید. اگر خجالتی و بسیار مأخوذ به حیا باشید و به اصطلاح، روی لازم را برای خواندن در جمع نداشته باشید، هیچ وقت یک مداح خوب نخواهید شد. اگر اعتماد به نفس کافی ندارید، برای به دست آوردنش تمرین کنید. استاد غلامرضا سازگار به «زهیر» فرزندش در ابتدای آموزش مداحی به او گفته است: «یک چوب خشک جلوی دهانت بگیر. فکر کن میکروفون هیئت است و کلی جمعیت چشمشان به دهان توست.»

8. در ابتدای منبر، چند آیه قرآن قرائت کنید: قرائت قرآن از آداب اصلی و اولیه منبر یک مداح بوده که امروز این سنت به فراموشی سپرده شده است، اما قرائت قرآن باعث می‌شود که ورودی بهتر و دقیق‌تر به شعرخوانی داشته باشید. متأسفانه این سنت را فقط یکی از مداحان قدیمی به نام «استاد صمصام» در ابتدای مداحی‌اش اجرا می‌کند.

این هشت روش، حتماً شما را از سرگردانی نجات خواهند داد و با انجام آنها خواهید دید که راه مداحی، با توجه به گسترش رسانه‌های اجتماعی، آنقدرها هم طولانی و پردردسر نیست. به خودتان اعتماد کنید و به خدا توکل! بسم‌الله.
حمیدمحمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر هادی
۱۳:۳۵ ۲۱ دی ۱۴۰۲
من ۱۳ یالمه و نوحه های نذار قطری رو خیلی تمرین کردم و حتی بعضیاشونم حفظم اما روم نمیشه جلوی حتی ۱ نفر بخونم چون فکر میکنم صدام بده برای اینکه صدام خوبشه باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
امیر هادی
۱۳:۳۴ ۲۱ دی ۱۴۰۲
من ۱۳ سالمه و نوحه های نذار قطری رو خیلی تمرین کردم و حتی بعضیاشونم حفظم اما روم نمیشه جلوی حتی ۱ نفر بخونم چون فکر میکنم صدام بده برای اینکه صدام خوبشه باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۰۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
سلام. شنبه آینده. در یک مجلس گفته اند چند دقیقه نوحه بخوان. اولین بارم هست. راهنمایی کنید. روی نوحه یک مداح معروف هم مقداری تمرین کرده ام.
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۰۰:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام میتونم بپرسم چجوری میتونید توی هیت ها بخونیم؟
یعنی چجوری راه پیدا کنیم توی هیت ها که بخونیم و همش بخونیم تو هیت ها .
Iran (Islamic Republic of)
کامران صفاری
۰۰:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام خیلی دوست دارم مداح معروف بشوم
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۰۸:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید من در یک ه‍یئت مداحی میکنم از روضه تا نوحه واحد و... هیئت را بعنوان اجرا کننده یک مراسم به مسجد محل دعوت کرده اند اعضا هیئت دوست دارند منهم در جلسه مسجد بخوانم اما از مداح مسجد و مردم خجالت میکشم لطفا راهنمایی کنید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاها
۱۴:۵۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
سلام من الان 11 سالمه از9 سالگی شروع به مداحی کردم اوایل فقط 18 تا هست مداحی کرده بودم اما بعد 18 تا مداحی دعوت به قم شدم بعد مشهد اراک ساوه
و ... تا الان که به کربلا رسیده ایام فاطمیه من در کربلا هیت داشتم
همه بدونید برای مداحی فقط باید دلت رو به کسی که برای مو خونی بدی
Iran (Islamic Republic of)
محمد باقر مرزبان
۱۲:۵۰ ۲۹ دی ۱۴۰۰
سلام علیکم من خودم مداح هستم و ۱۳ سالم است در شهرستان ازنا فعالیت میکنم ودر آنجا در دو هیئت مداحی میکنم و در استان مرکزی اراک یک بار دهه فاطمیه آنجا مداحی کردم من نمی خواهم معروف شوم می خواهم مداح شوم بزرگ شدم به قول حرف امام صادق:هرکس در مجالس عزاداری برای ما پول بگیرد فقیر میشود. ما مدعیان صف اول بودیم از آخر مجلس شهدا را چیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۰ دی ۱۴۰۰
سلام من عاشق مداحی و از سبک شور خیلی خوشم میاد البته از سبک ترکی هم خوشم میاد آرزوم مداح شدن است
Iran (Islamic Republic of)
اکبر عبدی
۱۹:۵۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام خوبی من دلم می خواهد مداح کشورم بشوم مداح اهل بیت علیه السلام هستم
Iran (Islamic Republic of)
شهزاد
۱۱:۲۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
بهترین کانال آموزش مداحی های کشور
https://www.aparat.com/Hellboyh33
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی روستایی
۱۱:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
کانال رایگان جدیدترین و بهترین آموزش مداحی های کشور
www.aparat.com/Hellboyh33
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام با اینکه دخترم اما عاشق مداحی ام
Iran (Islamic Republic of)
محمد سالار
۰۸:۱۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
من عاشق مداحی هم مخصوصن کربلایی امین محمود جانلو
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
من وقتی در اوج میخوام بخونم که یهویی وارد اوج باید شد صدام خفه میشه و در نمیاد و اینکه صدام بقول معروف نکرس/:
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۲۲:۰۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام‌من‌عاشق‌مداحی‌هستم‌ولی‌نمیدانم‌از‌کجا‌شروع‌کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز شما اول باید سبک صدایت را پیدا کنی یعنی ببینی صدایت به چه نوع نوحه ای می خورد پس از آنکه فهمیدی از چند نفر سوال کن و پیششان بخوان بعد اگر تایید کردند که خوب است یعنی این نوحه به صدایت می خورد آن را تمرین کن و بعد در مجالس برو بخوان توکلت به خدا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
البته کلاس مداحی بی نتیجه نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من عاشق مداحی هستم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۹:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام من تنها چهارده سال دارم ولی افتخار آن را دارم که جلوی چند صد نفر و چند هزار نفر در ایام محرم و صفر یا عزاداری های مختلف مداحی کرده ام هرچند من به خاطر شهرت و این چیز های بیخودی مداحی نمیکنم بلکه بخاطر عشق به امام حسین و اهل بیت پیامبر است که مداحی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام من چند ساله مداحی میکنم وصدای خوبی هم دارم عاشق امام حسین واهل بیت هستم راهنمایی کنید چه کارکنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حسین
۱۵:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
سلام
دلم از کودکی برای مداحی و ادعیه خوانی پر میکشد ولی تاکنون که ۵۰ ساله شدم راهش را پیدا نکردم .ولی شوق وعلاقه ام اصلا کم نشده است. در صدایم تحریر ندارم . آیا راهی برای موفقیت هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
با سلام خیلی عاشقم ولی نمیدونم روضه رو از کجا و از چی بخونم
Germany
سهراب
۰۲:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام
ممنونم از راهنمایی شما اجرتون با اباعبدالله الحسین
برا درم دعا کن منم مداح اهل بیت خاندان عصمت و طهارت باشم چون خیلی آرزو دارم روزی مداح باشم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۱۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
منم عاشق اینکه مداح بشم را خیلی دارم مثلا حاج کریمی مرسی از کسانی که ضحمت کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
استفاده کردیم خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود خداخیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
سید ابوالفضل موسوی
۱۱:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
من از بچگی مداحی را دوست داشتم اما نمی دونم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمدکرمی
۲۳:۳۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
باسلام من ازبچگی نوحه خوان بودم وسبک های مختلفی امتحان میکنم ودچارسردرگمی هستم وتابه حال افتخارشاگردی نداشتم بدلیل مهاجرت به شهررباط کریم کسی رونمیشناسم اگرمیشود حتی توی تهران یک مداح دلسوزمعرفی کنید راهم روپیداکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
منم مداحی رو دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۷:۲۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام من از ۷ سالگی به کلاس مداحی می رم این کلاس توی همه شهر است کلاس ستایش گران است
Iran (Islamic Republic of)
کربلایی
۱۵:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
عالی خداخیرتون بده
آخرین اخبار