نقد و بررسی اپیزود دوم بازی ۴۱۱۴۸

اگر از آن دسته افرادی هستید که با جدیت بازی‌های اندرویدی را دنبال می‌کنید، امکان ندارد که با عنوان پر سر و صدای ۴۱۱۴۸ آشنا نباشید. یک بازی تمام عیار چه از لحاظ فنی، چه هنری و چه از لحاظ محتوایی. مهدی فنایی، خالق این عنوان، پیش‌تر هم با ساخت بازی «سرزمین رویا» توانمندی خود را در روایت داستان آن هم در یک بازی مستقل نشان داد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ اپیزود دوم تلاش کرده است تا گوشه های بیشتری از داستانی که در اپیزود نخست آغاز شد را برای مخاطبان روشن کند. هر چند اگر بخواهیم بطور کلی در مورد روند داستانی اپیزود دوم نظر دهیم، باید بگوییم که روند داستان رو به جلو نبوده است و اپیزود دوم بیشتر تمرکزش را بر روی آشنایی هرچه بیشتر با پیشینه و هویت شخصیت اصلی بازی گذاشته است. سازنده تلاش کرده است تا با دادن سرنخ هایی هویت شخصیت اصلی را برای گیمرها از ابهام در آورد.

نقد و بررسی اپیزود دوم بازی ۴۱۱۴۸

با کمی جستجو در بازی و انجام پازل هایی کوچک، متوجه خواهیم شد که نام شخصیت اصلی بازی «سینا تنتا» می باشد. البته ترجیح می دهم که سرنخ ها را خودتان به دست آورید تا اینکه به تشریح آنها بپردازم. به نظر می رسد که در این بازی که سرشار از نماد ها و مفهوم های ویژه ای است، نام شخصیت اصلی هم بیانگر مفهوم ویژه ای باشد. برای مثال ممکن است ارتباطی بین نام شخصیت اصلی و ساختمانی که داستان اپیزود دوم در آن جریان دارد وجود داشته باشد. چرا که نام آن ساختمان «جیزه» می باشد. با ساختاری شبیه به ابلیسک و احتمالا اشاره کننده به هرم بزرگ جیزه که در مصر واقع است.

نقد و بررسی اپیزود دوم بازی ۴۱۱۴۸

نکته جالب اینجاست که نام شخصیت اصلی بازی یعنی «سینا»، نام کوهی در سرزمین مصر (همان سرزمینی که هرم بزرگ جیوه در آن واقع است) نیز هست که وقایعی مذهبی-تاریخی در آنجا روی داده است. همچنین در قرآن به این کوه نیز سوگند یاد شده است. البته این ارتباط ها (که بعنوان مثال ذکر شده اند) تنها حدس و گمان هستند و مطمئنا با انتشار اپیزود های جدیدتر، سرنخ ها و ارتباط های بیشتری را می توان دریافت. بازی از نظر هنری کاملا قابل قبول است و مهدی فنایی به خوبی توانسته است با اتکا به طرح های وکتور، فضایی فانتزی را به وجود آورد. به نظر می رسد که در اپیزود دوم توجه بیشتری به روایت داستان با استفاده از میان پرده ها شده است. میان پرده هایی که متناسب با اتمسفر بازی به خوبی کارگردانی شده اند و با انتخاب به جای موسیقی، تاثیر بسزایی در جذب مخاطب و غرق شدن در داستان بازی گذاشته است.

نقد و بررسی اپیزود دوم بازی ۴۱۱۴۸

انتظار می رفت که اپیزود دوم طولانی تر از اپیزود اول باشد. اما چنین نشد و در گیم پلی بازی پازل ها و معماهای کمی گنجانده شده است. بطوری که نمی توان بطور کامل با اتمسفر بازی مانوس شد و ارتباط مخاطب با داستان بازی تنها بصورت سطحی باقی می ماند. در این اپیزود دو پایان مختلف برای بازی وجود دارد که نشان می دهد سازنده بازی تصمیم دارد نقش گیمرها را در روند داستان پررنگ تر کند. گیم پلی بازی نیز همچون اپیزود اول، تمام استاندارد های یک بازی ماجراجویی را رعایت کرده است. هرچند معماها بسیار کم هستند. در محیط بازی نیز به جزئیات دقت فراوانی شده است و از تمام المان های موجود در محیط بازی به مطالبی می توان پی برد. البته پی بردن به مفاهیم نیازمند قدرت استدلال و ربط دادن جز به جز المان ها به یک دیگر می باشد. در غیر این صورت ممکن است نتیجه ی عکس دهد و این موضوع ممکن است به همان تهمت های زده شده به سازنده ی بازی ختم شود.

نقد و بررسی اپیزود دوم بازی ۴۱۱۴۸

در مجموع اپیزود دوم تلاش داشت تا ما را بیش از پیش با شخصیت اصلی آشنا کند و احتمالا ادامه ی داستان اصلی در اپیزود های بعدی از سر گرفته می شود. در این اپیزود تلاش شده بود تا برخی ابهام ها و به نوعی سوتفاهم ها در مورد مفاهیم گنجانده شده در بازی نیز روشن و اصلاح شوند و خوشبختانه تا حدودی به برخی پرسش ها پاسخ داده شد. تنها ایرادی که به بازی می توان گرفت، کوتاه بودن آن است. امیدواریم به این موضوع توجه ویژه ای شود که اگر شود، مطمئنا موفقیت های بیشتری را نیز برای سازنده ی آن در پی خواهد داشت.

گزارش از رامین فتوت



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
عالی عالی بود
Germany
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۴
شاید وقتشه بعضی از کسانی که بازی را متهم کرده بودند عذر خواهی کنند
آخرین اخبار