کرمانشاه؛

رد پای شوکا را در بوزین و مرخیل بیابید

بوزین و مرخیل منطقه ای است جنگلی و کوهستانی در استان کرمانشاه که با کشور عراق نیز هم مرز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛تنوع زیستی گیاهی و جانوری بالا، جنگلهای با ارزش بلوط ، كوهستانهای زیبا، رودهای پرآب، جلوه های طبیعی، زمینه فعالیتهای پژوهشی و گردشگری را در منطقه بوزین و مرخیل فراهم کرده است.

 منطقه بوزین و مرخیل با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا وارزش های رویشگاهی با مساحتی برابر با 23724 هکتاردر پاییز 1374 به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و درسال 1378 حفاظت شده اعلام شد.
 منطقه حفاظت شده بوژين مرخيل درمنتهي اليه شمال غربي کرمانشاه، زيستگاه عمده کوچکترين گوزن ايران به نام شوکا يا گوزن مينياتوري است

شوکا نوعی گوزن کوچک بومی اوراسیا به رنگ سربی یا سرخ است و در مناطق سردسیر زندگی می کند و زیستگاه اصلی آن در ایران کرانه های دریای خزر است و تعداد بسیار کمی هم در غرب و شمال غرب کشور مشاهده شده است.

تنوع زیستی گیاهی وجانوری بالا ،جنگلهای با ارزش بلوط ، کوهستان های زیبا، رودهای پرآب ، جلوه های طبیعی ، زمینه فعالیت های پژوهشی وگردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.
رودخانه گلال ، لون ، مرخیل وسیروان ازمنابع آبی داخل وحاشیه این منطقه می باشدکه با دره های زیبا برجذابیت های منطقه افزوده است.

از گونه های جانوری این منطقه می توان به بز وپازن ، شوکا ،قوچ ومیش ،گراز ، پلنگ ،سیاه گوش ، سنجاب ایرانی ، گربه وحشی ،شغال ، گرگ ، تشی ،روباه، تیهو ،کبک ، کمرکلی بزرگ ،گنجشک سانان ، عقاب ، مارپلنگی ، یله مار، گرزه مار اشاره کرد.

وسعت منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل بیش از سی و سه هزار هکتاراست.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کرمانشاه ، شوکا ، بوزین ، مرخیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.