رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران:

ناشناخته بودن بیماری‌های روانی در جامعه، بیماران را به سمت فالگیر و دعانویس سوق داده است

بزرگ ترین غفلت ها در حوزه سلامت روان در کشور، نخست نداشتن شناخت صحیح از بیماری های روانی و دوم بی توجهی به "روانپزشکی جامعه نگر" است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن علمی روانپزشکان ایران، دکتر احمد جلیلی رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران با ابراز تاسف از ناشناخته بودن بیماری های روانی نزد عموم مردم، پزشکان و حتی سیاست گذاران و تصمیم گیران جامعه گفت: هنوز هم تعداد زیادی از مردم برای برطرف کردن بیماری های روانی به جای مراجعه به روان پزشک، دست به دامان همیوپاتی، طب سنتی، فالگیر، دعا نویس و... می شوند؛ این درحالیست که ادامه این روند علاوه بر گسترش خرافات در جامعه، سبب مزمن شدن بیماری های روانی به دلیل مراجعه نکردن به روانپزشک می شود.
     
دکتر احمد جلیلی در آستانه برپایی "پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه" که 5 اسفند ماه امسال در بیمارستان روزبه تهران برگزار می شود با اعلام این مطلب افزود: با وجود اطلاع رسانی های انجام شده، طی سال های اخیر در زمینه معرفی بیماری های روانی، هنوز این بیماری ها شامل اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلالات دو قطبی و اسکیزوفرنی که 25 درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند در جامعه ناشناخته اند که لزوم همکاری رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون برای معرفی این بیماری ها ضروری است.
     
 وی با اشاره به اینکه اکثر بیماری های روانی با علایم گمراه کننده در اندام ها همچون درد در ناحیه قفسه سینه، احساس تنگی نفس، عوارض گوارشی، اسکلتی، سردرد، درد و علامت در هر یک از اعضای بدن بروز یافته، سیمای بالینی بیماری های جسمانی را تقلید می کند، خاطر نشان ساخت: متاسفانه نه تنها بیماران به دلیل آگاهی نداشتن از منشا این دردها و ناراحتی ها که اغلب منشا روانی دارند به پزشکان غیر روانپزشک مراجعه می کنند که اغلب پزشکان هم پس از انجام معاینات بالینی، انواع آزمایش های پاراکلینیکی و دیگر روش های تشخیصی عنوان می کنند که بیمار مشکلی ندارد و از آنجا که بیمار هنوز احساس درد دارد با بی اعتمادی نسبت به پزشک نزد پزشک دیگری می رود. 

به گفته دکتر جلیلی، حتی در مواردی که پزشک به بیمار می گوید، می بایست، نزد روانپزشک برود، اکثر بیماران از ترس "انگ"این بیماری نمی پذیرند و تنها اقلیتی از این افراد حاضر می شوند به  روانپزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه توجه به موضوع سلامت روان سال ها در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است و از طرف دیگر با توجه به اینکه ارتقای سلامت روان از عهده یک وزارتخانه مانند وزارت بهداشت یا یک سازمان مانند بهزیستی به تنهایی خارج است و این مساله مسئولیتی ملی است، محور "پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه"، "سلامت روان و رسالت همگانی" نام گذاری شده است.

 رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران تصریح کرد: بزرگ ترین غفلت ها در حوزه سلامت روان در کشور، نخست نداشتن شناخت صحیح از بیماری های روانی و دوم بی توجهی به "روانپزشکی جامعه نگر" است.

وی گفت:  در نظام فعلی سلامت، روانپزشکان در مطب و مراکز درمانی به درمان بیماران می پردازند، اما در روانپزشکی جامعه نگر، روانپزشک و تیم همراه وی با مراجعه به جامعه و خانه های مردم به شناسایی بیماران روانی و درمان آنان می پردازند.

دکتر جلیلی یادآور شد: پزشکی جامعه نگر روشی است که سال ها در کشورهای پیشرفته دنیا آزموده شده و نتایج مثبتی در زمینه ارتقای سلامت روان در جامعه به همراه داشته است. این روش هر چند در سال های 1350-1351 خورشیدی در بیمارستان روزبه تهران به کار گرفته شد، اما در همان سال ها پی گیری اجرای آن رها شد و اخیرا اقداماتی برای احیای آن به کار گرفته شده است.
     
وی با اشاره به اینکه روانشناسی جامعه نگر نیازمند شبکه درمانی و ساختار مناسب در نظام درمانی است که متاسفانه شرایط آن هنوز در کشور فراهم نیست، افزود: هر چند عملی سازی این طرح نیازمند بودجه و امکانات است که هنوز بستر آن در کشور چندان فراهم نیست، 
اما اقداماتی در این زمینه از سوی دپارتمان روانپزشکی دانشگاه تهران، انستیتو روانپزشکی تهران ، دانشگاه علوم بهزیستی و انجمن علمی روانپزشکان ایران در حال انجام است.

گفتنی است،"پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه" از سوی کرسی یونسکو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران  با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی کشور از جمله انجمن علمی روانپزشکان ایران؛ انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ انجمن علمی جامعه شناسی ایران؛ انجمن پرستاری ایران؛ دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت؛ مرکز تحقیقات روانپزشکی؛ مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان پزشکان تهران) 
سه شنبه 5 اسفند ماه در بیمارستان روزبه تهران برگزار می شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.