یادداشت حقوقی/

ایجاد مراکز داوری تخصصی، مهمترین راهکار تامین امنیت قضایی در کشور است

یک حقوقدان گفت: تشکیل مراکز داوری تخصصی همچون کانون داوری، مرکز داوری اتاق بازرگانی و داوری‌های تخصصی منطقه‌ای، یکی از مهم‌ترین راهکارهای تامین امنیت قضایی در کشور است که سبب تسریع در حل و فصل اختلافات حقوقی مردم، کاهش بار مراجع قضایی و توسعه نظم عمومی حقوقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، هفته گذشته اولین کانون مؤسسات داوری کشور با حضور مقامات عالی‌رتبه قوه ‌قضائیه در حالی افتتاح شد که از این پس مردم برای حل‌وفصل اختلافات به یک قاضی خصوصی تحت عنوان داوری، مراجعه کنند.

این طرح از دو سال پیش به عنوان پایلوت در استان مرکزی شروع شد که از مزایای آن می‌توان به تخصص داوران، محرمانه و علنی نبودن، سرعت و صرفه اقتصادی اشاره کرد.

در همین زمینه «سیدعلی شاه‌صاحبی» حقوقدان و وکیل دادگستری طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، به تشریح اهمیت و دیگر مزایای این طرح پرداخت، که متن این یادداشت به شرح زیر است:

اگرچه به نظر اولین و راحت‌ترین راه در برخورد با مسایل حقوقی رجوع به محاکم قضایی است، اما تجربه نشان داده است که در مواردی، طرفین پس از طی تشریفات و مراحل مختلف رسیدگی‌های قضایی، نهایتاً به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره و صحبت‌های دوستانه مناسب‌ترین روش رفع اختلاف باشد.

از طرفی تفاوت‌های فرهنگی و دیدگاهی، در بسیاری از موارد، مانع مذاکرات سازنده بین طرفین اختلاف می‌شود، لذا حضور یک میانجی (حَکَم) و داوری کارآزموده و منصف که علاوه بر تبحر در موارد بتواند به بهترین شکل، طرفین را در کنار هم نشانده و موضوع را حل و فصل نماید، می‌تواند بسیار سازنده و نتیجه بخش باشد.

در داوری طرفین می‌توانند با توافق هم، به یک داور یا نهاد داوری مرضی‌الطرفین مراجعه کرده و نظر داور را قاطع اختلاف خویش قرار دهند.

داوری از جمله روش‌های حل و فصل اختلافات حقوقی است که هم از لحاظ هزینه و هم از جهت زمان و تشریفات رسیدگی بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر از روال قضایی بوده و معمولاً از لحاظ حفظ روابط دوستانه تجاری و تعاملات کاری نیز دارای مزیت‌های مضاعف دیگری است.

تشکیل مراکز داوری تخصصی همچون کانون داوری، مرکز داوری اتاق بازرگانی و داوری‌های تخصصی منطقه‌ای نیز یکی از مهم‌ترین راهکارهای تامین امنیت قضایی در کشور است که سبب تسریع در حل و فصل اختلافات حقوقی مردم، کاهش بار مراجع قضایی و بالاخص نظم عمومی حقوقی است.
 
با تاسیس این مراکز، اصحاب دعوی تشویق خواهند شد که دعاوی حقوقی پیچیده خود را به داوری ارجاع نمایند و در مواردی نیز که سال‌ها است پرونده خاصی بلحاظ تشریفات قضایی منجر به صدور حکم نشده باشد، فیصله داده و به مراکز داوری رجوع کنند.

نکته بسیار مهمی که می‌بایست در مراکز و یا کانون‌های داوری به آن توجه شود، دقت در انتخاب داوران صلاحیتدار و بی‌طرف بوسیله هیات امنای این مراکز است و هر مرکز داوری که انتظار داشته باشد اصحاب دعوی با تراضی دعاوی خود را بدان ارجاع نمایند می‌بایست در انتخابات داوران با منتهای بی‌طرفی و صرفا بر اساس صلاحیت تخصصی آنان اقدام نماید تا هر دعوایی بر اساس سوابق تجربی و تخصصی داوران بدان‌ها ارجاع گردد.

طبیعی است همه این راهکار‌ها موقعی موجب گسترش روز افزون خدمات کانون داوری و کاهش بار دعاوی حقوقی در مراجع قضایی خواهد گردید که اصحاب دعوی در عمل شاهد نتیجه مطلوب ارجاع پرونده‌های پیچیده به این مراکز باشند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار