«شجریان» در رونمایی آلبومش:

«مستور و مست» یک شکوه موسیقایی است

مراسم رونمایی آلبوم موسیقی، تازه ترین اثر همایون شجریان با آهنگسازی ژانو باغومیان، سه شنبه 19 اسفند، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم رونمایی آلبوم موسیقی ، تازه ترین اثر همایون شجریان با آهنگسازی ژانو باغومیان، سه شنبه 19 اسفند، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

«مستور و مست» یک شکوه موسیقایی است

 این مراسم با حضور همایون شجریان، ژانو باغومیان، صدرا امانی، امیرعلی بشارتی، علی شجاعی، رضا یزدانی، تهمورس پورناظری، فردین صاحب‌زمانی، علی اوجی و ... برگزار شد و اجرای آن را نیز ژاله صادقیان بر عهده داشت.

در ابتدای این مراسم ژانو باغومیان طی سخنانی درباره آلبوم «مستور و مست» گفت: این آلبوم اولین اثر رسمی من در بازار موسیقی است که به خوانندگی همایون شجریان منتشر شده است. فعلا نمی‌توانم درباره خوب یا بد بودن آلبوم صحبت کنم زیرا این مردم هستند که باید درباره آلبوم نظر بدهند در هر صورت مسیری که برای تولید این آلبوم طی شد به آشنایی من با همایون شجریان در پروژه سیمرغ بر می‌گردد که بعد از شنیدن صدای زیبای او تصمیم گرفتم خوانندگی آلبوم را به او بسپارم.

وی افزود: کارهایی که معمولا در موسیقی ایران تولید می‌شود اغلب خواننده محور هستند و با موسیقی در یک خط قرار می‌گیرد اما ما در این کار موسیقایی تلاش کردیم که با دل و جرات بافت موسیقی را جدای از صدای قدرتمند همایون شجریان قرار دهیم. البته در این میان باید به این نکته اشاره کنم که موسیقی ارکسترال در دنیا تغییر پیدا کرده چراکه در این یکی ۲ دهه اخیر سازهای الکترونیک نیز به این مجموعه‌ها اضافه شده که باعث حجیم‌تر شدن فضای صدایی شده است. به همین جهت ما نیز در این آلبوم سعی کردیم در حد توان خود به روزترین ارکستر را نشان دهیم که واقعا کار سختی بود و امیدواریم مخاطبان نیز از آن راضی باشند.

این هنرمند درباره‌ موسیقی این آلبوم بیان کرد: موسیقی «مستور و مست» کاملا غیرخطی است. در این کار، موسیقی را با دل و جرأت حرکت داده‌ایم و آن را با یک خواننده‌ سنتی همراه کردیم که البته کار سختی هم بود. قبلا فکر می‌کردم که نمی‌شود این اثر را در ایران به صورت کنسرت اجرا کرد؛ اما در حال حاضر فکر می‌کنم اجرای این آلبوم در ایران امکان‌پذیر است و می‌توان منتظر اجرای آن بود.

«مستور و مست» یک شکوه موسیقایی است

باغومیان درباره‌ پیام آلبوم «مستور و مست» نیز اظهار کرد: ما در این آلبوم به‌دنبال دسته‌بندی و اسم‌های عجیب و غریب نبودیم. این آلبوم پیام عرفانی و خودشناسی دارد. هدف ما هم انتقال مطلوب اشعار ایرانی است که مردم این اشعار را می‌فهمند؛ اما به آن عمل نمی‌کنند. حالا ما این پیام را با تزیینات موسیقایی به مخاطب انتقال داده‌ایم.

وی درباره‌ نام این آلبوم موسیقی گفت: در «مستور و مست» یک درهم تنیدگی وجود دارد که این به معنای مستور بودن است، منظور از مست هم صدای شجریان است که بسیار پرقدرت در این اثر ظاهر شده است.

همایون شجریان خواننده آلبوم «مستور و مست» نیز در ادامه مراسم درباره این آلبوم، اظهار داشت: برای من همکاری با ژانو باغومیان تجربه بسیار خوبی بود؛ زیرا از جمله هنرمندانی است که تسلط زیادی به فرهنگ ایرانی دارد و علاوه بر اینها عرفان را هم می‌شناسد. اتفاقا همین آشنایی خوب این هنرمند به عرفان شرقی بود که شنیدن موسیقی او را برایم جذاب‌تر کرد. البته یکی از نقاط قوت این آهنگساز در کارهایش به این دلیل است که او شکوه و عظمت محتوای شعر شاعران بزرگی چون مولانا، حافظ و عطار را در قالب ظریف موسیقی حفظ کرده و توانسته با ارکستراسیون قوی کار قابل تاملی ارائه دهد.

«مستور و مست» یک شکوه موسیقایی است 

وی ادامه داد: سبک موسیقایی ژانو باغومیان با یک موسیقی حماسی و قلدری همراه شده است که حضور ۳۰۰ نوازنده در قالب یک ارکستر توانسته شکوه موسیقایی خوبی را به مخاطب نشان دهد. او در این آلبوم توانسته با استفاده از موسیقی غربی و ترکیب آن با موسیقی ایرانی شکوه و عظمت خاصی را به کلام آهنگ بدهد. همین موضوع باعث شد که من دخالت کمتری در کار انجام دهم. من فکر می‌کنم این آلبوم نمره‌ مثبتی در کارنامه فعالیت‌هایم محسوب می‌شود.

شجریان همچنین گفت: آلبوم «مستور و مست» بالانس ذهنی آدم‌ها را نسبت به آثار من، کمتر بر هم می‌زند. مثلا وقتی کار «آرایش غلیظ» منتشر شد، می‌دانستم این کار با سلیقه خیلی‌ها منطبق نیست و از آن انتقاد می‌شود. با این حال دوست داشتم که در زمینه‌ موسیقی فیلم تجربه کسب کنم. البته نمی‌دانم استقبال از این کار چگونه است و نمی‌توانم درباره‌ کارهایم پیش‌بینی داشته باشم، چون هر وقت هم پیش‌بینی کرده‌ام، اشتباه از آب درآمده است.

صدرا امانی تهیه کننده آلبوم «مستور و مست» در ادامه به توضیحاتی درباره چگونگی شکل گیری آلبوم پرداخت و گفت: دوستی‌ای که از قبل با ژانو باغومیان داشتیم این انگیزه را در ما ایجاد کرد که بعد شنیدن موسیقی‌ای که ساخته بود به دنبال انتشار آن نیز باشیم از این رو بعد از مذاکرات اولیه به دلیل اینکه ژانو دنبال صدای خاصی بود با خوانندگان مختلفی وارد مذاکره شدیم و در نهایت تصمیم گرفتیم که از همایون شجریان برای حضور در این اثر دعوت کنیم.

​ علی شجاعی مدیر موسسه فرهنگی هنری «گلچین آوای شرق» نیز در این مراسم، اظهار داشت: وقتی برای اولین بار با ملودی ژانو باغومیان و صدای همایون شجریان مواجه شدم شاهد شنیدن کار بسیار اثرگذار و فوق العاده‌ای بودم که بسیار شگفت زده‌ام کرد. مطمئنم به دلیل هزینه سنگینی که برای گروه تولید‌کننده داشته و البته تلاشی که هنرمندان اثر انجام داده اند، مخاطبان موسیقی از فردا که آلبوم به صورت سراسری منتشر می‌شود شاهد اثری خوب و با کیفیت در عرصه موسیقی خواهند بود.

«مستور و مست» یک شکوه موسیقایی است 

این تولید‌کننده تصریح کرد: من از همه مخاطبان خواهش می‌کنم که آلبوم «مستور و مست» را به صورت اورجینال تهیه کنند تا بتوانیم از این دست آثار و شاهکارها بیشتر تولید کنیم.

در پایان این مراسم کلیپ «خموش باش» به کارگردانی فردین صاحب‌زمانی و بازی مهتاب کرامتی پخش شد.

گفتنی است، آلبوم «مستور و مست» تولید شرکت فرهنگی هنری پژواک نوای هنر پارسه که موسسه گلچین آوای شرق پخش آن را بر عهده دارد، از 20 اسفند، در سراسر کشور قابل خریداری خواهد بود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار