نشانه ها و خصوصیات عینک خوب

تایید نهایی قاب عینک بهتر است توسط متخصص انجام شود بر اساس وضعیت دقیق عیوب انکساری و وضعیت بینایی افراد.

دکتر کی‌پور، اپتومتریست در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران بیان کرد: اصولا عینک طبی همانطور که از نامش پیداست در حیطه اقلام و ابزارهای طبی و پزشکی است و قطعا در روند تجویز، انتخاب و ساخت عینک طبی باید از استانداردهای ویژه‌ای تبعیت شود و متخصصین اپتومتریست در این روند نظارت مستقیم داشته باشند. 

اصولا فرم صورت، رنگ پوستف رنگ مو و رنگ چشم افراد از پارامترهای مهمی هستند که در انتخاب فریم مناسب باید مد نظر قرار گیرند که بر مبنای وضعیت دقیق عیوب انکساری و نیازهای بینایی فرد توسط متخصص اپتومتریست مورد تایید نهایی قرار می‌گیرد. 

فریم باید به گونه‌ای باشد که میدان دید فرد را پوشش دهد و خطاهای اپتیکی را به حداقل برساند و به همین جهت است که تاکید می‌شود انتخاب نهایی فریم بر عهده متخصص باشد تا بر مبنای وضعیت دید فرد مناسب‌ترین فریم برای شخص انتخاب شود. 

دکتر کی‌‌نژاد درادامه مثال‌هایی ازاین موارد ذکر شده را عنوان کرد: به عنوان مثال برای افراد دارای بینی بزرگ و کشیده هستند، فرم بزرگ و ضخیم مناسب‌تر است و برای افرادی با صورت‌های گرد، فریم‌های مربعی شکل و کشیده مناسب است، دراشخاصی که رنگ پوست روشن دارد، عموم قالب‌های رنگی با چهره آنها سازگار است و رنگ چشم نیزبسیار مهم است برای اینکه رنگ قاب عینکی که انتخاب می شود کنتراست مناسب با رنگ چشم برقرار کند. 

عینک های فوتوکرومیک اصولا چسم را تا حد زیادی دربرابر امواج نور محافظت می‌کند و در موارد فوتوکرومیک بالا ممکن است تا حدی دید در شب را کاهش دهد و اصولا امروزه به طور فراگیر از عدسی‌های ضد انعکاس (آنتی رفلکس) استفاده می‌شود به ویژه برای افرادی که کار طولانی مدت با کامپیوتر، تلویزیون دارند و یا مدت طولانی رانندگی می کنند. 

دکتر کی‌نژاد درباره تاثیر عینک آفتابی و عدسی‌های ضد انعکاسی فنیر بیان کرد: عینک‌های آفتابی استاندارد (UV400) تا حد زیادی پرتوهای فرابنفش مضر و برخی اشعه های دارای انرژی بالا آسیب رسان به چشم را خنثی می‌کنند و معمولا برای حفاظت از بینایی استفاده از عینک‌‌های طبی استاندارد پیشنهاد می‌شود و برای افراد دارای عیوب انکساری عدسی‌های آنتی رفلکس توصیه می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی چشم را در برابر امواج مضر محافظت می کند. 

دکتر کی‌پور در پایان عنوان کرد: تجویز و انتخاب عینک بر مبنای ویژگی‌های اختصاصی افراد صورت می گیرد بعضا برخی افراد برای دید نزدیک، از فرم های مخصوص دید نزدیک استفاده می کنند و برخی افراد از عدسی‌های تدریجی استفاده می‌کنند که به طور معمول در سنین پیرچشمی از این نوع عینک استفاده می‌شود و باید در انتخاب قاب‌های مربوط به عدسی‌های تدریجی ملاحظاتی در نظر گرفته شود و در نهایت تایید نهایی قاب مناسب زیر نظر متخصص اپتومتریست انجام گیرد چه از نظر زیبایی شناختی و چه از لحاظ طبی و فنی . 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: عینک ، چشم ، درد ، بیماری ، درمان ، فرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار