نوروز با کتاب (2)؛

دزیره؛ واقعیتی نهفته در دل تاریخ

کتاب "دزیره" به قلم "آن ماری سلینکو" و با ترجمه‌ی "مهدی علوی" روایت واقعیت زندگی "برنادین اوژنی دزیره برنادوت" ملکه‌ی سوئد و نروژ در دل تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران،‌ "دزیره" عنوان کتابی است که هویت آن با تکیه بر زندگی "برنادین اوژنی دزیره برنادوت" ملکه‌ی سوئد و نروژ به بازخوانی بخشی از تاریخ کشورهای فرانسه، سوئد و نروژ پرداخته و آن‌ها را برای همیشه بر روی صفحات سفید کاغذ ثبت کرده است.

بنابراین گزارش، کتاب "دزیره" در برگیرنده‌ی چهار قسمت با عناوین "دختر حریرفروش مارسی"،‌"خانم مارشال برنادوت"،‌ "ملکه صلح" و "ملکه سوئد بوده و در قالب 66 بخش با عناوینی چون "بیست و چهار ساعت بعد"، "مارسی در آغاز موسم گل‌ها (به قول مادر، ماه دوست داشتنی می)"، "مارسی، نیمه‌های تابستان"، "مارسی،‌ نیمه سپتامبر"، "پاریس، دروازه ماه بعد و سومین سال انقلاب" و "پاریس، بسیت و چهار ساعت بعد" به روایت وقایع سال‌های 1796 تا 1822 میلادی در 3 کشور اروپایی فرانسه،‌ سوئد و نروژ می‌پردازد. 

گفتنی است که این کتاب به نحوی مسیر زندگی "برنادین اوژنی دزیره برنادوت" را در طول تاریخ دنبال می‌کند تا پرده از تمامی ابعاد پیدا و پنهان زندگی او بردارد.

لازم به ذکر است که در بخشی از کتاب "دزیره" چنین آمده است که "سرانجام ژان باتیست به بازرگانان هانووری توصیه کرد تا با شهرهای عضو اتحادیه هانس روابط دوستانه و تجاری برقرار کنند و از این طریق سودی عاید خویش سازند. نمایندگان بازرگانان در برابر این پیشنهاد حیرت‌افزا سکوت کرده‌اند. چون همگی آنان می‌دانستند که شهرهای عضو این اتحادیه نسبت به نقشه‌های اروپایی امپراتور خوشبین نبودند و هنوز هم کشتی‌های بازرگانی آنان به بنادر انگلیس آمد و شد می‌کردند. اما آن گاه که یک مارشال فرانسه به دشمنان فقیر خویش چنین پیشنهادی کرد، همه به تکاپو افتادند و دیری نپایید که خزانه دارایی‌های هانوور انباشته شد. ژان باتیست توانست مبلغ درخور توجهی برای دانشگاه گوتینگن بفرستد؛ دانشگاهی که بسیاری از دانش آموختگان آن از استادان و فرهیختگان نامی اروپا به شمار می‌آیند. او طبیعتاً به دانشگاه "خودش" نیز بسیار می‌بالید و از این که ساعت‌ها غرق در مطالعه می‌شد، بسیار شادمان بود.

خاطرنشان می‌شود که این کتاب در سال 1385 هجری شمسی از دریچه انتشارات "آریابان" روانه بازار کتاب شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.