قزوین؛

نگاهی به چشمه های آب گرم معدنی استان قزوین

ایام نوروز فرصت خوبی است تا هموطنان با جاذبه های گردشگری استان قزوین آشنا و پس از دیدن آثار تاریخی و مناظر بدیع طبیعی، تنی به آب بزنند تا خستگی راه را با خواص درمانی آبهای گرم معدنی بدر کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛استان قزوین علاوه بر داشتن 12 درصد از آثار تاریخی کشور، از تنوع اقلیمی و جاذبه های طبیعی فراوانی همچون چشمه های آب گرم معدنی نیز برخوردار است.

مسافرانی که قصد مسافرت به مناطق شمالی کشور را دارند و از آزاد راه قزوین - رشت می گذرند، می توانند از چشمه 'یله گنبد' که در بخش شمالی آزاد راه و 15 کیلومتری شمال روستای یله گنبد واقع در بخش کوهین شهرستان قزوین قرار دارد، بهره ببرند.

این چشمه در کف دره ای که رودخانه کوچکی از آن عبور می کند در بخشی از میان سنگ های آذرین و در قسمت دیگر از میان سنگ های آهکی می جوشد و در حوضچه هایی جهت استحمام مراجعین ساخته شده می ریزد.

آب این چشمه از دسته آب های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است و استحمام در آن به علت وجود گاز کربنیک و گرمای آن تسکین دهنده و ضد درد است.

از آب این چشمه جهت درمان بیماری های عصبی، مفصلی و رماتیسم استفاده می شود و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش کبد و مجرای صفراوی و بیماری های روده ای و نیز درمان بیماری های تغذیه ای موثر است.

چشمه آب معدنی ارشیا در شهر آبگرم واقع در شهرستان آوج از دیگر چشمه های آب گرم معدنی استان با قابلیت درمانی است و در مسیر جاده قزوین- همدان قرار دارد و علاقه مندان می توانند چند روزی در این شهر اقامت کنند و سپس مسیر خود را به استانهای غربی و جنوبی کشور ادامه دهند.

آبگرم معدنی ارشیا از نوع آهکی بوده و خاصیت درمانی آن برای بیماری های درد مفاصل، روماتیسم، سوء هاضمه، سنگ کلیه، اعصاب و اگزما موثر است.

آبگرم خرقان نیز در کیلومتر 95 جاده قزوین - همدان قرار دارد که به رودخانه ابهر رود که از این منطقه عبور می کند، می ریزد.

آب های چشمه خرقان از دسته آب های کلروه سدیک و بیکربناته کلسیک گرم با pH اسید و سیلیس است.

آب این چشمه در درمان دردهای عصبی، سیاتیک و رماتیسم موثر است و در عفونت های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برنشیت مزمن به صورت استنشاق بخار بسیار موثر است.

چشمه های آب معدنی آب ترش و لرزان در شمال غربی جاده قزوین - رشت در 45 کیلومتری شهر قزوین واقع است که اطراف چشمه های یاد شده را رسوبات آبرفتی به همراه مواد معدنی لیمونیت و هماتیت پوشانده اند و توده های سنگ گچ تشکیل داده است.

آب این چشمه ها از دسته آبهای سولفاته کلسیک سرد، گاز و آهن دار است و آشامیدن آنها دفع کننده فضولات بدن بوده و بر عملکرد کبد و مجاری صفراوی تاثیر مثبت می گذارد.

همچنین از دیگر چشمه های آب معدنی قزوین می توان از چشمه آب معدنی الله بلاغی در حومه روستای ماهان و همچنین چشمه آب معدنی ونگین هر دو واقع در بخش طارم سفلی و چشمه آب معدنی الموت در حومه روستای گرمارود واقع در شمال شرقی بخش الموت که همگی در شهرستان قزوین قرار دارند.

این چشمه های آب معدنی برای دفع سنگ کلیه و از بین بردن سنگ های مثانه و مجاری ادرار نافع می باشند و هرساله بسیاری از بیماران به این مناطق سفر می کنند.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: چشمه های ، قزوین ، آب گرم ، معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.