کرمان؛

موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالبترین موزه‌های مردم شناسی کشور

موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالبترین موزه‌های مردم شناسی موجود در سطح کشور است که در آن انواع مجسمه، عتیقه جات، دستگاه‌های بافندگی و ریسندگی، آسیاب‌های آبی و … به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، این موزه که حمام قدیمی آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان است، سال‌هاست به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و آداب و رسوم رفسنجانی‌ها در این مکان به نمایش گذاشته است.

یک راهروی کوچک با سقفی کوتاه رختکن حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان را به گرمخانه حمام وصل می‌کند، مجسمه‌هایی در سمت چپ این اتاق قرار دارند که آیین و رسوم عروسی رفسنجانی‌ها در دوره قاجاریه را به نمایش گذاشته‌است.

مجسمه‌های زن، لباس‌های رنگ ‌و ‌وارنگ به تن کرده‌اند و سینی‌هایی در دست دارند که پر از گل و سکه و انواع خوراکی‌ها از جمله پسته خوشمزه رفسنجان است.

وسایل سنتی حمام از تخته چوبی حنابندان و سنگ پا گرفته تا شانه چوبی و ظرف‌های مسی هم در قسمتی از حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان به نمایش گذاشته شده است.

برای ورود به بخشیاز این حمام قریشی باید از دو پله بالا رفت، پس از بالا رفتن از پله‌ها وارد اتاقی می‌شوید که دیوارهای دورتادور آن را ویترین‌هایی احاطه کرده‌اند و نسخ قدیمی، ادوات دلاکی شامل تیغ و آیینه، وسایل زینتی، دیگ سنگی، کشفیاتی از یک گور تاریخی در حومه شهر رفسنجان، ظروف سفالی و عکس‌هایی از حکام و بزرگان شهر رفسنجان در اواخر قاجار و اوایل پهلوی در این ویترین‌های شیشه‌ای جا خوش کرده‌اند.

بر روی سکوهای آخرین اتاق حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان نمونه‌هایی از تمپوشه‌های سفالی که برای انتقال آب از آنها استفاده می‌شده است، آجرهای سنتی مکشوفه از بناهای مختلف رفسنجان، خُم‌های گندم، سنگ‌های آسیاب‌های قدیمی و سنگ قبرهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است.
 
انتهای پیام/ ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.