مکان‌های تاریخی ایران/

خانقاه شمس برهان مرکز نشر علوم دینی + تصاویر

شیخ شمس‌الدین برهانی تولدش را بین سال‌های 1342 الی 1345 ذکر کرده اند.خانواده وی در قریه «سیلوه» از روستاهای منطقه لاجان در شمال شهر پیرانشهر سکونت داشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شیخ شمس‌الدین برهانی تولدش را بین سال‌های 1342 الی 1345 ذکر کرده اند. خانواده وی در قریه سیلوه از روستاهای منطقه لاجان در شمال شهر پیرانشهر سکونت داشتند. بعدها به روستای عیسی کند از روستاهای شهرستان بوکان که در شرق مهاباد قرار دارد سفر می‌کنند.

شیخ شمس‌الدین برهانی از همان دوران کودکی آثار ذکاوت و هوش فوق‌العاده در او مشهود بوده و یکی از روحانیون و علمای منطقه به این مطلب پی برده و او را به تحصیل در یکی از مساجد مهاباد به نام رستم بیگ وا می‌دارد.

ایشان در مسجد ضمن تحصیل بیشتر اوقات خود را صرف قرائت قرآن و انجام فرایض و نوافل می‌نماید. 

بعد از 7 سال ریاضت و 8 سال ملازمت و صحبت با استادش شیخ سراج‌الدین نقشبندی در سلیمانیه عراق به مرحله استادی رسیده و به آخرین مراتب عرفان یعنی فنا و بقا دست می‌یابد و اجازه خلافت پیدا می‌کند. استادش او را در منطقه مکریان مامور به ارشاد و راهنمایی مردم و ترویج و اشاعه در این منطقه می‌نماید.

این آرامگاه در روستای برهان در فاصله 35 کیلومتری جاده بوکان به مهاباد، که به واسطه حضور حضرتش،روستای خانقاه نیز خوانده می‌شود. 

خانقاه در سال 1310 (ه.ق) به دست خود مردم به ویژه علما و رهروان راه طریقت ساخته شد. خانقاه در همان سال با امکانات وسیع و حضور رجال بزرگ علمی و ادبی به صورت یک حوزه علمیه مشهور و یکی از مراکز مهم نشر و ترویج علوم دینی و فرهنگ و معارف اسلامی درآمد و می‌توان گفت دانشگاهی بود که در آنجا دانش‌های مختلف از قبیل فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، منطق و عرفان و دیگر علوم و فنون متداول آن زمان تدریس می‌شد.



منبع:سیری در ایران

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار