افخم در نشست خبری:

مذاکرات ما با آمریکا فقط پیرامون مسائل هسته‌ای است/ ایران برای ایجاد یک دولت فراگیر در یمن کمک می‌کند/ انتشار فکت شیت متناسب با روند مذاکرات و صلاح‌ دید انجام خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت:موضوع همکاری‌ها میان ایران و آمریکا بارها در شروع مذاکرات اعلام شده که این‌ مذاکرات پیرامون مباحث هسته‌ای است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ دومین نشست خبری "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه امروز صبح (دوم اردیبشهت ماه ) برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری اظهار داشت: امروز مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و 5+1 در سطح معاونین و کارشناسان حضور می‌یابند و این دور از مذاکرات به مدت سه روز و تا روز جمعه ادامه دارد. 

وی افزود: دو روز اول مذاکرات با هلگا اشمیت خواهد بود و در روز جمعه هم مذاکرات در سطح معاونین 1+5 پیگیری می شود. 

افخم اظهار داشت: تکرار یک سری ادعاها برایشان مشروعیت نمی‌آورد، بایستی در مذاکرات کاملا واقع بینانه و متناسب با روند به توافق رسید، یک طرف نمی‌تواند نظر خودش را به عنوان توافق و جمع‌بندی القا کند لذا مذاکراتی که انجام می‌شود بخش‌هایی از گفتگوها است که باقی مانده و تیم ما کار فشرده‌ای را از امروز شروع می‌کنند و بایستی به تدریج نتیجه آن را ببینیم.  
 
وی گفت: موضوع همکاری‌ها میان ایران و آمریکا بارها در شروع مذاکرات اعلام شده که این‌ مذاکرات پیرامون مباحث هسته‌ای است.

**مذاکرات ما با آمریکا فقط پیرامون بحث هسته‌ای است

افخم بیان کرد: متناسب با تحولاتی که در صحنه بین‌المللی و منطقه رخ می‌دهد گفتگویی انجام می‌شود که بخشی از آن اجتناب ناپذیر است، این گفتگو به هیچ وجه به منزله همکاری و یا مذاکره برای همکاری تلقی نمی‌شود، مذاکرات ما با آمریکا فقط پیرامون بحث هسته‌ای است و در همین چارچوب هم کار دنبال شده و کار تا انتهای مذاکرات هسته‌ای در بستر خودش ادامه خواهد داشت.  

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش ایران را در آتش بس یمن چگونه ارزیابی می‌کنید؟گفت: در هر حال کسانی که اخبار منطقه را دنبال می‌کردند، از روز اول حملات عربستان و ائتلافی که بود کار را در یمن شروع کردند، حملات علیه مردم بی دفاع و زیربناهای کشور یمن را انجام دادند.

** راهکار یمن را در انجام گفتگو می‌دانیم

وی در ادامه افزود: این اقدام طی این 28 روز گذشته با کشتار انسان‌های بی‌گناه خرابی تاسیسات و زیربناهای یمن همراه بود، در عین حال جمهوری اسلامی ایران از همان ساعت اول شروع این حملات، تحرکات سیاسی و رایزنی‌های خودش را با کشورهای دیگر منطقه در سطح دیپلماسی دو جانبه و چند جانبه پیش برد، ما مخالف اقدام نظامی بودیم و راهکار یمن را در انجام گفتگو می‌دانیم لذا بر همین اساس گفتگوها و رایزنی‌هایی را با کشورهای مختلف شروع کردیم.

افخم با تاکید بر اینکه طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس ارائه شد و ایران دیدگاه منطقی برای حل بحران یمن ارائه داد، گفت: در هر حال نگاه  ما در منطقه براساس ویژگی‌های واقع بینانه و بی‌طرفانه است و بخشی از آن هم مربوط به آن می‌شود که ما به طور جدی مخالف راهکار نظامی هستیم و دیپلماسی و گفتگو تنها راهی است که برای حل بحران‌های منطقه موثر است و پاسخ می‌دهد.

**امیدواریم در اسرع وقت و اولین زمان امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه فراهم شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: این مجموعه سبب شد که پیش بینی‌ها نسبت به توقف حملات که اجتناب ناپذیر است، قوت بگیرد و بخشی از این اظهارنظرها بر همین چارچوب بود، گر چه رایزنی‌ها بین منطقه‌ای هم در جریان بود و این توقف حملات اقدام مثبتی در جهت توقف کشته شدن مردم است و گام مثبتی است که در بحران یمن شاهد آن هستیم و امیدواریم در اسرع وقت و اولین زمان امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه فراهم شود. 

**شرایط انسانی در یمن بسیار وخیم و نیازمند یک توجه جدی و فوری است

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه، هلال احمر و سازمان‌های مرتبط همگی تلاش دارند که کمک کنند تا راه‌های ارسال کمک را بررسی کنیم و بتوانیم شرایط این کمک‌ها را چه در سطح ایران و چه در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم کنیم و این یک اقدام ضروری است و مردم یمن امروز شدیدا نیازمند دریافت این کمک‌ها هستند، افزود: شرایط انسانی در یمن بسیار وخیم است و نیازمند یک توجه جدی و فوری است و در عین حال بایستی در حوزه سیاسی هم گفتگوها انجام شود. 

**ایران برای ایجاد یک دولت فراگیر در یمن کمک می‌کند

افخم با بیان اینکه باید میان گروه‌ها و احزاب یمنی گفت‌وگوها از سر گرفته شود، گفت: ما مخالف هر گونه دخالت خارجی هستیم و باید سرنوشت مردم یمن به دست خود یمنی‌ها شکل بگیرد و دخالت خارجی نمی‌تواند در سرنوشت یمن دخالتی داشته باشد، برهمین اساس گفتگو میان احزاب و گروه‌های یمنی را دنبال می‌کنیم، تشویق می‌کنیم و همچنین اماده هستیم که در این مسیر به آنها کمک کنیم تا یک دولت فراگیر در یمن بتواند بر اوضاع مسلط شود، روال دولت و حکومت در یمن شکل طبیعی خودش را پیدا کند. 

**اجماع لبنانی ها خواست ایران است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص گفت وگوهای حزب الله و جریان المستقبل گفت: ما قبلا هم از گفت وگوها و هر اقدامی که منجر به ثبات سیاسی و وحدت ملی در لبنان شود ، استقبال کرده ایم و گفت وگو و اجماع لبنانی‌ها خواست جمهوری اسلامی ایران است. 

وی تصریح کرد: تقویت وحدت ملی لبنان، این کشور را در مقابل تهدیدات قوی تر خواهد کرد و روندی که در این زمینه شروع شده است، باید ادامه یابد. 

**بیانیه سوییس الزام آور نیست

افخم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص احتمال تغییر در بیانیه لوزان اظهار داشت: پیش از این هم آقای عراقچی در مصاحبه ای اعلام کردند که امکان تغییر در بندها و مذاکرات پیرامون آن وجود دارد چرا که بیانیه سوئیس ، بیانیه الزام آور حقوقی نیست. 

وی ادامه داد: علاوه بر این، جزئیاتی وجود دارد که در صدر مذاکرات است و اگر قرار بود تغییری وجود نداشته باشد، مذاکره معنی نداشت. 

**انتشار فکت شیت متناسب با روند مذاکرات و صلاحدید خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا مقام معظم رهبری دستوری در رابطه با انتشار داده اند و آیا چنین دستوری وجود داشته و اگر وجود داشته، چرا بعد از دو هفته هنوز منتشر نشده است؟ اظهار داشت: این که در سطح مسئولین عالی کشور بحث ها چگونه بوده، جزییاتش را ندارم اما ما هم مثل شما این خبرها را دنبال کردیم و به طور قطع و یقین اعلام می‌کنم هیچ گونه اقدامی خلاف دستورات صریح مسئولین عالی کشور صورت نگرفته و لذا بحث انتشار فکت شیت بحثی است که ما اعلام کردیم و متناسب با روند مذاکرات و براساس صلاحدید این کار انجام خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر فکت‌شیت مکتوب را طور دیگری نگاه کنیم، مفاد و محورهایی که می‌تواند در این گزاره برگ مد نظر قرار بگیرد به طور مکرر از سوی اعضای تیم مذاکره کننده اعلام شده، لذا هیچ گونه تردیدی در خطوط قرمز ما بر توافقاتی که جمهوری اسلامی ایران خواهان آن است، ایجاد نشده است.

افخم در ادامه افزود: آنچه که مسئولین تیم مذاکره کننده ظریف، صالحی، عراقچی و روانچی و همه صحبت کردند، محورهایی است که در هر حال گزاره برگ ما را تشکیل می‌دهد و اصرار بر انتشار را اجازه بدهید که متناسب با صلاحدید و روند مذاکرات باشد، اما مفاد آن تقریبا روشن و بدیهی است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دیروز تهران یک سری رایزنی‌هایی سه جانبه‌ای بین ایران، سوئیس و سوریه انجام شد، گفت: امروز هم نشست سه جانبه ایران، عراق و سوریه برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: موضوع مذاکرات سه جانبه روز گذشته در رابطه با بحران سوریه بود و در واقع دیپلماسی چند جانبه در موضوع سوریه به ویژه در بحث ارسال کمک‌های انسان دوستانه و شرایط ارسال کمک‌ها به سراسر سوریه مد نظر است و در هر حال جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال گذشته که از بحران سوریه می‌گذرد، توجه به شرایط انسانی و لزوم ارسال کمک‌ها را به همه نهادهای موثر منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال کرده است.

**دسترسی به تمامی مناطق سوریه برای کمک‌رسانی از موضوعات بسیار مهم است

افخم در ادامه افزود: در این زمینه مشورت‌ها و گفتگوهای مستمر و دوره‌ای با سوئیس داشتیم، این دور از گفتگوها در تهران است که البته چندمین دور آن است و ما فکر می‌کنیم لازم است که در کشاکش بحران سوریه موضوع ارسال کمک‌های انسان دوستانه به همه مناطق سوریه برای ما بسیار مهم است و بایستی این دسترسی‌ها به همه مناطق باشد زیرا مردم سوریه در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند و در مناطقی که تروریست‌های تکفیری محاصره کرده‌اند، دسترسی‌ها محدود شده است، سازمان‌های بین‌المللی برای امدادرسانی می‌توانند به راحتی در این زمینه فعالیتشان را انجام دهند. 
 
سخنگوی وزرات امور خارجه با شاره به اینکه در مورد گفتگوهای سه جانبه ایران، سوریه و عراق هم شما شاهد بودید که در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراط گری که در تهران برگزار شد، وزرای سه کشور، اولین نشست وزرا را برگزار کردند، گفت: مشورت‌های دائمی و مستمر بین ایران، سوریه و عراق برای بحث‌های منطقه‌ای و همکاری‌های نزدیک و مشورت‌های موثر در جهت کمک‌رسانی برای حل مسائل منطقه، به ویژه در بحث مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری که نگرانی‌های جدی در سطح منطقه ایجاد کرده است، انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک بحث مهمی است که جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند، محور مهم جلسه سه جانبه امروز معاونین است که امروز صورت می‌گیرد، بیان کرد: بر همین اساس راه‌های همکاری سه جانبه در حوزه‌های دیگر می‌تواند، کمک کند به ارتقای روابط سه کشور ، تا ظرفیت‌های جدیدی برای همکاری‌ها ایجاد شود و البته در این گفتگوها و نشست امروز مورد بحث قرار می‌گیرد.  

**مسئولین سعودی قول‌هایی را برای مجازات دو فرد خاطی داده‌اند

افخم در خصوص آخرین وضعیت حادثه فرودگاه جده و این که آیا رایزنی جدیدی با عربستان در این خصوص انجام داده اید، گفت: واقعا این حادثه بسیار تلخی بود و ما این حادثه را محکوم کردیم و می‌کنیم، در مذاکراتی که انجام شده چه در سطح سفارت ما چه احضار کاردار سعودی به وزارت امور خارجه شدیدا نسبت به این مسئله اعتراض کردیم، پیگیری ما در سطوح مختلف دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: قول‌هایی را هم مسئولین سعودی در این زمینه داده‌اند، مبنی بر اینکه این افراد مجازات خواهند شد، امیدوار هستیم که خیلی سریع این مسئله به وقوع بپیوندد و حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود، این مسئله‌ای است که بخشی از آن مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، اما فکر می‌کنم همه کشورهایی که دارای زوار هستند و فریضه حج را انجام می‌دهند، نسبت به این مسئله حساس هستند زیرا احساسات همه جریحه‌دار شده است.

**تعلل در حادثه فرودگاه جده، امکان بروز سوبرداشت‌هایی را به وجود می‌آورد

وی در ادامه افزود: این اقدامی غیرقابل توجیه و بخشودنی بود و البته پیگیری‌های وزارت خارجه ادامه دارد، سفارت و سرکنسولگری ما در جده و ریاض، موضوع را دنبال می‌کنند و ملاقات‌های متعددی را با مسئولین سعودی انجام داده‌اند، همچنین مسئولین ذیربط هم قول‌هایی را داده‌اند و تاکید کرده‌اند که این اقدام خلاف قوانین ان‌ها بوده و مجازات متناسب با این جرم و اشد مجازات را مد نظر قرار خواهند داد.

افخم تاکید کرد: امیدوار هستیم که هر چه سریعتر این مسئله رسیدگی شود و ابعادش روشن است و خاطی‌ها شناخته شده‌اند، لذا تعلل در این موضوع امکان بروز سوبرداشت‌هایی را به وجود می‌آورد و حتما مسئولین سعودی این موضوع را مد نظر قرار می‌دهند.  

**گفتگوهایی در حاشیه مذاکرات در خصوص یمن انجام شده، اما نه به عنوان مذاکره

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره بر اینکه دوشنبه عراقچی عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در حاشیه جلسه‌ای که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد این بخش را به طور صریح گفته‌اند، که بعد از ده سال ما مجاز به انجام غنی‌سازی هستیم اما متناسب با نیازهایی که خواهیم داشت، دیگر بحث مذاکرات و یا اینکه محدودیتی وجود داشته باشد از نظر ما منتفی است، بیان کرد: 28 روز از حمله هوایی و بحران یمن می‌گذرد، اما در حاشیه مذاکرات گفتگوهایی در رابطه با این موضوع انجام شده است، البته نه به عنوان مذاکره و اگر آمریکایی‌ها اظهارنظرتشان را به عنوان پیام ابلاغ کرده‌اند فقط برای این است که می‌خواهند تبلیغ کنند که این بحث دیگری است.

وی در ادامه افزود: چون متن کامل این محاسبه هنوز منتشر نشده و بنده فقط رِِئوسش را دیده‌ام و در حاشیه مذاکرات اگر صحبتی شده باشد ما این را مثل همه گفتگوهایی که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای و در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت غیررسمی انجام می‌شود، می‌دانیم، این که پیام ویژه‌ای وجود داشته باشد که بخواهد صریحا به این مطلب بپردازد، اطلاع دقیقی نیست.

افخم در رابطه با شروع مجدد مذاکرات و همچنین در رابطه با قوانین داخلی آمریکایی مبنی بر اینکه هر فدرال و هر ایالتی تحریم‌های مجزایی برای ایران وضع کرده است، گفت: ابعاد و جزییاتی این موضوعات در مذاکراتی که از امروز شروع می‌شود، پیرامون بخش‌های مرتبط با ان بحث و گفتگو می‌شود و همه موضوعات مربوط به تحریم، ابعاد احتمالی، حوزه‌های تحریم و البته تحریم‌های هسته‌ای تفکیک خواهیم داشت.

**تحریم ایالات‌های آمریکا، از موضوعاتی است که در مذاکره و نگارش مورد توجه قرار خواهد گرفت

سخنگوی وزرات امور خارجه تصریح کرد: زمانی که در این بحث از تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، در واقع تحریم‌های هسته‌ای است، لذا اگر  ایالت‌ها تحریم‌های دیگری دارند، بحث دیگری است، آنچه که در مذاکرات دنبال می‌شود بحث همه تحریم‌های هسته‌ای است، ابعادش در مورد همه کشورها، اتحادیه اروپا، امریکا، شورای امنیت و کنگره آمریکا است، بحث مربوط به ایالت‌ها و زوایای که وجود دارد، در جریان مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار دارد و این‌ها همان جزییاتی است که بایستی هم مذاکره شود و هم در نگارش متن نهایی به طور دقیق و جزئی مورد توجه قرار بگیرد.

**یک روز تاخیر در روز برگزاری مذاکرات نکته ویژ‌ه‌ای ندارد

وی اظهار داشت: لوزان شانزدهمین و الان هفدهمین دور مذاکرات است و معمولا مکاتباتی و تفاهماتی که صورت می‌گیرد متناسب با برنامه‌های کاری است و ممکن است پیشنهاداتی که هر کدام از طرفین می‌دهند، ممکن است جا به جایی‌هایی صورت بگیرد؛ یک روز تاخیر در روز تعیین شده برای مذاکرات نکته ویژه‌ای ندارد.

افخم با اشاره به اینکه سه شنبه صحبتی به نقل از ظریف انجام شده بود اما از همان ابتدا تمرکز بر روی چهارشنبه بود، افزود: چون متن کامل صحبت‌ها را ندارم و این که ممکن است احیانا در نگارش خبر اشتباه شده باشد، اما چهارشنبه تاریخی بود که تقریبا همه هیئت‌ها از ابتدا در موردش صحبت کرده بودند.

**اظهار نظر بنده در رابطه با حادثه جده، واکنش کل وزارت خارجه محسوب می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با حادثه جده اظهار نظری نداشته‌اند، گفت: شاید یک مقدار نگاه و نوع کار ما، با برداشت شما و ان تفکیکی که قائل می‌شوید، متفاوت باشد، در هر حال وزارت امور خارجه وقتی اظهارنظری دارد و اعلام موضعی می‌کند و همچنین دوستان در حوزه‌های مختلف صحبت می‌کنند، در واقع واکنش مجموعه کلی وزارت خارجه است، یعنی این طور نیست که در هر موردی که بنده صحبت می‌کنم، حتما باید یک بار هم وزیر امور خارجه صحبت کنند، تا به نام وزیر و وزارت خارجه و سخنگو به تفکیک ثبت شود.

وی در ادامه افزود: در حقیقت هیچ کدام از این‌ها، از هم جدا نیست، اعلام مواضع جزء مباحثی است که طی مشورت‌ها و صحبت‌ها جمع بندی می‌شود و در همه این موارد وزیر خارجه کشورمان حضور دارند و ورود پیدا می‌کنند و نظرات وی هست که در این مباحث لحاظ می‌شود، وارد می‌شود اما در مباحث و مواردی خاص هست، برداشت‌مان این است که گاهی باید بیان و کلام خود شخص وزیر صورت گیرد، که آن هم به دلیل ارتباطات با حوزه بین‌الملل و دو جانبه، ارزیابی‌هایی انجام می‌شود که تاثیر آن پیام در مخاطب بیرونی و طرف کار ما چیست و مجموعه عناصری در نظر گرفته می‌شود، اگر بخواهیم با این طبقه‌بندی و دسته‌بندی شما نسبت به مسائل اظهارنظرها داشته باشیم، واقعا وضعیت آشفته‌ای پیش خواهد آمد.

**در کانال‌های دیپلماتیک رهنمودها و دستورالعمل‌های وزیر امور خارجه ، ملاک کار است

افخم با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه در تمامی اظهارنظرها به عنوان مقام مسئول حضور دارند، گفت: این تفکیک را اجازه دهید، من نپذیرم چون واقعا به این شکل اگر بخواهیم موضوعات را نگاه کنید، دیگر چه ضرورتی داشت که وزارت امور خارجه سخنگو داشته باشد یا وزیر امور خارجه برای همه موضوعات مسئول بود و صحبت می‌کرد، در عین حال در کانال‌های دیپلماتیک رهنمودها و دستورالعمل‌های وزیر امور خارجه ، ملاک کار است لذا فکر می‌کنم که این دسته‌بندی، نه برای وزارت خارجه و نه حتی برای سایر وزارتخانه‌ها وجود ندارد و باید با نگاه ساختاری و تقسیم کاری که در حوزه‌ها صورت گرفته، نگاه شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در حوزه خارجی، مقامات مسئول سعودی در همین موضوع اصلا تفکیکی نخواهند داشت، که آیا این وزیر امور خارجه است یا سخنگوی وزارت امور خارجه که پیامی را از سوی جمهوری اسلامی ایران منتقل و منعکس می‌‌کند، برآیندی وجود دارد مبنی بر اینکه که جمهوری اسلامی ایران است که در رابطه با این موضوع صحبت می‌کند و تمرکز تقسیم کار و نگاهی که وجود دارد را باید تقویت کرد و در بیرون از ایران اصلا چنین برداشتی از اظهارنظرها وجود ندارد و اگر بخواهیم به این شکل موضوع را ارزیابی کنیم، بازار آشفته‌ای ایجاد می‌شود که نمی‌دانم طرف‌های بیرونی ما چه ارزیابی خواهند داشت، در عین احترام به تمام اظهارنظرهایی که نهادها و مراجع غیررسمی مسئول و محافل مختلف مذهبی و سیاسی دارند و با جایگاه کاملا برجسته و ممتازی که دارند، البته صحبت بنده دایر بر تمام نهادهای مسئول و اجرایی کشور است. 

وی در ادامه افزود: نمی‌خواهیم بخشی از کارهای سیاسی را که انجام می‌دهیم، خبری شود، ولی مطمئن باشید در پیام‌هایی سیاسی که به مقامات سعودی منعکس شده این اقدام انجام شده است.

افخم در رابطه با نظر عراقچی در دانشگاه علامه مبنی بر اینکه ما برای رفع تحریم مذاکره نمی‌کنیم ، گفت: در آن جلسه حضور نداشتم ولی فکر می‌کنم در نحوه انعکاس سوال و حتی پاسخ یک ابهامی وجود داشت و سوالی از عراقچی داشتم، وی پاسخ داد، این موضوع دقیق منتقل نشده و اگر دو خط بعدی آن مصاحبه را بخوانید، خواهید دید که توضیحی در این رابطه داده شده است.

 **هدف ما از انجام مذاکرات این است که، جهان به حق مشروع ایران برای داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای احترام بگذارند

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: هدف ما از انجام مذاکرات این است که تمامی جهان به حق مشروع ایران برای داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای احترام بگذارند و این بحث را با این تفکیک ادامه دادند، که موضوع احترام به حقوق ماست.

وی در ادامه افزود: بخش دیگری که در مذاکرات دنبال می‌شود لغو تحریم‌هاست و این دو از موضوعاتی است که در مذاکرات دنبال می‌شود .

افخم با اشاره به اینکه عراقچی در رابطه با علت حضور ما در مذاکرات مبنی بر رفع تحریم‌ و لغو تحریم‌ها توضیح داده‌اند، بیان کرد: دلیل اصلی ما این بوده که جهان حقوق مسلم هسته‌ای ایران را که تثبیت شده است، به آن احترام بگذارند و به خواست ملت ایران این که مورد شناسایی در جهان قرار گرفته، به آن توجه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با تهدید تروریسم در منطقه و مشکل سوریه که 5 سال است ادامه دارد، گفت: بحران سوریه در واقع یک بحرانی است که ما از ابتدا گفته‌ایم بایستی همه کشورها تلاش کنند که فارغ از منافع محدود و منافع خاص و ملی و حتی محدودی که دارند، دنبال شود، تا کمک بکنند معضل سوریه حل شود و مسئله تروریسم و گسترش آن و خطر و تهدیدی که از گسترش تروریست در منطقه است این را به طور مکرر در همه ملاقات‌ها مذاکرات و رایزنی‌هایی که با کشورهای مختلف داشتیم، اعلام کرده‌ایم.

**روابط ایران و ترکیه روابط خوب و رو به گسترشی است

وی تاکید کرد: روابط ایران و ترکیه روابط خوب و رو به گسترشی است و در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی همه فعال هستند و برنامه‌هایی برای گسترش آن و ارتقای همکاری‌ها وجود دارد، در عین حال در موضوعات منطقه‌ای هم، رایزنی‌ها و مشورت‌های خوبی شروع شده است.

افخم با بیان اینکه برخی اختلاف هایی نسبت به نوع نگاه به موضوعات و حتی یافتن راه حل‌ها وجود دارد، تصریح کرد: ولی ما فکر می‌کنیم در این مسیر هم امکان رسیدن به تفاهم و نگاه مشترک وجود دارد و راه براین موضوعات بسته نیست و گفتگوهایی که در خصوص منطقه انجام شده رو به پیشرفت است و تشویق نگاه واقع بینانه به بحران سوریه از مهمترین اولویت‌هایی است که ما در گفتگو با کشورهای منطقه دنبال می‌کنیم، با کشور دوست و همسایه ترکیه هم این بحث را دنبال کردیم که بایستی مسئله سوریه مبتنی بر واقع بینی ظرفیت و خواست مردم سوریه و جلوگیری از اقدامات گروه‌های تروریستی تکفیری و عناصری باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه برای حل بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران اهدافی را دنبال می‌کند که فکر می‌کنیم به اندازه کافی محکم واقع بینانه و منطقی است، که طرف‌های دیگر در منطقه را در هر حال به این مسیر سوق می‌دهد. گفت: کشوری که فکر می‌کند با حمایت گروه‌های تروریستی می‌تواند به اهداف محدود خودش برسد، نبایستی غافل شود که این خطر رو به گسترش است و ممکن است دامنه آن در هر حال فراتر از مناطقی که فکر می‌کند، برود.

وی اظهار داشت: در عین حال باید مشورت‌ها بیشتر شود و همکاری‌های ایران و ترکیه پیرامون مسائل منطقه‌ای رو به پیشرفت است و آثار خوبی را هم داشته و ارزیابی ما این است که هر چه گفتگوها بیشتر باشد، کمک می‌کند که نگاه‌های دو طرف نسبت به مسائل منطقه‌ای و راه حل‌ها برای حل مسائل منطقه بیشتر و به هم نزدیک شود.

افخم با توجه به سفر اخیرا اشرف غنی به ایران بیان کرد: یک سفر خوب و موثری بود، در یک هیئت عالی رتبه‌ای همراه داشتند دیدارهای بسیار خوبی انجام شد، رایزنی‌ها و گفتگوهای خوبی هم در سطح رئیس جمهور کشور افغانستان و مقامات عالی کشورمان به همراه همتاهای‌شان برگزار شد. اسنادی هم بین دو کشور به امضا رسید؛ روابط دو کشور هسمایه یک روابط خوب دارای سابقه تاریخی است و دو کشور همکاری و گفتگو را برای حل موضوعات دو جانبه، مسائل متعددی از جمله بحث پناهجویان افغانی ، مهاجرین افغانی بحث‌های مختلفی درباره ترانزیت و موضوعات متعدد میان دو کشور انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: گفتگو برای گسترش روابط ادامه دارد و در موضوع حق آبه هم در هر حال همکاری‌ها و گفتگوهایی از تفاهمات را به خودش اختصاص می‌دهد، دو کشور خواهان این است که یک راه حل معقول و منطقی برای این کار یافت شود.

وی تاکید کرد: مقرر شد تا گفتگوهایی انجام شود و بخش‌های ذیربط بتوانند براساس اسناد و تفاهمات و راهکارهای اجرایی در این خصوص پیدا کنند.

**به طور مستمر مشورت‌هایی در حاشیه مذاکرات با تیم روسی وجود دارد

افخم در رابطه با نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با توجه به این که روسیه اخیرا واگذاری ممونعیت سامانه s300 به ایران را لغو کرده است، تصریح کرد: در ابتدای مذاکرات رایزنی‌های خوب و فراتر از 1+5 با کشور روسیه داشتیم، دیدگاه‌های طرف روسی در مذاکرات و مشورت‌هایی که انجام می‌شود، مسیر خودش را دارد و موضوع s300 و این که محافل تحلیلی و یا حتی تحلیل مسئولین روسی چگونه است این را بایستی از دل اخبار و تحلیل‌ها و اظهارنظرهای آن سمت پیدا کنید، اما این یک مسیر همکاری است و مشورت‌هایی حتی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با تیم روسی به طور مستمر وجود دارد و پیرامون پیشرفت مذاکرات و پیدا کردن راه حلی در بخشی از موضوعات، انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره توقف حملات هوایی عربستان سعودی به یمن و اینکه این اتفاق بر اساس طرح کشور عمان صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: ما از هر طرحی که کمک کند حتی یک ساعت زودتر کشتار مردم یمن متوقف شود استقبال می کنیم و آن را مثبت می دانیم از این پس باید تحلیل‌ها به این سمت برود که از این پس شرایط به چه نحو خواهد شد و کمک کند تا گفت‌وگو بین گروه های یمنی سریعتر شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر تردیدها غلبه کند ممکن است شرایط شکننده شود بنابراین همه باید کمک کرده و به مسئولیت خود عمل کنند.

افخم در پاسخ به این سوال که آیا عربستان فاز دوم اقدامات خود را در قالب تحرکات سیاسی آغاز کرده است؟ گفت: اینکه از رویکردی نظامی به سمت رویکرد سیاسی حرکت شده گام مثبتی است و باید از آن استقبال کرد چون هنوز 12 ساعت از اعلام توقف حملات می گذرد باید مقداری پیش برویم حتی ممکن است عده ای هم خواهان تداوم ابعاد نظامی باشند اما امیدواریم با رویکردی واقع بینانه توقف حملات هوایی به یمن ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در این زمینه به وظیفه خود عمل کرده است، تصریح کرد: ما نسبت به مسایل منطقه‌ای کاملا خودمان را مسئول می‌دانیم و معتقدیم مسایل منطقه ای را باید کشورهای منطقه از طریق گفت‌وگو حل کنند.

**ایران به دنبال ائتلاف صلح است

وی گفت: اگر کسانی به دنبال ائتلاف جنگ هستند جمهوری اسلامی خواهان ائتلاف صلح است و این نیاز امور منطقه ماست.

افخم اظهار داشت: بایدهمه کمک کنند. امروز حرکت درست، تشویق گفت‌وگوهای سیاسی است ما هم اصرار ما بر این است مسایل منطقه از راه گفت و گو حل شود و دولت فراگیر یمنی بدون دخالت خارجی شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که هر طرحی برای یمن باید ریشه یمنی داشته باشد و گروه های یمنی همه از آن رضایت داشته باشند، گفت: باید مشوق گفت و گو باشیم. جمهوری اسلامی در صدد دخالت و تحمیل طرح خود نیست.

وی افزود: چنانچه برای کمک به بحران جاری، طرح های واقع بینانه به کار گرفته شود، حتما راه حل و شکل گیری دولت فراگیر امکان پذیر است. این که گروه‌ها چگونه با این طرح ها برخورد کنند باید در مسیر زمان پیش رفت تا قضاوت دقیق تری داشته باشیم.

**دادگاه خبرنگار آمریکایی به زودی برگزار می‌شود

افخم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره برگزاری دادگاه جیسون رضائیان و این که ایا مقامات آمریکایی تماسی به وزارت امور خارجه داشته اند، گفت: در مورد این پرونده اخبار را از مسئولین قوه قضائیه دنبال می کنیم. قرار است به زودی دادگاه برگزار شود.

وی تصریح کرد: اظهار نظرهایی فراتر از آن که مسئولین قضاییه اعلام کردند، نداریم و با مقامات آمریکایی در این خصوص گفت‌وگویی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر اتباع آمریکایی و این که آیا این افراد تاجر هستند نیز گفت:این افراد در قالب تیم گردشگری آمدند و ویزای گردشگری دریافت کردند، تبعا شامل حوزه های گردشگری می شود و فراتر از این خبری نداریم.

افخم اضافه کرد: ویزای این افراد و برنامه‌های پیش بینی شده برای آن ها، توریستی و گردشگری است. گزارش رسمی در این زمینه ندارم و چنانچه مراجع معتبر اعلام کنند چه دیدارهایی انجام شده در جلسه بعدی پاسخ می دهم.

** ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر ازداشت یک تبعه ایرانی به جرم جاسوسی

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای مقامات رژیم صهیونستی مبنی بر بازداشت یک تبعه ایرانی به جرم جاسوسی گفت: مکرر ثابت شده ادعاهای صهیونیست ها بی اساس است و مستنداتی ارائه نکرده اند. این که آن ها در چه مقطعی بهره برداری خبری می کنند این هم رفتار شناخته شده آن هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که صهیونیست‌ها در منطقه منفعلانه عمل می کنند، گفت: این که فرد بازداشت شده کیست را دنبال می کنیم اما حتما این ادعاها بی اساس است و تردید نکنید .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۱۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
بقول حضرت امام (ره)؛ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ما ایرانی ها از هیچ یک از مواضعمان کوتاه نمی آییم. ما آماده شهادتیم.
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار