مجید مظفری در برنامه‌ی «هفت »:

سینمای ملی ما نابود شده است/ آدم‌هایی مثل من فراموش شده‌اند

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سینمای ملی ما به دلیل کنار شیدن افراد حرفه ای از این عرصه نابود شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه شب گذشته هفت در حالی در ساعت 24 به روی آنتن شبکه سه سیما رفت که "محمود گبرلو" تهیه کننده‌ی این برنامه پس از عرض تبریک ولادت حضرت علی (ع) و روز مرد به مخاطبانش گفت: در سالهای گذشته سینماگران تلاش کردند با ایده گرفتن از منش امام علی (ع) در کارهای خود چهره‌ی مناسبی از یک پدر ایرانی را به نمایش بگذارند و سبب تحکیم بنیاد خانواده‌ها شوند.

من به تمام  سینماگرانی که چهره ی پدر را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشند احترام می‌گذارم اما پس از نمایش تصاویری از اشکال مختلف پدران سینمای ایران مجری هفت افزود: سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فجر برگزار شد و در آن کارگاه‌های و بازارها‌ی فیلم زیادی بود و سینماگران هم از این رویداد استقبال نسبتاً خوبی به عمل آوردند. 

در مجموع جشنواره‌ی بین المللی فجر می‌تواند آغازگر اتحاد فیلمسازان باشد و ایران با توجه به اعتبار و موقعیت خوبی که در منطقه دارد می‌تواند پایگاه اتحاد مناسبی برای این موضوع شود.

وی در ادامه عنوان کرد: در هفته‌های گذشته شایعات متعددی در خصوص اکبر عبدی بود و ما در مصاحبه ای سعی کردیم به این شایعات پاسخ دهیم.

"اکبر عبدی" گفت: از بدشانسی من است که وقتی مردم مرا برای مدتی نمی‌بینند می‌گویند مرده است و یا مهاجرت کرده است. من در ایران سلطان هستم چرا باید به جایی بروم که سوگلی حرمسرای سلطان شوم.

وی در ادامه افزود: مدتی قلبم ناراحت بود و هوای تهران شدت بیماریم را بیشتر می‌کرد و تصمیم گرفتم برای مدتی به ترکیه بروم الان حالم بهتر است و من ایران و مردم آن را دوست دارم احتمالاً بعضی از دوستان نتوانستند نشریات ترکی را درست ترجمه کنند و مصاحبه‌ی من را اشتباه فهمیدند چرا وقتی جایگاه خوبی در بین مردم دارند از اینجا مهاجرت کنم. الان که به ایران بازگشتم حال خوبی دارم و از اینجا نمی‌روم.

بنابر این گزارش به دنبال معرفی "مجید مظفری" و نمایش قسمتهایی از آثارش "گبرلو" وارد گفتگو با این بازیگر سینما وتلویزیون شد.

*خودم را در فوت همسرم مقصر می‌دانم و دست دخترم را می‌بوسم 

مجید مظفری گفت: من میلاد امام علی(ع) و روز پدر را به تمام پدران عزیزمان تبریک می‌گویم از نوجوانی خدمت آقایان، انتظامی، کشاورز و رشیدی بودم و سینما را از این عزیزان یاد گرفتم. هر کدام از این عزیزان برای خانواده‌هایشان وقت زیادی می‌گذاشتند و من درس زندگی را از آنان آموختم.

وی در ادامه افزود: سرتاسر تاریخ ایران پدران برای فرزندانشان تلاش می‌کردند امیدوارم پدران از فرزندان خود خیر ببینند. من نمی‌خواهم شعار دهم اما نیکی همه چیز من است و اگر زندگی من خلائی داشته او برای من پر کرده است.  الان 9 سال است که در نبود همسرم دوتایی زندگی می کنیم اما من با وجود او هیچ کمبودی حس نکردم و از همین جا دستش را می‌بوسم.

بازیگر فیلم "زیگزاک" اظهار داشت: من خودم را در فاجعه‌ای که بر سر من و دخترم آمد مقصر می‌دانم، زیرا همسرم در بیمارستان بود و من مجبور بودم به جزیره‌ی خارک بروم حتی دخترم سه ماه در خارک درس خواند. مدتها بود کار زیاد می‌کردم و بیشتر کارهایم در شهرستان بود. یادم است  ساعت سه نصف شب دخترم به من زنگ زد و درحالی که گریه می‌کرد، گفت: دندان من درد می‌کند و من در آن لحظه نمی‌دانستم باید چه کار کنم.  دوری از خانواده و متمرکز بودن روی نقش بسیار سخت است من فیلمهای پشت سر هم و در عین حال متفاوتی داشتم و باید با تمرکز جلوی دوربین می‌رفتم و در آن زمان هدف همه‌ی بازیگران و عوامل سینما از دست ندادن مخاطبان عام بود.

"نیکی مظفری"، در ارتباطی تلفنی گفت: من از حرفهایی که پدر زد احساساتی شدم امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم. مجید مظفری یک شخصیتی است که صبر را از او یاد گرفتم امیدوارم از دست من راضی باشد و دست او را می‌بوسم و می‌خواهم بداند که همیشه در کنار او بودن سبب آرامش من می شود.


*فیلمسازان تنها برای موفقیت در جشنواره‌های خارجی فیلم می‌سازند و به مخاطب داخل توجهی ندارند

بازیگر فیلم "سگ‌کشی" خاطر نشان کرد: من دلم می‌خواست بیشتر از اینها کار کنم و صدا و فیزیکم را به راحتی به دست نیاورده‌ام. سینمای ایران نیز انسانهایی مثل من را ارزان به دست نیاورده که بخواهد ارزان از دست بدهد. ما در سالهای گذشته سینمای‌ حرفه‌ای داشتیم اما آن را از دست دادیم . اگر سالها پیش به جشنواره‌ی فجر می‌رفتیم فیلمهای زیادی از سرتاسر کشور وجود داشت اما الان ما تهیه کننده‌ی خوب کم داریم. اگر فیلمهای جدید را کنار هم بگذاریم همگی شکل هم هستند، سینمای ملی ما نابود شده است و دلیل آن کنار کشیدن انسانهای حرفه‌ای از‌آن می‌باشد. ما در گذشته اول به فکر مخاطب داخل کشور بودیم اما الان تنها با هدف موفقیت در جشنواره‌های خارجی فیلم می‌سازند.

وی در ادامه افزود: من اکنون با این تجربه‌ای که در سالهای گذشته کسب کرده‌ایم باید جلوی دوربین بروم نه اینکه خانه نشین باشم . من هم جوان بودم اما در کنار حرفه‌ای جلوی دوربین می‌رفتم الان باید فیلم ملی بازی کنم یکی از روسای جشنواره‌ها می‌گفت: فستیوالی اعتبار دارد که فیلم ایرانی در آن باشد.

*سینمای ما یک قانون مدون ندارد و با عوض شدن افراد همه چیز عوض می‌شود

مظفری عنوان کردم: متاسفانه ما قانون مدونی در سینما نداریم و با عوض شدن افراد همه چیز زیر و رو می‌شود در حقیقت ما چهار سال یکبار کار می‌کنیم خوشحالم از اینکه ایوبی در سینمای ما است و عاجزانه به بچه‌های سینما می‌گویم که این فرد پتانسیل برگرداندن سینمای ما به سینمای ملی را دارد و باید به آن کمک شود.

وی ادامه داد: در ده سال اخیر پیشنهاد قابل توجهی در سینما به من نشده است و بعضی فیلمها اعتبار گذشته‌ی من را زیر سوال می‌برند. من به سیاستی که در دو سال گذشته‌ی سینمای ایران  وارد شده خوشبین هستم،  مردم ما دنبال فیلمهای ناب هستند برای مثال فیلم "سگ کشی" در اوج فیلمهای بازاری آمد اما فوق العاده فروش کرد.

این بازیگر گفت: در سینمای ما بعضی از افراد در چند حوزه کار می‌کنند و بعضی‌ها هیچ کار ندارند اگر دولت فقط به یک عده کمک نکند و عدالت را رعایت کند وضعیت سینما بهبود پیدا خواهد کرد.

*آدمهایی مثل من فراموش شده‌اند

مظفری اظهار داشت: آدمهایی مثل من فراموش شده‌اند. دوماه در خانه بودند فقط فرجی و ایوبی به من سر زدند. من به اندازه‌ی اندیشه‌ی کارگردانم کار می‌کنم پس باید ابعاد مختلف خود را رشد دهم. هرروز به امید اینکه شخصی مثل بیضایی برای کار به سراغم بیاید و به ورزشگاه انقلاب می‌روم.

وی ادامه داد: ما با جوانان کار کرده‌ایم اما برای آنان نه. "رخ دیوانه" برای جوانان کار شده است در سینمای دنیا چند فیلم سراغ دارید که برای جوانان کار شده باشد. بهترین اتفاق زمانی می‌افتد که ما بتوانیم رنج سنی 13 تا 30 سال را به سینما بیاوریم و سینمای میانسال همیشه در دنیا سینمای موفقی بوده است. من به سینمای ایران خوشبین هستم چون تاریخ و فرهنگ غنی دارد و سینمای ایران آفتابی است که از شرق طلوع خواهد کرد.

*تئاتری‌ها ماندگارترند

مظفری عنوان کرد: آن بازیگران جوانی که از تئاتر شروع کردند ماندگار خواهند شد. فروتن، حسینی، تنابنده و اصلانی از این قبیل بازیگران هستند.

ابوالفضل پورعرب سالها در تئاتر فعالیت می‌کرد و بعد از 10 سال عروس را بازی کرد. من مکانیک بودم و می‌خواستم برای تحصیل به آلمان بروم اما با یک پلان بازیگری را شروع کردم و همانجا اکبر مشکین گفت: اگر به تئاتر علاقمندی همان را ادامه بده و وارد سینما نشو. زمانی که وارد تئاتر شدم به دلیل کمبود اطلاعات تا دو سال کتاب از دستم نمی‌افتاد تا اینکه پس از مدتها با شکیبایی و راد در اداره ی ارشاد قراردادی شدم و بعد به چهره ی سینما تبدیل شدم. من همیشه به دختر خودم می‌گویم باید از تئاتر شروع کنی و مطمئن هستم حالا که راهش را درست رفته ماندگار خواهد شد.

*مسئولین اجازه دهند هنر درست در جامعه جاری شود

این بازیگر در پایان گفت: آرزوی یک سینمای سالم را دارم که با حضور مسئولین تحقق می‌یابد، امیدوارم انسانهای حرفه‌ای به سینما برگردند و بعد از ده سال بتوانند کاری بکنند که همچنان مردم مرا بپذیرند قرار است در کار صدر عاملی و کامپوزیا پرتوی جلوی دوربین بروم و الان مشغول نوشتن سناریوی آن هستیم.

وی افزود: هنر زبان معترض به بدیها است. هنرمند هیچ گاه نباید کار زشت بکند، آرزو دارم اگر هنری معترض به بدیها است جلوی آن را نگیرند و اجازه دهند در جامعه جاری شود.

ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ارتباطی تلفنی گفت: مظفری از جمله کسانی است که جای خالی او در سینما به شدت به چشم می‌خورد و باید به عنوان یک پیشکسوت از ایشان استفاده شود.

گفتنی است، در بخش بعدی این برنامه به تحلیل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر پرداخته شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار