مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی:

قانون یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی اجرایی می‌شود/ 24 محصول مشمول خرید تضمینی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از تصویب و ابلاغ قانون «تعاونی نمودن تولید و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی» پس از ۱۱ سال بررسی در مجلس، در اواخر سال گذشته خبر داد.

قانون یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی اجرایی می‌شود/ 24 محصول مشمول خرید تضمینیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسین صفایی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در نشست خبری، در خصوص واردات پرتقال در بازار گفت: ۴ درصد پرتقال جهان در ایران تولید می‌شود و برای تامین نیاز داخلی نباید این محصول وارد شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: در مرکبات سرانه تولید بالا و بیش از سرانه مصرف بوده و ورود پرتقال قاچاق به زیان اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: پرتقال خارجی با شیوه‌های غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و باید دستگاه‌های ناظر بر این امر توجه بیشتری نمایند.

صفایی درباره دلیل قیمت پرتقال در بازار هم افزود: به دلیل محدود بودن سامانه‌های نگهداری، مرکبات مدتی بعد از فصل برداشت با ضایعات مواجه هستند که هزینه‌ها و به تبع آن قیمت را بالا می‌برد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در واردات و صادرات محصولات کشاورزی باید سیاست جامع داشته باشیم و این اقدام بر اساس نیازسنجی انجام شود.

وی افزود: مثلا اگر کشور به گندم یا روغن نیاز دارد، واردات انجام شود اما در مرکبات که مزیت تولید داریم واردات به زیان کشور است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به برنامه حمایتی دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: ۲۴ محصول همچنان مشمول خرید تضمینی است و بزودی سامانه مدیریت بازار کشاورزی فعال می‌شود.

صفایی افزود: خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای پشتیبانی تسهیلاتی از شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی برای خریدهای حمایتی در سال جاری اختصاص یافته است که در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تا زمانی که دولت به سیاست حمایتی جایگزین نرسد، خرید تضمینی محصولات کشاورزی ادامه خواهد یافت.

صفایی افزود: مجوز خرید تضمینی از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شده است و خرید‌ها بموقع انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه اراده دولت پرداخت پول بموقع خرید تصمینی محصولات کشاورزی است، افزود: سال گذشته هم به جز محصول ذرت کاران چهار استان خوزستان، فارس، کرمانشاه و کرمان، پول سایر خریدهای تضمینی به طور مناسب پرداخت شد.

وی با اشاره به عذرخواهی مسئولان استانی از ذرت کاران به دلیل این تاخیر افزود: امیدواریم امسال مشکلی در خرید تضمینی نباشد و پول کشاورزان را بموقع پرداخت کنیم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین با اشاره به ذخایر مناسب گندم در سیلوهای کشور گفت: پایان سال ۹۲ میزان ذخایر گندم در سیلو‌ها برای ۲۱ روز کافی بود اما در پایان سال ۹۳ این ذخایر ۷ ماه را کفایت می‌کرد.

صفایی گفت: ‌میزان خرید تضمینی گندم در سال ۹۱، ‌ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن، سال ۹۲ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در سال ۹۳ شش میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به نیاز کشور به سالانه ۹ میلیون تن گندم گفت:  خرید تضمینی امسال از رقم سال گذشته عبور خواهد کرد و گندم خریداری شده از گندم کاران داخلی مصرف آرد نانوایی‌ها را پاسخگو خواهد بود.

صفایی، تقویت فعالیت شبکه‌های تعاونی روستایی و کشاورزی در تامین نهاده‌ها و بازاررسانی، گسترش معاملات محصولات در بورس کالا با هدف شفاف سازی و رقابتی کردن بازار را از دیگر برنامه‌های سال جاری بیان کرد و گفت: سامانه مدیریت بازار نیز در سازمان مرکزی تعاون روستایی فعال شده است که معاملات بین شبکه‌ای تعاونی در این سامانه انجام می‌شود.

*** راه اندازی سایت اطلاعات بازار محصولات کشاورزی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از راه اندازی سایت اطلاعات بازار محصولات کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ‌ با راه اندازی این سایت قیمت محصولات به صورت روزانه رصد می‌شود و شبکه‌های تعاونی به اطلاعات آن دسترسی خواهند داشت.

صفایی با اشاره به فعالیت ۱۱ هزار فروشگاه تعاونی روستایی گفت: در چهار استان طرح فروشگاه‌های زنجیره‌های تعاونی‌های روستایی فعال خواهد شد و ۳۲۰۰ فروشگاه در مرحله اول در این طرح انتخاب شده است.

*** ابلاغ قانون یکپارچه سازی پس از ۱۱ سال


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از ابلاغ قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی پس از ۱۱ سال بررسی در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در اواخر سال گذشته خبر داد و گفت: ‌۱۳۳۴ تعاونی تولید کشاورزی در کشور فعال است که می‌تواند در اجرای این قانون مشارکت و اعلام آمادگی کند.

صفایی ادامه داد: ‌ یکی از اهداف یکپارچه سازی زمین‌های تعاونی‌های تولید، ارتقای ضریب مکانیزاسیون است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: در اجرای این قانون اگر دو سوم کشاورزان تعاونی تولید اعلام آمادگی کنند، زمین‌های خرد آن‌ها یکپارچه سازی خواهد شد و ابزار مناسب در قانون پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: ‌ برای تشویق کشاورزان معافیت عوارض و مالیات و هزینه‌های ثبتی نیز در اجرای قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است.

صفایی همچنین گفت: ‌ بازمهندسی زنجیره تامین برای ۱۰ محصول در سطح کشور نیز با کمک موسسه پژوهشی تعاون و اقتصاد دانشگاه تهران آغاز شده است که انگور، زیتون، ‌زرشک، خرما و پنبه از این محصولات است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: یکی از برنامه‌های دیگر در سال جاری تبدیل ۱۵ تشکل کشاروزی به قطب تولید و بازرگانی به عنوان تشکل‌های پیشرو است تا بتوانیم قطب تخصصی ایجاد کنیم.

صفایی در ادامه با اشاره به فعالیت ۲۸۲۰ تعاونی روستایی، ‌ ۱۳۳۴ تعاونی تولید کشاروزی، ۲۷ شرکت سهامی زراعی و ۱۲ تعاونی تخصصی در کشور گفت: با واگذاری وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاروزی به وزارت جهاد کشاروزی از سال ۹۳، شکل دهی بازار‌های متکی بر توانایی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ‌سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه در گردش تشکل‌ها اختصاص یافت که ۵۰ درصد برای خرید‌های تضمینی و ۵۰ درصد هم برای فعالیت‌های تجاری شبکه‌های تعاونی تسهیلات با نرخ حداکثر ۶ درصد پرداخت شد.

صفایی اصلاح و نوسازی شبکه بوجاری بذر در تعاونی‌ها را از دیگر اقدامات در سال ۹۳ بیان کرد و گفت: ‌گواهی تولید برای ۱۵۵ هزار تن بذر گندم و ۱۵ هزار تن بذر جو در شبکه تعاونی‌ها صادر و ۱۷۵ هزار تن بذر گندم و ۲۵ هزار تن بذر جو نیز از این طریق توزیع شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ‌ نوسازی ۵۰ واحد بوجاری از ۱۱۳ واحد از سال گذشته آغاز شد که تعدادی از آن‌ها بزودی به بهره برداری می‌رسد.

صفایی گفت: ‌با نوسازی واحد‌های بوجاری کارآیی بذر در مزارع ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اقدامات سال گذشته در توسعه زیرساخت‌ها گفت: ‌ تکمیل ۲۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی، تاسیس ۷ واحد بوجاری، ۴ واحد خوراک دام، ۱۱ واحد جمع آوری شیر، ۲ واحد فرآوری شیر و لبنیات از این اقدامات است.

صفایی افزود: ‌ ۳۶ واحد از ۴۵۶ واحد جمع آوری شیر نیز نوسازی شده است.

وی تامین و توزیع ۷۱۰۰ تن کودهای ریز مغذی و ۵۰ هزار تن کودهای آلی زیستی را از دیگر فعالیت‌های سال گذشته اعلام کرد و گفت: ‌۱۷۴ هزار تن کودشیمیایی نیز در شبکه تعاونی‌ها تولید و توزیع شد که ۶۵ درصد سهم بازار کودشیمیایی در کشور است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ‌ با تقویت شبکه تعاونی‌ها، سال گذشته یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در بین اعضاء توزیع شد که نقش مهمی در حذف واسطه‌ها داشت.

صفایی همچنین افزوده شدن ۳۹ کارگزاری بیمه، ۱۳ کلینیک دامپزشکی، ۱۷ واحد خدمات مشاوره‌ای کشاورزی را هم از دیگر اقدامات سال ۹۳ بیان کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار