زاهدان؛

گاو اصیل سیستانی مقاومترین نژاد گاوی کشور

گاواصیل سیستانی از گونه های دامی منطقه است که قدمتی تاریخی وباستانی دارد. کشف پیکر هایی ازاین جانور درآثارباستانی شهرسوخته بابیش ازپنج هزارسال قدمت گواه پرورش واهمیت این جانور درآن روزگار کهن بوده است .

مدیرمیراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی زابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران زاهدان، گفت: این جانور درفرهنگ اسطوره ای این منطقه هم جایگاه ویژه ای دارد

خسروی افزود: گاودرفرهنگ سیستان نمادی اززورمندی باروری وزندگی است که درچرخه غذایی مردم هم نقش اصلی داشته ودرتاریخ شمال سیستان و بلوچستان این جانور همواره بخش زندگی ودرکنارمردم بوده است گاواصیل سیستانی ظاهری متفاوت بادیگر هم خانواده هایش دارداین نوع گاو دارای سری بیضی شکل وکوهان، غبغب بزرگ وآویزان است مقاومت به کم آبی وتندبادها وطوفانهای شن منطقه ازخصوصیات ابن دام اصیل است.

گاواصیل سیستانی ازنوع گوشتی است وگوشت آن باسایرگونه ها متفاوت است چرا که بافت چربی آن باگوشت عجین شده واز این رو گوشت گاواصیل سیستانی بسیارلذیذتر ازگوشت سایرگاوهاست این نوع دام میتواند به راحتی از نی تغذیه کرده وپروار شود به طوری که 18ماه پس ازتولد وزن آن به یک تن هم می رسد.

مقاومت به برخی ازبیماری های دامی که بسیاری ازگاوهای ادیگر نژادهارا درگیرمی کندازدیگر ویژگی های این نوع گاو است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان ازگاواصیل سیستانی به عنوان بهترین نوع گاو گوشتی کشور نام برد.

رضانجفی افزود: دراغلب گاوهای گوشتی درصداستخوان آنهابه گوشت 24درصداست درحالی که درنژاداصیل سیستانی درصدآنها 18درصداست

وی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی خاص که به لحاظ کم آبی،بادهای موسمی وطوفان های شن که درمنطقه وجود دارد،به جز گاواصیل سیستانی هیچکدام ازگاوهای دیگرنژادها توانایی سازگازری بااین شرایط را ندارد.

باوجود همه مزایایی که این نوع دام درمنطقه دارد ، حدود دو دهه است که گاواصیل سیستانی جایگاه خودراازدست داده است وتنهادلیل آن هم تداوم خشکسالی هایی است که ازسال 1375 درمنطقه حاکم شده است.

خشکسالی دشت سیستان که بربسیاری ازاموراین منطقه اثر سو گذاشته ،پرورش وتولیدگاواصیل سیستانی را نیز دستخوش ناملایمات اقلیمی وطبیعی کرده است ازآنجاکه گاواصیل سیستانی ازنوع گوشتی است میزان مصرف علوفه آن زیاداست ودرمقابل کشاورزان ودامدارانی که که متاثر ازخشکسالی هادرآمد چندانی ندارند دیگرنمی توانندعلوفه این دام را تامین کنند.

تداوم خشکسالی هاوهزینه های زیاد پرورش گاواصیل سیستانی، رفته رفته موجب شد تادامداران وکشاورزان رغبت خودرا برای پرورار بندی این نوع دام از دست بدهند به طوریکه هم اکنون پرورش این نوع گاو درمنطقه سیستان به دست کشاورز ودامدار جزو موارد بسیارنادر است.

به صدادرآمدن زنگ خطر انقراض نسل گاو اصیل سیستانی ، مسئولان را برآن داشت تا اقداماتی برای حفظ این گونه جانوری داشته باشندازاین رو مرکز تحقیقات کشاورزی ودامپروری منطقه سیستان که درشهرستان زهک مستقراست ازسالهای گذشته تحقیق خودرا پیرامون حفظ نسل گاواصیل سیستانی باتولید وپرورش این گونه آغازکرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: یکی ازراه های حفظ این نژاد انتقال آن به مناطق برخوردارتر بوده ونژادگاواصیل سیستانی به شهرستان کرج وخوزستان که مانند منطقه سیستان مشکل تامین علوفه راندارندانتقال داده شده وپروار بندی آن باموفقیت انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات وکشاورزی دامپروری شهرستان زهک بااشاره به این مطلب که قبل ازخشکسالی ها بیش از130 هزار راس گاو اصیل سیستانی درمنطقه وجود داشت افزود: درحال حاضر 230 راس از این نوع دام درمرکز تحقیقات کشاورزی زهک نگهداری می شودکه به دلیل کمبوداعتبارات نه تنها تاکنون بسیاری ازطرح های تحقیقات آنطورکه شایسته است انجام نشده بلکه برای تامین علوفه دام های موجوددرمرکزتحقیقات بامشکل مواجه هستند.

شیرعلی کوهکن گفت: گاواصیل سیستانی روزانه 10 کیلو علوفه تازه و یا 5کیلو خشک مصرف می کنند.

وی افزود: حال بامعضل خشکسالی ونابودی بخش اعظمی ازکشاورزی منطقه مواجه شدیم می توانیم باپرورش گاواصیل سیستانی به اشتغال مردم منطقه کمک کنیم.

 کوکهن گفت:باغات موز وخرمای موجود درسیستان وبلوچستان می تواند منبع بسیارخوبی برای خوراک دام ازجمله گاواصیل سیستانی باشد.

وی افزود: بسیاری ازضایعات نخلستانها وباغات موز دراستان درو ریز میشود درحالی که بامدیریت وتامین منابع مالی برای تبدیل آنه به کنسانتره می توان خوراک انواع دام راتامین کرد.

رئیس مرکز تحقیقات وکشاورزی دامپروری زهک بابیان اینکه شنیده می شود که محققان کانادا وایتالیا تحقیقات خودرا بر روی ذخائر ژنتیکی گاواصیل سیستان آغازکرده اند گفت: حتی اگر نسبت به ایجاداشتغال ازطریق پرواربندی گاواصیل سیستانی حساسیتی ازخود نشان ندهیم لازم است تابرای حفظ ذخایر ژنتیکی هم که شده ازتولید وپرورش گاواصیل سیستانی درمنطقه حمایت جدی شود چرا که براساس تحقیقات انجام شده ،گاواصیل سیستانی بهترین نوع گاوگوشتی ومقاوم ترین نژادهاست .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۰۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
میخاستم چندراس گاوسیستانی بخرم وبه مازندران.ساری بیارم انکانش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام..میخوام چندتا از گاوهای سیستانی بخرم ..آیا امکان دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۳ دی ۱۳۹۸
من شناسنامه دارم سیستانی های اصلی هنوز دارای شنا سنامه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
سلام ما می‌خواستیم چندتا از گاوهای سیستانی بخریم به فارس بیاریم آیا امکانش هست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
با سلام بنده دامداردراستان خوزستان هستم وبه گوساله سیستانی نیاز دارم شماره تماس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
ایا امکان پرورش گاو اصیل سیستان در فارس هست