تغییر زوم نام "خلیج فارس " را تغییر نمی دهد

هاشمی: کمیته بین المللی المپیک نسبت به جنایات یمن بی تفاوت نیست/ تبعیض ها در تیم فوتبال امید سهمیه المپیک را از بین می برد

رییس کمیته ملی المپیک گفت: با گزارشی که به کمیته بین المللی المپیک نسبت به جنایات عربستان در یمن داشتیم، "باخ" در پاسخی به ما اعلام کرد که نگرانی ها را در این باره از بین می برد و نسبت به این اتفاقات بی توجه نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‎های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ کیومرث هاشمی در نشست خبری امروز کمیته ملی المپیک عنوان کرد: امسال سال کسب سهمیه المپیک است و سال ویژه ای برای ورزش ایران محسوب می شود. با وجود تنگناهای مالی تمام سعی و تلاش ما این است که بتوانیم به خوبی از ظرفیت های موجود استفاده و از فدراسیون های ورزشی حمایت کنیم تا بتوانیم سهمیه المپیک بگیریم. سال آینده هم افتخارآفرینی سهمیه داران در المپیک ببینیم که کار سخت و سنگینی در این رویداد مهم است.

وی درباره نامه ارسالی خود در مورد جنایات عربستان در یمن به کمیته بین المللی المپیک گفت: چند ماهی است که استکبار جهانی به شکل جهانی جنگ هایی را در منطقه علیه کورها آغاز کرده که هدف آنها کشور عزیز ما ایران است. با تدبیر دولت و رهبری همه این افکار شیطانی خنثی است. با حضور مردم ایران در این سالها که حضور گسترده در انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن داشتند همه مشکلات مدیریت شد. یکی از این جنگ های نیابتی حمله به مردم مسلمان یمن است به طوریکه در عرصه ورزش هم رسانه های ما هم اشاره به آن داشته است.

پاسخ باخ به ایران

هاشمی ادامه داد: حملاتی به ورزشگاه و اماکن ورزشی یمن شده است و من به عنوان نماینه ورزش ایران در مجامع بین المللی، با روسای ورزش مشورت کردیم تا مکاتباتی در این مورد با "توماس باخ" رییس کمیته بین المللی المپیک داشته باشیم و این جنایات را گزارش دهیم چون IOC عضو ناظر در سازمان ملل متحد است و می تواند این اعتراضات را انتقال دهد. چون فضای ورزش صلح و دوستی است، باخ نیز نسبت به نامه ما بی تفاوت نبود و امروز پاسخ ما را داد و اعلام کرد که نگرانی های ما را برطرف خواهد کرد.

وی درباره درخواست میزبانی ایران برای نشست شورای المپیک آسیا در حاشیه بازیهای آسیایی اینچئون گفت: رایزنی کردیم که با توجه به مشکلاتی که در راه میزبانی در بازیهای چند رشته ای برای ایران بخاطر تفاوت های فرهنگی وجود دارد، میزبانی های دیگر به ما بدهند. ما امکانات برای میزبانی بازیهای المپیکی و چند رشته ای نداریم اما شورای المپیک آسیا با میزبانی ایران برای اجلاس این شورا در تهران موافقت کرد تا ما کار خود را آغاز کنیم و ستادی تشکیل دهیم. حتی در بحث محتوایی نیز برنامه ها و مطالب ضروری مشخص شد.

او درباره کسب کرسی های آسیایی تاکید کرد: می خواهیم از ظرفیت ها برای کسب کرسی استفاده کنیم. در آسیا از لحاظ کرسی سومین کشور هستیم اما از لحاظ کیفی مشکل داریم. در بحث میزبانی اجلاس شورای المپیک آسیا صرفا کرسی ها مدنظر ما نبود. با حضور مقامات آسیایی در تهران حداکثر استفاده را کردیم. در اینچئون هشت هزار مسئولان حضور داشتند اما ما نتوانستیم با بسیاری از آنها دیدار داشته باشیم اما در اجلاس تهران که با حضور همه مقامات مسئول آسیا برگزار شد توانستیم بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: این میزبانی ها می تواند روابط قلبی ما را بین سایر اعضای شورا بیشتر کند و آنها می توانند با فضای ما بیشتر آشنا شوند. خیلی کشورها فکر نمی کردند ایران کشوری امن باشد و نگران بودند اما ما با این میزبانی نگرانی ها را از بین بردیم تا کار در آینده آسان شود. بعد از رفتن مقامات نامه های تشکرآمیز آنها را دریافت کردیم. شاهزاده برونئی در نامه ای عنوان کرده است که با حضور در ایران احساس حضور در کشورش را داشته است. ما با استفاده از این اجلاس بهترین جذب توریست را خواهیم داشت.

30 نشست تهران

رییس کمیته ملی المپیک می گوید: مجموعا حدود 29 تا 30 دیدار را در تهران ساماندهی کردیم. نشستی با حضور اعضای هیات اجرایی در دفترم داشتم. تعدادی از دبیران کل آسیا با شهنازی نشست داشتند. "حیدر فرمان" از مقامات بلندپایه آسیا روزهای بیشتری در تهران ماند و 10 جلسه داشت. علیپور، محمدیان، شهریان، شجاعی، ترکان و کفاشیان دیدارهای جداگانه ای را برگزار کردند.

وی ادامه داد: در ارتباط با نشست تهران در سایت OCA مطالب بسیار خوبی در بحث میزبانی و جلسات اشاره شده است و مجموعا حدود 30 نشست برگزار کردیم و دستاوردهای خوبی نصیبمان شد.

او درباره نشست مشترک فدراسیون ووشو با رییس فدراسبون جهانی در حاشیه شورای المپیک آسیا خاطرنشان کرد: درخواست کردیم در انتخابات جهانی کرسی علی‌نژاد حفظ شود. در بخش فنی قول دادند که ایرانی ها عضو فدراسیون جهانی به خصوص در کمیته مربیان شود. همچنین میزبانی جام جهانی ساندا را هم توانستیم از آن خود کنیم.

وی افزود: با قزاقستان رقیب خود نشست داشتیم و قرار است در موضوعات فنی و آموزشی تفاهم نامه امضا شود. متن تفاهم نامه با چین تایپه هم در حال بررسی است. تفاهمنامه‌ای با ژاپن خواهیم داشت که در جریان نشست ها اعلام شده است. ژاپن علاقمند بود از ظرفیت کشتی و تکواندو ما استفاده کند و ما از ظرفیت آموزشی جودو آن‌ها استفاده کنیم. در دیداری که با رییس جهانی کوراش داشتیم سهمیه میزبانی مسابقات جهانی جوانان را در خرم آباد گرفتیم.

هاشمی در ادامه دستاورد مهم شورای المپیک آسیا را چنین عنوان کرد: باید نگاه کشورها از لحاظ فنی، اجتماعی و فرهنگی تغییر کند. ما قطعا ضعف هایی هم داشته‌ایم که در آینده بهبود خواهد یافت. شیخ احمد از نحوه میزبانی ایران بسیار تشکر کرده است و این طور نشان می‌دهد که عرق خاصی به ایران دارد.

تغییر زوم ایران

وی درباره تغییر زوم ایران از غرب آسیا به آسیای میانه گفت: سالها با مشورت از روسای فدراسیون‌ها بررسی کردیم تا در صورت امکان تغییر زوم دهیم و وضعیت ورزش را در بعد قهرمانی بهتر کنیم. ما در بین کشورهای عربی غریبه هستیم. قرار است کارهای کارشناسانه انجام شود و نتایج به شیخ احمد اعلام شود تا همه دلایل در جلسه آتی نشست شورا به تصویب برسد.

رییس کمیته ملی المپیک درباره نگرانی ها برای نام "خلیج فارس" تغییر با تغییر زوم ایران افزود: خلیج فارس واقعا و همیشه فارس است و ما همیشه حمایت کرده ایم. در جلسه شیخ احمد با گودرزی نیز بنری داشتیم که بسیار رسانه ای شد.

هاشمی گفت: براساس آماری که بدست ما رسیده‌ است از 46 کشور آسیایی 80 درصد مدال ها در اختیار 10 کشور است. این مورد باید بررسی شود تا سهمیه ها به طور عادلانه تقسیم شود.

رییس کمیته ملی المپیک درباره درخواست خسروی وفا برای تشکیلات معلولان آسیا از شیخ احمد خاطرنشان کرد: این امر برای تقویت ورزش معلولان مفید است چون ایران در این بخش از کشورهای تاثیرگذار قاره است. ما درخواست تفاهم نامه داده‌ایم و امیدواریم به این موضوع ترتیب اثر داده شود.

هاشمی در مورد دوره های رسانه ای شورای المپیک آسیا گفت: قرار است سهمیه‌ای را به ما اختصاص دهند تا بتوانیم افراد متخصص را برای آموزش به ایران بیاوریم.

وی درخصوص اینکه با توجه به در پیش بودن بازیهای المپیک بحث بازیهای غرب آسیا جدی گرفته نمی شود، افزود: باید براساس ظرفیت ها برای تامین بودجه و تشکیل ستاد برنامه ریزی کنیم. هنوز زمان بازیهای غرب آسیا قطعی نشده و قرار است بعد از ماه رمضان نشستی با مسئولان براساس امکانات داشته باشیم.

او درباره انتخاب سجادی برای ساماندهی به وضعیت سرخابی ها و همزمانی مسئولیتش در معاونت قهرمانی وزارت ورزش و نیز در پیش بودن بازیهای المپیک گفت: این مورد را سجادی باید پاسخگو باشد و این دغدغه وجود دارد. در یک جلسه قرار شد که وی هیات رییسه سرخابی ها را انتخاب کند تا دغدغه ها هم کمتر شود.

وی درباره رایرنی درخصوص ناداوری ها در بازیهای آسیایی خاطرنشان کرد: در مورد اتفاقاتی که برای سعید عبد ولی افتاد ما واقعا رایزنی کردیم اما قوانین اجازه نداد. پیگیری ما موجب شد که عبد ولی در باکو گواهینامه ویژه را دریافت کند. در ورزش همیشه ناداوری وجود دارد. ما در مسابقات بوکس اینچئون هم این موضوع را دیدیم.

تبعیض ها سهمیه المپیک نمی آورد

هاشمی درخصوص قرارداد کادرفنی تیم ملی فوتبال امید گفت: جلسه ای داشتیم در این مورد که در بحث اعداد و ارقام به تفاهم رسیدیم. پیگیر هستیم چون این کار باید توسط فدراسیون فوتبال نهایی شود. با این حال ما به مربیان ایرانی هم اعتقاد داریم.

او در مورد تیم ملی فوتبال امید اضافه کرد: باید همان نگاه بزرگسالان را برای امیدها داشته باشیم چون در غیر این صورت سهمیه المپیک نخواهیم گرفت. تفاوت وجود دارد اما من اعتقاد دارم در فوتبال، کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید نگاه ویژه داشته باشند.

رییس کمیته ملی المپیک درخصوص تعامل با وزارتخانه گفت: ستادی برای المپیک تشکیل شده که هر یک ماه یک بار جلسه ای در این باره تشکیل می شود. ما برای بازیهای آسیایی اینچئون هم این مورد را داشتیم. دور جدید جلسات با رشته های مدال آور برای المپیک ریو آغاز شده است و فردا نخستین جلسه با فدراسیون تکواندو است.

برای حدادی جبران می کنیم

وی در مورد نگرانی ها درباره احسان حدادی و غیبت او در مسابقات قهرمانی آسیا عنوان کرد: نگرانی ما در مورد نامشخص بودن وضعیت فدراسیون دوومیدانی است. وزارتخانه به دنبال برگزاری هر چه سریعتر انتخابات فدراسیون دوومیدانی است. با احسان حدادی صحبت کرده ایم و از او برنامه خواستیم. در صورت وقفه کار فدراسیون ما او را حمایت کنیم. من در جریان بودم که حدادی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت نمی کند و در اردوهای تدارکاتی حضور دارد.

او درخصوص نگاه ویژه به تکواندو افزود: تسهیلات فقط مخصوص رشته تکواندو نیست. ما رشته ها را سطح بندی کرده ایم. در جلسات مشترک با وزارت ورزش و فدراسیون ها مشکلات بررسی می شود. به عنوان مثال حقوق ماهیانه برای ورزشکار در نظر گرفته شده است. پاداش پنج میلیونی هم به 10 میلیون تومان افزایش یافته است. سعی داریم در بسته های حمایتی مربیان را هم مدنظر قرار دهیم. در بحث پاداش کسب سهمیه معادل ورزشکاران بین مربیان تقسیم می شود.

هاشمی درباره کسب کرسی در کمیته بین المللی المپیک تصریح کرد: درباره کرسی از دست رفته در تلاش هستیم تا ایران به حق خود برسد.

وی در خصوص بودجه کمیته ملی المپیک گفت: ردیف اصلی اعلام شده اما هنوز ریدف های فرعی اعلام نشده است. واقعیت این است که براساس سیاست های دولت 10 درصد کاهش می یابد. چیزی در حدود 52 میلیارد برای کمیته ملی المپیک و پارالمپیک اعلام شده است.

او درخصوص بودجه سال کسب سهمیه افزود: تقریبا 80 درصد سهمیه ها امسال است و در برخی رشته ها که خیلی شانس نداریم سال بعد امکان سهمیه المپیک وجود دارد. برای سال آینده فقط بحث آماده سازی و اعزام های تدارکاتی وجود دارد. بعد از المپیک بازیهای آسیایی جاکارتا را داریم، بنابراین باید رشته های غیرالمپیکی را هم حمایت کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار