کمالوندی: قرار نیست دسترسی سایت‌های نظامی را به آژانس دهیم/توافق با آژانس میوه مذاکرات سیاسی است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات متعددی که ما با 5+1 داشتیم خطوط قرمزمان را که عدم دسترسی به سایت‌های نظامی و همچنین عدم دسترسی به دانشمندان و متخصصین را به صورت خیلی واضح و صریح به طرف مقابل و آژانس مطرح کردیم.

قرار نیست دسترسی سایت‌های نظامی را به آژانس دهیم/توافق با آژانس میوه مذاکرات سیاسی است
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران بهروز کمالوندی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: چیزی که آمانو اعلام کرد نقشه‌ راه پرداختن به موضوع هسته‌ای ایران در رابطه با مسائل گذشته به توافق دو طرف رسید.

وی ادامه داد: ما در گذشته می‌گفتیم پرداختن به موضوعات گذشته جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بی‌انتها باشد و باید انتهای آن برای صحبت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران دارد و همچنین توضیحاتی را که ارائه می‌دهد نهایتا آژانس جمع‌بندی خودش را داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: خوشبختانه در گزارش اخیر مدیرکل آژانس اشاره به این موضوع شد، در حقیقت می‌توانیم بگوییم ما حاصل تلاش دوسال گذشته خودمان را که فشار می‌آوردیم که باید اینکار محقق شود احساس کردیم و دیدیم که مطابق آن مذاکرات مفصلی بود و در نهایت منتهی به توافق شد.

کمالوندی با اشاره به مشخصه‌های توافق در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: از مشخصه‌های این توافق این است که بازه زمانی دارد، یعنی قرار نیست که جمهوری اسلامی ایران همانطور که در 12 سال گذشته به آژانس توضیح داده و نهایتا سوال بعد از سوال مطرح شده این روند ادامه پیدا کند، خوشبختانه توافقی که شده در 15 دسامبر سال میلادی جاری خاتمه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بحث بازدید از پارچین گفت: همانطور که آمانو اشاره کرد ترتیباتی برای پرداختن به موضوعات پارچین وجود دارد، ما در مذاکرات بسیار صریح و واضح خط قرمز‌های خودمان را در رابطه با مناطق نظامی و دانشمندان اعلام کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما در چهارچوب خطوط قرمز خودمان به توافقی رسیدیم که حفظ خواهدشد.

کمالوندی ادامه داد: در مذاکرات متعددی که ما با 5+1 داشتیم خطوط قرمزمان را که عدم دسترسی به سایت‌های نظامی و همچنین عدم دسترسی به دانشمندان و متخصصین را به صورت خیلی واضح و صریح به طرف مقابل و آژانس مطرح کردیم.

وی گفت: هرچند آژانس یک مجموعه‌ی حقوقی و حرفه‌ای است اما به هر حال رفتارش ناشی از یک‌سری تصمیمات سیاسی است به این دلیل که در شورای حکام همه کشور‌هایی وجود دارند که ما با آنها در حال مذاکره هستیم، اینها کشورهایی هستند که نوع رویکرد آژانس را مشخص می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این توافق با آژانس میوه‌ی مذاکرات سیاسی است.

کمالوندی اظهار داشت: در این نقشه راه ما قرار نیست که دسترسی به هیچکدام از سایت‌های نظامیان را دهیم البته این چهارچوب در چهارچوب معاهده قراردادی است که با آژرانس امضا کرده‌ایم که بر اساس قرارداد پادمان است.

وی گفت: طبیعی است که آژانس نگرانی‌های مشروعی داشته باشد که باید آنرا برطرف کنیم اما مسلما در حل مسائل مربوط به گذشته قرارنیست ما دسترسی به سایت‌های نظامیان را به آژانس دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۱۷:۵۴ ۲۳ تير ۱۳۹۴
نمیفهمم اینجا هم نوشتین کمالوندی رییس سازمان اتمی کشورمان برای اقای صالحی هم نوشتین رییس سازمان اتمی کشورمان جریان چیه؟دوتا رییس داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۱۴ ۲۳ تير ۱۳۹۴
مردم که نمیدانند ولی خدا میدانند که چقدر امتیاز دادیم تا 6ماهه دیگه اگه دبه نکنند لغو میکنند این چیه که باید به اون افتخار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۳ تير ۱۳۹۴
ایشان فقط گفتن این مسائل را مطرح کردیم''این که نشد جواب''ایشان در جواب به سوال مجری خبر ساعت۱۴ مبنی بر بازرسی مراکز نظامی تفره می رفت'

مطرح کردن با انچه در توافق نوشته شده فرق دارد'
پس صبر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ تير ۱۳۹۴
خیلی زود خوش خیال ها به توافق نتیجه را هم خواهند دید
آخرین اخبار