سرپرست دبیرخانه شورای مرکزی زکات کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

زکات‌های فطره کجا خرج می‌شوند؟/ آمار رسانه‌های اجتماعی از مبالغ فطریه جنگ روانی است

شریف روحانی گفت: سال گذشته کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) 33 میلیارد تومان وجوهات فطریه و کفاره رادر کشور جمع‌آوری کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین روز از ماه مبارک رمضان فرا رسیده و در آستانه عید سعید فطر هستیم، علاوه بر نماز عید، پرداخت زکات فطره نیز از مناسک این عید بزرگ مسلمانان جهان است. در همین راستا به سراغ سرپرست دبیرخانه شورای مرکزی زکات کشور رفتیم تا از وی در خصوص چگونگی روند جمع آوری و صرف فطریه و نیز درباره شبهات و حواشی مطرح شده از آمار و ارقام زکات در شبکه های اجتماعی بپرسیم.
ادامه این گزارش، مصاحبه خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران با علی شریف روحانی، قائم مقام معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) را می‌خوانید.

آقای شریف روحانی بفرمایید که زکات فطریه توسط چه نهادهایی در کشور جمع آوری می‌شود؟

کمیته حضرت امام(ره) به عنوان بالاترین مکان جمع‌آوری اعانات و صدقات از گذشته این کار را به عنوان یک سنت حسنه دنبال کرده و از این فرصت برای کمک به جامعه اسلامی و نیازمندان محروم جامعه استفاده می‌کند. برنامه‌ریزی شده که در همه مصلی‌های محل برگزاری عید فطر، مساجدی که در آنها نماز عید فطر برگزار می‌شود و همین طور سطح معابر شهرها و مراکز مهم پایگاه‌های جمع‌آوری فطریه وجود داشته باشد تا مردم عزیز کشورمان بتوانند زکات خود را پرداخت نمایند.
هر مؤسسه‌ای و سازمان و نهادی که قصد جمع آوری فطریه را دارد باید با هماهنگی و مجوز شورای زکات استان و شهرستان خود این اقدام را انجام بدهد، در فرآیندی که ترسیم شده همه افراد نیازمند اعم از نیازمندان تحت پوشش امداد، بهزیستی و مؤسسات خیریه باید لیست‌هایشان به شورای زکات محل خود بدهند و شورای زکات بر اساس فرآیندی که با محوریت مساجد محل تبیین کرده، پس از جمع‌بندی زکات فطریه مبالغ دریافتی را تقدیم نیازمندان جامعه خواهد کرد.


آیا زکات فطریه در سطح محلی خرج می‌شود یا تجمیع می‌گردد؟

این مسأله حکم شرعی دارد، ما در محلی که زکات فطریه را به دست می‌آوریم در همان محل این زکات را به دست نیازمندان می‌رسانیم. کمیته امداد به حسب ضوابط شرعی و دستورالعمل‌های اجرایی موجود مکلف است همه زکات فطره را در محلی که به دست می‌آید در همان محل تقدیم نیازمندان کند و هیچ گونه تجمیع و انتقالی صورت نمی‌گیرد.


زکات فطریه صرف چه اموری می شود؟

زکات فطریه صرفاً در امور نیازمندان هزینه می‌شود و به لحاظ دستور شرع مقدس اسلام این ضرورت به صورت دقیق رعایت می‌شود و ادغام می‌گردد.


میزان زکات فطره‌ای که هر سال جمع آوری می‌شود، چقدر است؟ آیا مبالغ هنگفتی که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شوند، صحت دارند؟

متأسفانه رسانه‌های اجتماعی جنگ روانی انجام می‌دهند و آماری را بیان می‌کنند که وجود ندارد. سال گذشته کمیته امداد حضرت امام (ره) 33 میلیارد تومان وجوهات فطریه و کفاره رادر کشور جمع‌آوری کرد که 30 میلیارد تومان آن زکات فطره اعم از فطریه عام و فطریه سادات و 3 میلیارد تومان آن مجموع کفارات بوده است.
این وجوهات مطابق ضوابط شرعی بین نیازمندان تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد توزیع شده و و مابه عنوان کمیته حضرت امام(ره) این مسئولیت را داریم که امانت‌دار اعانات مردم باشیم و این امانت را بر حسب ضوابط شرعی بلافاصله بعد از جمع‌آوری در اختیار نیازمندان قرار بدهیم.


در زمینه جمع‌آوری زکات فطریه چه سیاست‌هایی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) اتخاذ و اجرایی شده است؟

ما از سال گذشته با رویکرد شورای مرکزی زکات کشور وارد یک فضای جدید و برنامه جدید در بحث زکات کشور شدیم. همانطور که میدانید امروزه زکات در اختیار ولی فقیه و امام جامعه اسلامی است و به لحاظ وظایفی که نظام اسلامی دارد، از این جمعیت ولی فقیه مسئولیت خود را به شورای مرکزی زکات کشور تنفیذ فرموده و این شوار امور زکات و مستحب و فطریه را سیاست‌گذاری و مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند.
به حسب این رویکرد از سال گذشته شورای مرکزی زکات کشور برنامه‌ریزی کرده که زکات فطریه را شورای زکات در هر استان و شهرستان بتواند جمع‌آوری کند و امسال این فرآیند را مجدداً ابلاغ کردیم. در این راستا با وزارت کشور و نیروی انتظامی هماهنگی هایی صورت گرفته است.


به عنوان سئوال پایانی، چرا باید برای عید فطر زکات بدهیم؟

زکات فطره از اهمیت بالایی برخوردار است، زکات فطریه را زکات بدن تلقی می‌کنند. طبق روایات هم پرداخت این زکات موجب بقا و حیات انسان می‌شود و تأثیرات فراوانی دارد. زکات فطریه مکمل و متمم روزه ماه مبارک رمضان است و قطعاً باعث قبولی اعمال و روزه خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
ممنون از اطلاع رسانی
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۱۸:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
من که زکات فطریه نمیدم...
آخرین اخبار