میرزا کوچک‌ خان به دریا می‌زند؛

خط دریایی مسافری انزلی ـ باکو راه‌اندازی می‌شود

ورود کشتی "میرزا کوچک‌ خان" به سواحل شمالی ایران در سال 1386 با هدف حمل‌ و نقل مسافر، در چشم فعالان گردشگری دریایی همچون نور امیدی درخشید...

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان : ورود کشتی "میرزا کوچک‌ خان" به سواحل شمالی ایران در سال 1386 با هدف حمل‌ و نقل مسافر، در چشم فعالان گردشگری دریایی همچون نور امیدی درخشید؛ نوری که افق روشنی برای گردشگری دریایی ایران تصویر و دست‌اندرکاران گردشگری دریایی را به این امیدوار کرد که این کشتی دست گردشگری دریایی به گل نشسته در شمال کشور را بگیرد و از مرداب رکود بیرون کشیده و سر و سامانی به اوضاع بدهد. با این حال مشکلات به اندازه‌ای بود که با وجود حدود هشت سالی که از حضور این کشتی در سواحل خزر می‌گذرد، نه‌تنها استفاده مطلوبی از آن نشده، بلکه به گفته مالک آن، هزینه‌ای دو برابر هزینه خرید یک کشتی بابت نگهداری روی دست او گذاشته است.

مالک کشتی "میرزا کوچک‌ خان" اظهار کرد: هزینه نگهداری یک کشتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه و حدود ۳۶۰ میلیون تومان در سال است. بنابراین در هشت سال گذشته، حدود ۳ میلیارد تومان هزینه نگهداری کشتی شده است. از یک‌سو هر دو سال یک‌ بار کشتی باید روی داک بازرسی قرار بگیرد که در هر دوره بازرسی نیز یک میلیارد تومان هزینه دارد و تا کنون برای بازرسی کشتی، ۳ میلیارد تومان هزینه شده است. از سوی دیگر، چند میلیارد تومان نیز قطعات برای کشتی خریداری شده است. این هزینه‌ها دو برابر مبلغی است که برای خرید یک کشتی نو مورد نیاز است.

آن‌طور که داریوش توکلی از مخارج کشتی «میرزاکوچک‌خان» سخن می‌گوید، به‌نظر می‌رسد وارد کردن و تلاش برای راه‌اندازی آن، چندان به صرفه نباشد. او در پاسخ به سوالی در این باره می‌گوید که این سوال را باید از مسئولان پرسید. برخی اداره‌ها و نهادهای مسئول، باید هماهنگی‌های لازم را برای استفاده از کشتی به عمل آورده و شرایطی را برای ما فراهم کنند تا کارهای مربوط به تردد «میرزاکوچک‌خان»، هم در تورهای داخلی و هم خارجی، ساده‌تر فراهم شود؛ حل مشکلات این کشتی، تنها به همت عالی مدیران مربوط نیاز دارد.

وی معتقد است برخی مسئولان وظیفه خود را انجام نداده و مشکلات را به گردن بخش خصوصی می‌اندازند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. توکلی اضافه کرد: مسئولان باید این سوال را از خود بپرسند که چرا با گذشت حدود ۸ سال از وارد کردن کشتی «میرزاکوچک‌خان»، هنوز نتوانسته‌ایم از آن استفاده مطلوب داشته باشیم.

آنطور که مالک کشتی «میرزاکوچک‌خان» می‌گوید، بخشی از مشکلات که مانع استفاده بهینه از این کشتی شده، موانع زیرساختی و نبود همکاری ارگان‌های مسئول است. از سوی دیگر از برخی اخبار نادرست و شایعات گلایه دارد که وی را به دردسر انداخته است. چندی پیش خبری مبنی بر تغییر کاربری کشتی «میرزاکوچک‌خان» به تالار پذیرایی و مکانی برای برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری و... در برخی رسانه‌ها منتشر شد اما مالک این کشتی، این اخبار را نادرست دانسته و معتقد است مسئولان نباید بر مبنای اطلاعات رسانه‌ای درباره عملکرد این کشتی قضاوت کنند. به گفته وی این کشتی تنها کشتی ویژه گردشگری ایران و دارای گواهینامه‌های بین‌المللی است و قرار نیست استفاده‌ای جز بحث گردشگری داشته باشد.

اگرچه کشتی ۶ میلیارد تومانی «میرزاکوچک‌خان» از زمانی که خریداری شده و به ایران آمده، بهره‌وری مطلوبی در زمینه گردشگری دریایی نداشته است اما به‌نظر می‌رسد راه‌اندازی خط دریایی مسافری انزلی ـ باکو گام مهمی در تحقق هدف اصلی مالک این کشتی از خرید آن یعنی رونق گردشگری دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و گردشگری دریایی در مسیرهای داخلی باشد.


انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.