سومین جشنواره افسانه‌ها برگزیدگان خود را شناخت

سومین جشنواره داستان‌نویسی افسانه‌ها طی مراسمی در فرهنگسرای شفق پایان یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه سومین جشنواره داستان‌نویسی افسانه‌ها روز گذشته در فرهنگسرای شفق با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، امیر علی نبویان دیگر اهالی ادبی برگزار شد.

در ابتدا هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده «قصه‌های مجید» گفت: اولین بار است که من در جلسه‌ای با مضمون علمی تخیلی و فانتزی شرکت می‌کنم. چقدر خوب است که ما این دسته‌بندی را در کشورمان داشته باشیم و به آن بها بدهیم.  یک عده دور هم جمع شوند خوب و بدش را از هم جدا کنند، هیچ کس به صورت موضوعی به این قضیه نپرداخته است و چقدر خوب که این کار انجام شد.

وی عنوان کرد: من هیچ گاه در این سه حوزه قلم نزدم اما دوست داشتم درباره آن بنویسم و به ویژه ژانر وحشت را تجربه کنم. از دوران کودکی مسئله‌ ترس و وحشت را به یاد می‌آوریم و همه ما در کودکی حساس هستیم.

کرمانی بیان کرد: در شهر ما شخصی به نام من‌دزمار بود که قد بسیار بلندی داشت و روبروی خانه‌مان چند تا درخت بزرگ چنار داشتیم وقتی که مهتاب می‌شد قدش خیلی بلندتر به نظر می‌رسید.  فکر می‌کردم شب که می‌شود این درختها پا در میاروند و به سمت ما می‌آیند، شبها در پشت‌بام می‌خوابیدیم مهتاب که بالا می‌‌آمد اطراف را نگاه می‌کردم و چشمه تخیلم می‌جوشید، مثلا هواپیما را از این طرف کوه تا آن طرف کوه دنبال می‌کردم که هیچ‌وقت با تمام تخیلی که داشته قصه من‌دزمار را به نگارش در نیاورده است.

پس از اتمام سخنان و خاطرات هوشنگ مرادی کرمانی مجری برنامه از محمد قصاع مترجم و نویسنده و یکی از داوران نهایی جشنواره دعوت به سخنرانی کرد.

محمد قصاع گفت: خیلی از دوستان که داستان‌هایشان را خواندیم، از سن 8 سال تا 60 سال در جشنواره حضور داشتند و این خیلی برای ما جالب بود.اما بیایم این مسابقه را به چشم مسابقه و این که برنده و بازنده وجود دارد، نگاه نکنیم. به نظر من هر کسی که می‌نویسد برنده است حالا هر چقدر که کوتاه باشد چون آن بخشی از زندگی که روی کاغذ می‌آید تا همیشه ماندگار خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما در این جشنواره با سه ژانر روبرو هستیم؛ وحشت،  فانتزی و علمی تخیلی، به همین این دلیل کار ما برای انتخاب داستان سخت بود. چون نوع تخیل، تفکر و منطق و ... به‌کار رفته در آثار مطرح شده متفاوت است، این انتخاب آثار را سخت‌تر می‌کرد. در گذشته چنین جمع هم فکری وجود نداشت از این رو به سختی می‌شد افراد هم نظر را پیدا کرد.

قصاع اظهار داشت: خیلی از ناشران برای چاپ این آثار تعلل می‌کنند و احساس می‌کنند با چاپ این آثار درجه نشرشان پایین می‌آید، اما در حال حاضر در کشورهای غربی 18 درصد کتاب‌ها در این حوزه است. مخاطب این داستان‌های خارجی در کشور ما زیاد شده بیایم فکری کنیم برای اینکه از داستان‌های کهن کشور خودمان برای این حوزهو به جای ترجمه و تالیف  استفاده کنیم.

وی گفت: بعد از خواندن آثار ارسالی متوجه شدم خیلی از دوستان در حوزه‌های مختلف به تخیلی یک شکل رسیدند، در صورتی که ادبیات علمی تخیلی و وحشت و فانتزی سه تخیل جدا دارند و برای ژانر علمی تخیلی باید منطق خاصی را در نظر گرفت.

قصاع گفت: بعضی از مسئولان به ژانر وحشت کمتر توجه می‌کنند و واکنش خوبی نشان نمی‌دهند حتی در ژانر فانتزی به خصوص داستان‌هایی مانند دربرگیرنده مضامینی چون هیولاها و جادوگری استحکم محکومیت کل ژانر فانتزی را می‌دهند، در حالی که این ژانرها کاربردهای مخصوص خود تا جایی که در کشورهای غربی حکم کمک آموزشی را دارند.

وی افزود: با کمک دوستان باید خیلی از مطالب در جاهای بالاتر عنوان و از بینش‌های غلط جلوگیری شود.

برگزیدگان بخش جوایز جشنواره افسانه‌ها:

داستان‌های بلند:

نفر اول: «هیولا در آب» سحر موتورچی
 نفر دوم: «اسطوره‌های آریایی» کورش گرجی
 نفر سوم: «هیراد و سیاه چاله‌های زمان» سمیرا حیدری و «سه‌گانه گیو» محمد فائزی‌فر

داستان‌های کوتاه:

نفر اول: «پشت مکینه» زینب زمان

 نفر دوم: «مردی که همه شد» عباس ایروانی

 نفر سوم: «غروب» رفیع افتخار، «دخترک کراک‌فروش» احمدرضا خان‌احمد

نویسنده کم سن و سال:

اثر اول: «انتقامی از جنس نفرت» زهرا شیخ

اثر دوم : «آغاز پایان» مهسا جدیدی

اثر سوم: «سفری در جنگل» الیار قربان‌زاده


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سایه
۱۱:۲۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
شخصیتی که اقای کرمانی از آن نام بردند و قد بلندی داشت "مردآزما" نام دارد
آخرین اخبار