کشف راز ظاهر شدن مردگان در خیابان های آمریکا

«احیای مردگان»، «آیا ورزش»، «راز آینه» و «زندگی در جنگ تمام شده یا نشده» از جمله مستندهای جذابی است که شبکه مستند در روز یکشنبه 10 آبان برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، «احیای مردگان» ساعت 16 روز یکشنبه 10 آبان از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

*کشف راز ظاهر شدن مردگان در خیابان های آمریکا

این مستند به ماجرایی می پردازد که عجیب است اما جریان دارد. در طول سه دهه گذشته اکثر افراد شهر از صدها پیام مرموزی که درباره احیای دوباره یک مرده بر خیابان‌های شهر ظاهر شده است، بی توجه عبور می‌کنند، اما جاستین دوور به این پیام‌ها توجه می‌کند. او سال‌ها است برای یافتن پاسخ به این رمز و راز دیرینه شهرش دچار وسواس شده است و به دنبال سرنخی از حقیقت پشت پرده این پیام‌های وحشت‌زا در خیابان‌های سراسر ایالات متحده و جنوب آمریکا می‌شود. جستجوی او سرآغاز داستانی عجیب و باورنکردنی است.

«احیای مردگان» در بیست و هفتمین دوره‌ جشنواره‌ بین المللی ساندنس جایزه‌ بهترین کارگردانی مستند را به خود اختصاص داده است و در 80 دقیقه پخش می شود.

*پخش «آیا ورزش» با اجرای بنیانگذار «ورزش و مردم»

ساعت 17:30 قسمتی از مجموعه «گلستانه» با عنوان «آیا ورزش» پخش می شود. این برنامه با اجرای مجید وارث به بررسی حوادث ورزشی همچون پیدایش المپیک، حواشی ورزش در ایران و... می پردازد و تولید سال 1362 است.

مجید وارث گزارشگر ورزشی و بنیانگذار برنامه «ورزش و مردم» بوده است.

*تاریخچه حزب بعث و جنایات آن

تاریخچه حزب بعث و جنایاتی که این حزب خونخوار به کشورش وارد کرده موضوع مستند «حزب بعث رویای خونین» است که قسمت دوم آن ساعت 18 از شبکه مستند پخش می شود.

*هنر آیینه پردازی در اماکن مقدس در «راز آینه»

ساعت 18:30 قسمت دیگری از مجموعه «سیمرغ» با نام «راز آینه» برای پخش در نظر گرفته شده است که به کارگردانی ارژنگ سپهری با موضوع هنر آیینه پردازی در اماکن مقدس و وسایل تزیینی می پردازد و در سال 1376 ساخته شده است.

*بررسی چگونگی تداوم حیات حیوانات در فصلها در یک مستند

قسمت اول «زاگ و رودهای آسمان» ساعت 19 در جدول پخش روز یکشنبه 10 آبان قرار گرفته و قسمت بعدی این مستند سه شنبه پخش خواهد شد.

این اثر به زندگی حیواناتی همچون میمون ها در جنگل، پرندگان گوناگون و خزندگان پرداخته می شود؛ اینکه در هر فصل این جانوران چگونه خود را با طبیعت و شرایط موجود وفق می دهند و زندگی شان تداوم دارد.

*بررسی دخالت های کشورهای استعمارگر در ایران

قسمت سوم «انقلاب اسلامی و غرب» ساعت 19:30 با موضوع تاریخ انقلاب و دخالت هایی که کشورهای استعمارگر غربی در برهه های مختلف تاریخی در ایران انجام داده اند، روی آنتن می رود.

*گیاهان دارویی گیلان در «کیمیا»

قسمت نهم از مجموعه «کیمیا» ساعت 20 پخش می شود. جاذبه های طبیعی هر استان از اولویت های ساخت برنامه های مستند تلقی می شود. یکی از این جاذبه ها، گیاهان دارویی استان گیلان است. «قار گیلاس» به عنوان یکی از گیاهان دارویی بومی استان دستمایه ساخت این قسمت از «کیمیا» است و در آن به محل رویش، شیوه تهیه و موارد مصرف آن پرداخته می شود. 

*گفتگو با همسران شهدای خلبان ارتش در «بعد از تو»

پنجمین قسمت از مجموعه «بعد از تو» ساعت 20:30 روی آنتن می رود. در این مجموعه به کارگردانی فاطمه سادات محمود پور با همسران شهدای خلبان ارتش جمهوری اسلامی ایران گفتگو می شود.

معمولا در آثاری این گونه این زنان صرفا به بیان خاطرات از همسران خود می پردازند اما در واقع محور و سوژه اصلی شهید است اما در این مجموعه با رویکردی متفاوت به این افراد پرداخته شده؛ به این معنی که عمده روایت از زمان شهادت تا به امروز است و افراد مصاحبه شونده از ازدواج، چگونگی اداره زندگی بعد از شهادت همسر، نحوه تربیت فرزندان، مشکلات موجود در این مسیر و.. سخن می گویند.

در این مستند در سفرهایی جداگانه این زنان موفق در سفرهایی به محل زادگاه خود، پایگاه هایی که در آنها زندگی کرده اند، محل کار همسران و مکان های مختلفی که مدنظرخودآنها بوده است توسط تیم مستندساز همراهی شده اند و روایت های آنان در این لوکیشن ها شکل گرفته است.
تمام پایگاه های نظامی کشور اعم از تهران ، اصفهان ، بوشهر ، دزفول و... از لوکیشن های اصلی این مجموعه بوده اند.

*معرفی مردان و زنان نخبه کشور در «سرزمین نخبگان»

هفتمین قسمت از مستند «سرزمین نخبگان» نیز ساعت 21 پخش می شود. این مستند به تهیه کنندگی محمدعلی فارسی و کارگردانی فاطمه سادات محمودپور به کارها و فعالیت های مردان و زنان نخبه این مرز و بوم می پردازد.

*شبکه مستند به «آزاد راه» می رود

ششمین قسمت از مجموعه «حرفه: مستندساز» با پخش در ساعت 21:30 به محسن خان جهانی کارگردان مستند «آزاد راه» می پردازد.

*داستان محوطه های مهم باستانی از زبان باستان شناسان

قسمت نهم مجموعه «ایران از پس هزارهها» ساعت 22 روی آنتن می رود. این مستند در 10‌ قسمت به داستان محوطه‌های مهم باستانی ایران از زبان باستان‌شناسان نامدار می‌پردازد. این باستان‌شناسان خاطرات خود را از کاوش‌های باستان شناختی تعریف ‌می‌کنند.

تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه پژمان مظاهری‌پور است و پژوهش آن را مریم حق‌پناه انجام داده؛ تدوین بر عهده مریم حق‌پناه و آرش زاهدی‌اصل بوده است. شهرام درخشان نیز به عنوان گوینده با این مجموعه همکاری داشته است.

*روایتی از نسل کشی مسلمانان در «زندگی در جنگ تمام شده یا نشده»

«زندگی در جنگ تمام شده یا نشده» به کارگردانی محمدرضا عباسیان در چهار قسمت یکشنبه ها ساعت 23 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

این مستند به جنگ صرب ها علیه بوسنی هرزگوین می پردازد که فقط یک جنگ ملی و بر سر خاک نبود، بلکه با هدف و تلاش برای از بین بردن مسلمانان و تعهد بر نسل کشی انجام گرفت؛ بنابراین فقط چهل هزار غیرنظامی در «سربرنیتسا» هدف قرار گرفته و یکجا به قتل رسیدند در حالی که جرمشان فقط هویت اسلامی آنها بود.

مستند «زندگی در جنگی تمام شده یا نشده» به مصائب و مشکلات مسلمانان کشور بوسنی هرزگوین پس از کشتار صرب ها می پردازد.

این اثر داستان کودکی بوسنیایی است که در ایام جنگ توسط سازمان‌های بشردوست به دانمارک برده شده و دور از خانواده خود با خانواده‌ای دانمارکی زندگی می‌کرده است.

نخستین قسمت «زندگی در جنگ تمام شده یا نشده» در 50 دقیقه یکشنبه 10 آبان ساعت 23 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.