مشارکت گروه آلمانی در طرح های ایمنی شرکت ملی گاز ایران

رئیس پدافند غیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران حوزه HSE به عنوان یکی از اساسی ترین موضوعات صنعت به شمار می رود بنابراین قرار است که سه گروه آلمانی به عنوان مشاور در طرح های ایمنی شرکت ملی گاز ایران مشارکت تا از تجارب بین المللی آنها استفاده شود.

بهنام دیناری، رئیس امور HSE و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فعالیت های امور  HSE اظهار داشت: در قالب فرایند مدیریت HSE، این امور فعالیت های متعددی را برنامه ریزی و اجرا می کند. به صورت کلی فعالیت های این امور در دو بخش ستاد و پروژه های اجرایی تقسیم می شود.

وی ادامه داد: موارد مهمی همچون ممیزی و بازرسی های دوره ای از پروژه های اجرایی و ساختمان های شش گانه ستاد، تدوین و ویرایش دستورالعمل ها، مقررات و روش های اجرایی در زمینه HSE به خصوص در حوزه پروژه ها، فعالیت های متعدد مربوط به نگهداری سه استاندارد مدیریتی HSE در سیستم یکپارچه مدیریت شرکت (IMS)، مصاحبه، ارزیابی و ساماندهی کارشناسان HSE پیمانکاران و مشاورین در پروژه ها و برنامه ریزی و اجرای مانورهای واکنش در شرایط اجرایی در سطح ستاد و پروژه ها با مشارکت سایر بخش های مرتبط همچون مدیریت منابع انسانی، طرح ها، حراست و روابط عمومی است.

وی تصریح کرد: استانداردهای HSE به دو گروه استانداردهای مدیریتی شامل HSE-MS، ISO14000 و OHSAS 18000 و استانداردهای تخصصی و دستورالعمل های کاری در حوزه وزارتی، ملی و بین المللی تقسیم می شود که در گروه دوم می توان به مواردی از قبیل OSHA، NFPA، ACGIH، آیین نامه های حفاظت و بهداشت کار، حدود مجاز شغلی وزارت بهداشت(OEL) و دستورالعمل های ارزیابی عملکردHSE پیمانکاران و مناقصه گران اشاره کرد. البته متون و بخش های کاربردی این موارد در چارچوب الزامات قانونی از طریق شبکه داخلی شرکت و در پوشه مستندات HSE در IMS در دسترس است.

دیناری افزود: از سوی دیگر و در چارچوب استانداردهایی که ذکر شد یک سری شاخص ها تعریف شده که به صورت دوره ای اندازه گیری می کنیم. از طریق این شاخص ها عملکرد و وضعیت HSE شرکت، پایش، سنجش و گزارش می شود.

دیناری با اشاره به اینکه ما نباید به صورت صفر و یک به قضیه HSE نگاه کنیم بلکه باید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم. شعار «نخست ایمنی بعد کار» تصور غلطی است و ایمنی باید همراه کار باشد. HSE زمانی مفهوم پیدا می کند که کار در جریان باشد و کار زمانی می تواند درست انجام شود که HSE در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در مقوله مدیرت ریسک، شناسایی و ارزیابی ریسک و اولویت بندی آنها و همچنین تعیین ریسک های مهم (High Risk) از اهمیت بسزایی برخوردار است. طبعاً پس از این مرحله است که هر سازمان با در نظر گرفتن الزامات و  متناسب با منابع و امکانات خود نوع و سطح  اقدامات کنترلی و اصلاحی و اولویت انجام آنها را مشخص می کند. 

رئیس امور HSE و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد: در راستای حصول اطمینان از رعایت موازین HSE در پروژه ها هم اکنون در فرایند اجرای پروژه ها موضوع HSE از مرحله طراحی پایه به این فرایند وارد شده و در مراحل مناقصه و متعاقب آن تجهیز کارگاه و اجرای پروژه دارای نقش است.

وی اضافه کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با ابزارهای مدیریتی، کنترل های لازم در حوزه HSE را پیگیری و اعمال می کند. از جمله این ابزارها می توان به دستورالعمل ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران، دستورالعمل ارزیابی HSE مناقصه گران و همچنین نرم افزار مدیریت ریسک در پروژه ها اشاره کرد که برای نخستین بار در وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در این شرکت تهیه، تدوین و اجرا شده است.

دیناری ادامه داد: اخیرا پس از گذشت دوسال از اجرای دستورالعمل ارزیابی HSE مناقصه گران در این شرکت، این دستورالعمل نیز مصوبه شرکت ملی گاز ایران را اخذ و به کلیه شرکت های تابعه ابلاغ شده است. 

البته باوجود تمام این پیش بینی ها و اقدامات باز هم ما شاهد نقض موازین HSE در پروژه ها هستیم که به ما نشان می دهد جای کار زیادی وجود داشته و می بایست متناسب با ریشه یابی علل آن پروژه های بهبود خصوصا در حوزه HSE پیمانکاران تعریف و اجرا شود.

وی در در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای بروزرسانی دستورالعمل ها و فرایندهای این امور دارید گفت: حوزه HSE در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به همت حرکت گروهی سازمان یک مسیر رو بهبود داشته و این مسیر را با یک شیب منطقی طی می کند.

در این زمینه از روز نخست که بحث HSE در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران شکل گرفت، سعی کردیم با ارتباط با مراکز داخلی و بین المللی فرایند بهینه کاوی را در برنامه های جاری امور داشته باشیم. 

وی ادامه داد: دستورالعمل هایی مهمی که در شرکت جاری شد، بر گرفته از نتایج و تجارب بین المللی از جمله انجمن تولید کنندگان نفت و گاز (OGP) به عنوان یکی از سازمان های پیش رو در حوزه نفت و گاز بود. البته شرایط بومی در تدوین این دستورالعمل ها نیز در نظر گرفته شد. 

اعتقاد ما این است «لازمه بهبود کار گروهی (نه قبیله ای) و استفاده از تجارب جمعی است».

دیناری در خصوص مشارکت شرکت های خارجی افزود: پروژه مشاوره ای تحت عنوان Zero Accident تعریف شده  و در همین رابطه تاکنون دو شرکت فرانسوی در حوزه HSE از پروژه های این شرکت بازدید داشته و در دو موضوع ایمنی شغلی(Occupational Safety) و ایمنی فرایند(Process Safety) پیشنهاداتی ارائه داده اند. در آینده نزدیک نیز قرار است یک گروه آلمانی از پروژه های این شرکت بازدید و در نهایت پس از بررسی پیشنهادات آنها یکی از این سه گروه به عنوان مشاور HSE شرکت ملی گاز ایران انتخاب شده تا از تجارب بین المللی آنها استفاده شود.

وی تصریح کرد: فرهنگ سازی موضوعی است که در بحث HSE روشن تر و واضح تر به آن پرداخته می شود. در زمینه فرهنگ سازی یکی از ابزارهای مهم آموزش است. آموزش ها بهتر است کاربردی،  FACE TO FACE (رو در رو) و کوتاه باشد. دوره های آموزشی میان و بلند مدت جایگاه خود را دارند اما برگزاری دوره های کوتاه مدت چندساعته خیلی مهم است. 

دیناری ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ساخت هفت انیمیشن از حوادث مهمی که در 9 سال گذشته در شرکت به وقوع پیوسته در دستور کار قرار گرفته که تاکنون یک مورد ساخته و شش مورد دیگر نیز در دست تولید بوده و تا پیش از فصل زمستان نهایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه HSE به عنوان یکی از اساسی ترین موضوعات صنعت به شمار می رود و چنانچه در این زمینه درک درست و مشارکت عمومی در سطح سازمان شکل بگیرد، ارتقا و توسعه سازمان را در همه زمینه ها در پی دارد.  

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: مشارکت ، ایمنی ، گاز ، سلامت ، ایران ، آلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار