تاثیر نوسان نرخ دلار در شاخص بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ دلار موجب سود دهی شرکت‌های صادر کننده در بازار سرمایه می‌شود.

هادی شعبانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نرخ دلار درواقع بر اساس نرخ تورم داخلی بر تورم خارجی قیمت گذاری می‌شود.

وی گفت: زمانی که نرخ دلار کاهش یابد واردات به صرفه نخواهد بود و وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد صادرات به صرفه‌تر از واردات است.

شعبانی تصریح کرد: نرخ دلار باید در نقطه تعادل قرار بگیرد و متناسب با تورم باشد در غیر این صورت موجب افزایش تورم داخلی می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما کشوری هستیم که عمدتاً کالاهای سرمایه‌ای را به صورت واسطه‌ای وارد می‌کنیم که همین امر موجب افزایش بهای تمام شده کالاها و افزایش نرخ تورم می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: افزایش نرخ دلار در سال‌های اخیر موجب شد تا فروش شرکت‌های صادر کننده افزایش یابد و در نتیجه در بازار سرمایه نیز ارزش سهامشان افزایش یافته و متناسب با ان شاخص کل نیز دچار تغییر می‌شود.

شعبانی در ادامه افزود: در این بین شرکت‌هایی که دارایی‌هایی وارداتی داشتند ارزش دارایی‌شان در پی افزایش نرخ دلار افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: این شرایط فرصتی را برای شرکت‌های نوپا در عرصه واردات ایجاد می‌کند و  باعث افزایش بهای تمام شده و یا هزینه تولید و در نتیجه سود اوری این شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌شود.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار