ساری؛

قرار گرفتن شهرستان آمل روی 3 گسل زلزله

فرماندار ویژه آمل گفت: با توجه به وجود 95 درصد از حوادث دنیا در ایران، آمل در روی سه خط گسل زلزله واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد منفرد در هفدهمین مانور زلزله و ایمنی در هنرستان دخترانه رازی این شهرستان با بیان اینکه در دنیا حوادث و بلایای بسیاری داریم که آن را بالغ بر 300 نوع عنوان کردند، گفت: از این تعداد حدود 95 درصد آن را با حداقل یک رویداد در ایران پیش ‌بینی شده است.

فرماندار ویژه آمل با تاکید بر اینکه زلزله یا زمین‌لرزه حرکات و ارتعاشات داخل زمین است که بخشی از پوسته زمین شکسته و زلزله شکل می ‌گیرد، تصریح کرد: ایران بر روی کمربند اصلی دو گسل بزرگ البرز و زاگرس واقع شده است.

منفرد با اشاره به اینکه شهرستان آمل تاکنون شاهد زلزله دلخراشی بوده که نمونه ‌آن در سال 36 واقع در سنگچال با هفت ریشتر بوده که دچار آسیب‌های جانی و مالی شده بود، یادآور شد: این شهرستان متاسفانه بر روی سه گسل کوه، جلگه و بایجان واقع شده است.

فرماندار ویژه آمل با اعلام اینکه زلزله موجب تخریب ساختمان‌ها، فضاها و خیابان‌ها می‌شود، گفت: این آسیب‌ها به دلیل عدم آمادگی و ایمن نبودن ساختمان‌ها به وجود می ‌آید.

وی افزود: با توجه به اینکه ژاپن در دنیا بیشترین زلزله را به خود اختصاص داده است به دلیل وجود ساختمان‌های ایمن و محیا بودن دستگاه ‌هایشان کمترین آسیب را می ‌بینند.

منفرد ، اقدامات زلزله را به سه اقدام قبل از زلزله، بروز حادثه و بعد از وقوع تقسیم کرد و گفت: اقدامات قبل از زلزله همان فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم جهت ایمن‌سازی ساختمان‌ها، فضاها و خیابان‌ها و پل‌ها است که باید از سوی دستگاه‌ها به ویژه شهرداری با اجرای ماده 17 به اجرا درآید.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات وقوع زلزله همان پناه‌گیری سریع و مطمئن با ایجاد خونسردی است که هنگام ساخت ساختمان‌ها با وجود استفاده از اسکلت‌های مستحکم و ایمن، افراد با خونسردی در زمان وقوع زلزله به سمت آن به پناه‌گیری بپردازند.

به گفته وی؛ آخرین اقدام نیز بعد وقوع زلزله است که توسط دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی با وجود یک مدیریت واحد در دستور کار قرار می‌گیرد که برگزاری این مانورها نیز به منظور آماده‌سازی این دستگاه‌ ها است.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: ساری ، گسل ، زلزله ، آمل ، خط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.