نخستین كنفرانس جهانی "از بلخ تا قونیه" آغاز به كار كرد

نخستین كنفرانس جهانی دو روزه "از بلخ تا قونیه" صبح شنبه در مركز دایره المعارف اسلامی آغاز به كار كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در مراسم گشایش نخستین كنفرانس جهانی "از بلخ تا قونیه"، غلامعلی حداد عادل رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، كاظم موسوی بجنوردی رییس مركز دایره المعارف اسلامی، پژوهشگران و مولانا شناسان و اندیشمندان داخلی و خارجی حضور داشتند.

هدف از برپایی این كنفرانس، آشنایی بیشتر با اندیشه ها و آثار مولانا و باز نمایی جلوه هایی از اندیشه و آثار این شاعر عارف بزرگ ایرانی عنوان شده است.

در این كنفرانس، مولانا پژوهانی از سایر كشورها از جمله سیدحسین نصر از دانشگاه جرج واشنگتن آمریكا، صفر عبدالله استاد دانشگاه روابط بین الملل و زبان های خارجی قزقیزستان، جاوید مجددی از دانشگاه راتگرز آمریكا، لئونارد لوئیسن استاد دانشگاه اكستر، عدنان قره اوغلی اسماعیل رییس بنیاد تحقیقات مولانا در آنكارا تركیه، دومینیكو اینجنیتو استاد دانشگاه آكسفورد انگلیس، نورعلی نورزاد استاد دانشگاه خجند تاجیكستان و نیز محمدعلی ندوشن، محمدعلی موحد، فتح الله مجتبایی و صادق سجادی از اساتید و مولانا پژوهان ایرانی حضور دارند.

پس از مراسم افتتاحیه و در روز نخست، نشست های تخصصی در مورد "غزلسرایی مولانا و سوررئالیسم اروپایی"، "داستان های هندی در مثنوی"، "حلقه درس مولانا"، "تاریخ عصر مولانا"، "عقل و مراتب آن نزد مولانا"، "مولوی شناسی در شوروی سابق و روسیه" برگزار می شود.

در نشست ها و میزگردهای تخصصی روز دوم نیز موضوعاتی از جمله "ایرانیان در غزلیات شمس"، "تغییرات در منطق گفتمان مثنوی" و "رویكردهای اگزیستانسیالیستی جلال الدین محمد بلخی"، "نقش خدمت نزد مولانا"، "عناصر فرهنگ تاجیكی در آثار مولانا"، "سروده های مولانا و موسیقی ایرانی"، "پیوند سینما با اندیشه های مولانا" و "آیین سماع مولویه، به مثابه منبعی برای شناخت موسیقی قدیم ایران" مورد بحث قرار خواهد گرفت./ي2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار