ادعای جدید آژانس: ایران در مسیر دست‌یابی به سلاح هسته‌ای گام برداشت/ امتناع تهران از ارائه اطلاعات مورد نیاز

گزارش ارزیابی نهایی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و موضوع پی.ام.دی منتشر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گزارش ارزیابی نهایی "یوکیا آمانو،" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ایران و موضوع پی.ام.دی منتشر شد. گزارش مذکور،  برای مطالعه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت.

آژانس ادعا کرد: ایران در گذشته روی ساخت سلاح اتمی کار کرده است؛ اما اقداماتش در این زمینه، از برنامه‌ریزی و آزمایش اجزای اولیه فراتر نرفته است. تهران همه اطلاعاتی را که ما خواهان آن بودیم در اختیارمان قرار نداد. اگر ایران اطلاعات کافی در اختیارمان می‌گذاشت، شاید ارزیابی ما متفاوت می‌بود.

آژانس در ادامه ادعا می کند: بیشتر تلاش ایران در زمینه ساخت سلاح اتمی مربوط به پیش از سال 2003 است و تعدادی از این فعالیت‌ها تا سال 2009 ادامه داشته است.

بنابر اعلام آژانس، فراتر از فعالیت های پیشین اعلام شده توسط دولت ایران، هیچ شواهدی مبنی بر وجود چرخه های سوخت هسته ای مخفی در این کشور پیدا نشده است.

این گزارش محرمانه، 13 روز پیش از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مطالعه در اختیار اعضا قرار گرفته است. گزارش مذکور، سپس به نشست یک روزه شورای حکام که 15 دسامبر (24 آذر ماه) در مقر این سازمان در وین برگزار می شود، ارائه خواهد شد و اعضا آن را بررسی و تصمیم گیری خواهند کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار