در نشست خبری جشنواره نقد کتاب؛

جای خالی نقد جدی کتاب احساس می‌شود

ما در حوزه نقد جدی کتاب به خصوص در زمینه علوم تربیتی و روان‌شناسی، شعر و ادبیات عرب خلع داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در محل برگزاری نشست خبری دوازدهمین جشنواره نقد کتاب که امروز در سرای اهل قلم برگزار شد، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب گفت: من فکر می‌کنم که یکی از مهمترین جشنواره‌های حوزه کتاب جشنواره نقد کتاب است چرا که در حقیقت یک نوع ممیزی علمی در آنچه که در یک سال گذشته رخ داده، است. 

وی ادامه داد: منتقدان ما در یک سال، کتاب‌ها را در بحث و بررسی قرار داده و سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و امکان ارزشمندی را برای خوانندگان و نویسندگان و ناشران ایجاد کرده‌اند که از منظر یک منتقد بتوانند وضعیت نشر کتاب را بررسی کنند.

مدیر عامل خانه کتاب اظهار داشت: جشنواره نقد کتاب به وضعیت نشر کتاب می‌پردازد و آثار منتقدان را بررسی می‌کند. 

جلیسه گسترش فضای نقد و استاندارد سازی حوزه نقد و کتاب را از اهداف برگزاری جشنواره نقد کتاب دانست و گفت: این جشنواره 12 دوره ادامه داشته و از ویژگی‌های دوازدهمین دوره آن می‌توان به حضور ارزشمند سید حسن اسلامی اردکانی به عنوان دبیر علمی اشاره کرد زیرا ما در سال‌های گذشته دبیران ارجمند و کارآزموده‌ای داشتیم اما کسی که تمرکزش در نقد و کتاب باشد نبوده و از این جهت حضور اسلامی اردکانی آرامش قلبی و  ذهنی را به ما داد که مطمئن باشیم داوری‌ها به صورت علمی انجام می‌شود .

وی الکترونیک شدن جشنواره دومین ویژگی دوازدهمین جشنواره نقد و کتاب دانست و اظهار داشت: الکترونیک شدن جشنواره نقد و کتاب بی‌سابقه بود و یک جهش خوب به حساب می‌آمد زیرا کل روند داوری در یک سامانه الکترونیک رخ داد و ما توانستیم از داوران شهرستانی هم استفاده کنیم بنابراین شکل داوری نسبت به سال‌های گذشته حرفه‌ای تر بود. 

مدیر عامل خانه کتاب حضور پررنگ فسق نامه‌های نقد کتاب در دوازدهمین جشنواره نقد کتاب را یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره دانست و گفت: ما 8 مجله فسق‌نامه نقد کتاب داریم که خانه کتاب آن‌ها را منتشر می‌کند و این نشان می‌دهد که ظرفیت خوبی برای نقد کردن داریم اما من معتقدم که این ظرفیت نباید صرفاً از سمت و سوی خانه کتاب هدایت شود البته وجود چنین فسق‌نامه‌هایی برای فعال شدن منتقدان جوان بستر سازی می‌کند.

جلیسه رنج سنی را ویژگی دیگر جشنواره نقد کتاب دانست و گفت: ما در آینده می‌توانیم با توسعه فضای نقد کتاب شاهد حضور بیشتری منتقدان این عرصه باشیم.

مدیر عامل خانه کتاب در خصوص خلاهای موجود در فضای نقد کتاب گفت: ما هم‌اکنون در بخش‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی، شعر و ایران و اسلام خلا داریم زیرا در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب شاهد ارسال دو مقاله در حوزه علوم تربیتی و روان شناسی و 13 مقاله در حوزه شعر بودیم که با توجه به حجم زیاد آثار منتشر شده در این حوزه‌ها به نظر می‌رسد که کار علمی چشمگیری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی، شعر و ادبیات عرب هیچ مقاله‌ای به مرحله دوم دوازدهمین جشنواره نقد کتاب راه پیدا نکردند.

جلیسه اظهار داشت: هر چند در چند ساله اخیر شاهد فعالیت‌های زیادی بر وزارت ارشاد بودیم و دیدیم که جلسات نقد کتاب زیادی برگزار شد اما متأسفانه در حوزه‌هایی دانشگاه‌ها، حوزه علمیه و آموزش پرورش نگاه جدی به نقد کتاب وجود ندارد و فکر می‌کنم به یک حرکت علمی و اساسی در حوزه نقد کتاب نیاز داریم.

جلیسه گفت: 630 مقاله به دبیرخانه دوازدهمین جنشواره نقد کتاب رسید که 559 عنوان از آن‌ها قابل بررسی بودند و از میان آن‌ها 209 مقاله به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مدیر عامل خانه کتاب تصریح کرد: ما در 16 گروه کلیات و اطلاع رسانی، میراث پژوهش ، فلسفه ، کلام و عرفان، علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم و فنون، هنر ، ادبیات فارسی، ادبیات داستانی، شعر، ادبیات عرب، ایران و اسلام، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان به داوری آثار قابل بررسی در دوازدهمین جشنواره نقد کتاب پرداختیم و بیشترین حجم مقالات به ترتیب با 82 عنوان در ادبیات فارسی و 57 عنوان در کودک و نوجوان به دست ما رسیده بود.

جلیسه افزود: مجموعاً در کل 7 مقاله برگزیده و 16 مقاله شایسته قدردانی خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: جشنواره نقد کتاب آئین نامه‌ای دارد که در کتاب قانون کتاب آمده و در آن میزان داوری، ملاک‌های ارزشیابی و روند داوری به طور کامل مشخص شده است. البته سلایق شخصی نیز دخیل است اما سعی شده که علمی به آثار نگاه شود.

همچنین سید حسن اسلامی اردکانی دبیر دوازدهمین جشنواره نقد کتاب در بخش دیگری از نشست خبری این جشنواره گفت: اصولاً کار جشنواره حمایت از نقد‌های خوب بوده و در عین حال راه انداختن مجلات نقد راهی برای ترویج فرهنگ نقد و نقادی است و اگرچه نقد جدید 80 سال قبل به ایران آمده ولی به نظر ما هنوز ادبیات نقد را فرا نگرفته‌ایم و بیشتر به کینه‌ورزی می‌پردازیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره نقد خاطرنشان کرد: مجموعه آثار برگزیده این دوره از جشنواره در قالب یک کتاب با مقدمه‌ای از من منتشر خواهد شد.

گفتنی است که در اختتامیه دوازدهمین جشنواره نقد کتاب که ساعت 15 روز سه‌شنبه اول دی ماه برگزار می‌شود از یک نشریه، یک منتقد پیشکسوت و یک منتقد جوان تجلیل خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار