چگونه آلودگی هوا را این روزها دور بزنیم؟

این روزها که آلودگی هوا در کلان شهرها به اوج خود رسیده است توجه افکار عمومی و بالتبع خود رسانه ها به این مساله دوچندان شده است.

کتر صبا عرشی فوق تخصص آسم و آلرژی در گفتگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، گفت: سرب موجود در هوای آلوده می تواند سیستم تنفسی فرد را تحت تاثیر قرار داده و اولین اتفاقی که می‌افتد No‌ ،SO‌،‍CO موجود در گازهایی که از سوخت های فسیلی تولید می‌شوند با آب سطح مخاط دهان و  راه‌های ورودی هوا وارد سیستم تنفسی فرد شده و با ایجاد ترکیبات اسیدی باعث تخریب مخاط فرد می‌شوند.

وی ادامه داد: مخاط تخریب شده تحت تاثیر عوامل محرک قرار گرفته و شاخه‌های اصلی راه‌های هوا را تخریب کرده و این شاخه پس از تخریب تحت تاثیر ایزی کنت قرار می‌گیرند و حاصل آن ترشح یک سری مواد از شاخه‌های انتهایی اعصاب فرد و هدایت این مواد باعث تشدید گرفتگی راه‌های هوایی شده باعث سرفه و تنگ شدن تنفس فرد می‌شود. 

عرشی در ادامه گفت : این ذرات باعث تشدید آسم شده بنابراین بیماران آسمی و تنفسی نسبت به این ذرات واکنش نشان داده و باعث تشدید حمله‌های آسمی در این بیماران می شود.بیمار مبتلا به آسم در معرض آلودگی دچار حمله و تنگی نفس می‌شود ابتدا سرفه سپس تنگی نفس و خس خس سینه و در نهایت حمله آسم . 

وی با اشاره به اینکه خودآلودگی‌های هوا درکسی که زمینه بیماری ژنتیکی داشته باشد خود را بیشتر نشان  می‌دهد بیان داشت: تمام ذرات معلق در هوا و سوخت ها و سائیده شدن لاستیک ماشین‌ها ، دود موتورخانه‌ها باعث تجمع این ذرات در هوا شده و باعث تخریب سیستم تنفسی و آلودگی شخص می‌شود. 

دکتر عرشی در ادامه گفت: کسانی هم که در منزل می‌مانند و از این آلودگی کمی دور هستند نیز باید نکاتی را رعایت کنند اول اینکه بی جهت از منزل خارج نشوند در صورت ضرورت از منزل خارج شوند و کسانی که در منزل هستند و زمینه بیماری آسم دارند نیز پنجره‌ها را بسته و از شومینه گازی و گاز روشن در آشپزخانه پرهیز کنند و حتی‌المقدور از غذاهایی با زمان طبخ کم استفاده کنند. 

وی در مورد استفاده از مواد غذایی در هوای آلوده بیان داشت : استفاده از مایعات زیاد ، ماسک‌های مخصوص فیلتر دار،‌آب لیمو شیرین ، آب ،‌چای کم رنگ ، شیر کم چرب و  موادی که دارای ویتامین C هستند استفاده کنند و همچنین این بیماران در معرض دود سیگار و . . . قرار نگیرند. 

با توجه به اینکه آلودگی یا وارونگی هوا هزینه‌هایی را برای مردم و نیز دولت در بر خواهد داشت می‌توان گفت که تبعات و پیامدهای اقتصادی این پدیده نو ظهور بر روی افراد باعث بروز هزینه کلان برای کلان شهرها ، شهروندان و دولت خواهد شد . 

بر همین اساس دکتر طباطبایی مشاور معاون شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص هزینه های سنگین آلودگی هوا گفت: یکی از ضعف های کشور ما فقدان آمار جامع در زمینه های مختلف است و در زمینه تاثیرات اقتصادی آلودگی هوا در کلان شهرهای کشورمان نیز یا پژوهش جدی صورت نپذیرفته و یا اینکه اگر تحقیقی صورت گرفته نتایج آن عمومی نشده است.

مدرس دانشگاه خوارزمی و مسئول فصلنامه اقتصاد شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود به ابلاغیه سیاست های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: امروزه برآورد هزینه های اقتصادی آلودگی هوا به عنوان یک مساله مهم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قلمداد می شود برای مثال در سال 2010 هزینه آلودگی هوا در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه (OECD) به رقم 1.7 هزار میلیارد دلار رسیده و در سال 2013 نیز این هزینه به 2.3 هزار میلیارد دلار افزایش یافته است.

با توجه به این هزینه سنگین برای مردم و دولت باید تمهیدات ویژه‌ای برای این پدیده نوظهور اندیشیده شود. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: آلودگی هوا ، تهران ، سلامت ، آسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار